X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

אמצעי התקשורת ממלאים תפקיד מרכזי בפרשת מותו/ההמתנה למותו של יאסר ערפאת. התפקיד המסורתי של התקשורת - כמדווחת והמעדכנת על אירועי היום, ממשיך להתקיים גם כאשר לא קיים מידע כלל.
לא ניתן להתעלם מהעובדה הבסיסית: במשך כל השבוע האחרון היו שני צדדים מרכזיים, שניסו לתמרן את הציבור. מצד אחד, הפלשתינים ומהצד השני, ישראל. בין שני הצדדים האלה קיימת התקשורת (העולמית והמקומית) שהפכה למגרש המשחקים של שני הצדדים.
לכל צד מהשניים יש עניין לקבוע את סדר היום ואת תוכן הדיווחים. הפלשתינים מעוניינים לשדר אווירה של עסקים כרגיל, וכי "הראיס" עומד בכל יום לחזור לתפקידו. לכן אנו כל העת מקבלים דיווחים, כי הראיס פקח את עיניו או התלוצץ עם רופאיו. פעם מספרים לנו כי הוא לא במוות קליני ומוחו וגופו ממשיכים לתפקד ופעם אחרת מספרים כי הוא בתרדמת הפיכה. ביומיים האחרונים ההודעה זהה - מצבו יציב (מה יש לומר, כשאתה מת, המצב בדרך כלל יציב וקבוע...).
מנגד, הצד הישראלי ממשיך להוציא הודעות כי הראיס מת. ישראל מעוניינת להביא את מותו כמה שיותר מהר כדי לסיים את הפרשה ולהיפטר ממנו באופן סופי ואחרון (למרות שרוחו תמשיך לשרות על איזורינו עוד שנים רבות...)
וכאן המקום לחזור לתקשורת. התקשורת רוצה וצריכה לדווח כל העת על ההתפתחויות במצבו העדכני של ערפאת, אך מה לעשות שאין על מה לדווח. למעט הרופאים בפריז, סוהא וכנראה עוד מספר מצומצם של מקורבים, איש אינו יודע מה מצבו האמיתי. אך מה לעשות, כאמור, מהדורת חדשות משודרת כל שעה, ובמשך היום רצוי שיהיו עידכונים כדי שיהיה על מה לדווח. הכול כדי למלא את חלל האוויר ולא להישאר אחרונים בדיווחים.
במצב של חוסר במידע - התקשורת תדווח על כל שביב מידע שיתנו בידה, גם אם הוא מופרך, כמו זו שערפאת התעורר ויצא לשופינג ברחבי פריז או שהוא חולה במחלות טרופיות שונות.
דוגמה נפלאה ניתן למצוא בדרך התגלגלות הדיווחים על מותו ביום חמישי. בשעות הצהריים המוקדמות דיווחו בעיתון צרפתי על הדרדרות נוספת במצב הראיס. הארץ החלו לצטט את הדיווח והסיקו שהידרדרות ממצב של מוות קליני היא רק אחת... בעולם החלו לדווח כי בישראל מדווחים כי הראיס מת. אישים שונים העולם, נפלו בפח של ההזנה החוזרת של התקשורת (אחד מצטט את הערכתו של השני עד שהדבר הופך לעובדה מוגמרת), ושלחו את תנחומיהם על מות הראיס. אמצעי התקשרות דיווחו על ההתפתחות החדשה, וכך כולם ידעו כי הראיס מת וזאת בלי הודעה רשמית מוסמכת אחת.
חשוב להזכיר, כי פעמים רבות בעבר, במצב של חוסר מידע, חזרה התקשורת על ריטואל ההזנה החוזרת, דבר שבסוף התברר כשגוי ושיקרי. הדוגמה הטובה ביותר היא "טבח ג'נין" במהלך מבצע חומת מגן. לכן, חשוב לבחון את הידיעות השונות לגבי מצבו של ערפאת באופן שקול ומידתי.

תאריך:  07/11/2004   |   עודכן:  07/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאסר ערפאת
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה חזן
מעיון בטיוטת דו"ח בכר עולה כי כוונת האוצר היא להעלות את פרנסת סוכני הביטוח על מזבח האתנן, שיועבר לבנקים
יואב יצחק
בית המשפט העליון פסק: ניתן היה להעמיד לדין את מזרחי בפרשת האזנות הסתר; הפרקליטות [ובראשה ארבל] נתנה "פרשנות יצירתית" לחוק כשהתירה שימוש בלתי תקין בהאזנות סתר; עכשיו נותרה השאלה: מדוע הנחיית רובינשטיין להדיח את מזרחי בכפוף לשימוע אינה מיושמת
אביתר בן-צדף
ברק חוזר - למה זה מגיע למפלגת העבודה?
דודו אלהרר
ד"ר שמואל גורדון אל"מ (מיל.)
בשעת המשבר בחברה הפלשתינית לקראת הסתלקות ערפאת, שומה על ישראל לנקוט מדיניות חדשה ויזומה כדי להשפיע על תהליכים צפויים להדעכת הטרור ולניתוק מוסכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il