סוכנות החלל היפנית השלימה (יום ב', 10.10.05) את הניסוי המלא הראשון של אב-הטיפוס של מטוס הסילון אשר יכול לטוס במהירות הגדולה פי שתיים ממהירות הקול. הניסוי היום בא שלוש שנים לאחר שהניסוי הקודם הסתיים במפח נפש כאשר המטוס העלה בלהבות והתרסק.
קאניצ'י סאיטו, דובר הסוכנות היפנית לחקר חלל אמר, כי הניסוי היום, במטוס לא מאויש, התנהל "על-פי התכנונים". הניסוי התבצע בערבות אוסטרליה.
"הכל הלך בצורה טובה מאוד והמטוס נחת בצורה רגילה", אמר סאיטו בראיון טלפוני עם אנשי סוכנות הידיעות AP. "אנחנו מתכוננים לבצע את ניתוח המידע".
פריצת הדרך בטיסות על-קוליות עשוייה לעזור ליפן לבצע זינוק בתחום החלל. המדינה המייצרת מוצרי טכנולגיה מתקדמים לחברות תעופה בעולם לא נחשבת למובילה בתחום התעופה.
סאיטו סיפר כי דגם האב-טיפוס הוא באורך של 11.5 מטר הבנוי בצורת חץ מוארך פותח בידי חברת מיצובישי. הוא שוגר כשהוא מחובר לטיל והצליח להשיג גובה טיסה של 19 קילומטר לפני שריחף חזרה לקרקע באמצעות מצנחים.
הניסוי היום התקיים לאחר שלוש שנות פיתוח לאחר שהניסוי הראשון הסתיים בכישלון. במהלך ניסוי זה התפרק דגם האב-טיפוס מהטיל אליו הורכב והתרסק בלב המדבר האוסטרלי.
עלות הניסוי מוערכת ב-10 מיליון דולר. הניסוי מסמל שלב מכריע בכוונת יפן לפתח ולייצר מטוס על-קולי גדול אשר יוכל לשאת כ-300 נוסעים בין טוקיו ללוס אנג'לס בתוך כ-4 שעות.