X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
במרכז טאוב מתריעים: בתקציב הנוכחי אין
מענה להידרדרות החברתית "הממשלה מצמצת הוצאותיה ואינה מאשרת הוצאות לשירותים חברתיים"
▪  ▪  ▪

מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מתריע מפני הידרדרות המצב החבריתי בישראל. מפרסומים ראשונים העולים מהדוח השנתי של המרכז בנושא הקצאת משאבים לשירותים חברתיים 2005, עולה כי בתקציב שנת 2005 ובתקציב המתוכנן ל-2006 אין מענה להידרדרות ואין ביטוי כספי ליעד הממשלתי של חיזוק חברתי.
מהדוח עולה, כי הממשלה מצמצמת הוצאותיה ומערימה קשיים בהוצאות לשירותים חברתיים (ירידה מצטברת של 11% בשנים 2002-2004).
הדוח המלא יוצג בכנס שיתקיים מחר (ב', 21.11.05) במעמד נשיא המדינה, משה קצב, ממלא-מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, השרים אופיר פינס, דני נווה וסגן השר, אברהם רביץ. בכנס ישתתפו כמאה מומחים מהתחומים השונים של המדיניות החברתית-כלכלית, ויושב-ראש הכנס יהיה נגיד בנק ישראל לשעבר, ד"ר דוד קליין.
במרכז טאוב מציינים, כי אופייה הלא-מאוזן של הצמיחה הכלכלית, המתמקדת בעיקר בענפים עתירי עבודה מיומנת, תורם אומנם למצב זה של המשק, אולם גם למדיניות הממשלה בתחום המסים ותשלומי העברה ישנה השפעה חשובה על ההתפתחות.
החוקרים מדגישים, כי בתקציב 2005 ובהצעת התקציב שאישרה הממשלה לשנת 2006 הוצהר במפורש על יעד של חיזוק חברתי, אך למרות זאת בשנת 2005 החלק היחסי של ההוצאות החברתיות מתוך ההוצאה הממשלתית הפנויה המשיך לרדת.
היקפן של ההוצאות החברתיות לשנה הבאה דומה ברמתו לזה של השנה החולפת ולפיכך, ההוצאה בממוצע לנפש תהיה נמוכה עוד יותר (בשל גידול האוכלוסיה). חוקרי המרכז סבורים, כי גם אילו הופנתה כל התוספת בתקציב לסעיפים חברתיים, לא היה בכך כדי לאזן את הירידה המצטברת של 11%, שחלה בהוצאה החברתית בשנים 2002-2004. בתנאים אלה התקציבים המופנים בשנה הקרובה לתחום החברתי לא יוכלו לענות על צורכי הקבוצות החלשות בחברה, גם במשק מתפתח בקצב מרשים.
בדוח מוצגת השוואה בין התפתחות הצריכה הפרטית לנפש לבין ההוצאות החברתיות של הממשלה בממוצע לנפש - בחמש השנים 1999-2004 הצריכה הפרטית לנפש גדלה ב-6% כאשר ההוצאה החברתית של הממשלה ירדה ריאלית ב-11%. המגמות ההפוכות הללו ממחישות את כיוון ההתפתחות של השירותים החברתיים ונטייתם להישען בשנים האחרונות יותר ויותר על מימון עצמי של ציבור המשתמשים.
מחברי הדוח מתריעים גם מפני הירידה הנרשמת בשנים האחרונות בהשקעות ובפיתוח תשתיות במערכות החינוך והבריאות. כך לדוגמא, הושקעו רק כ-500 מיליון ש"ח בפיתוח בתי-ספר וכיתות בשנת 2004 לעומת ממוצע שנתי העולה של 1.1 מיליארד ש"ח בין השנים 1998-2001.
גם בהשקעות בתחום הבריאות המצב דומה - 153 מיליון ש"ח ב-2004 לעומת ממוצע של 360 מיליון ש"ח בשנים 1998-2002. המשמעות: שחיקה מואצת וסכנת קריסה של התשתיות ועומסים בלתי נסבלים של מצוקת מיטות בבתי-החולים וכיתות בבתי-הספר.
גם השחיקה בתשלומי העברה בארבע השנים האחרונות הינה משמעותית, מכוונת ומגדילה את ממדי העוני. ביטולם של חלק מההסדרים היסודיים, כגון ההצמדות למדדים רלוונטיים, נעשה ללא דיון מקצועי וציבורי מעמיק.
חוקרי מרכז טאוב סבורים כי ללא שינוי של ממש בהרכב התקציב, ספק אם מדיניות, המגבילה את הגידול בהוצאות הממשלה לשיעור נמוך מקצב גידול האוכלוסיה, יכולה להביא לחיזוק החברתי עליו הוצהר.

תאריך:  20/11/2005   |   עודכן:  20/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
המחירים בתל אביב: 70-30 דולר למ"ר    המקומות הזולים ביותר - באר שבע ואילת: 20-14 דולר למ"ר
גלית יצחק
פיילוט לשירות החדש מתקיים בימים אלה בסניף סופר סנטר אשקלון    בין המנות המוצעות: שניצלונים, חזה עוף בגריל ועוד, במחיר של 30 שקלים    מנה אחת מספיקה ל-2-3 ילדים
הדר פרבר
עוצמה הרעידה - 6.5    עד כה לא דווח על הרוגים    לא פורסמה אזהרת צונאמי
מחלקה ראשונה
שרת התקשורת, דליה איציק: "אני שמחה שלראשונה מונתה אשה לתפקיד חשוב זה. המינוי של נורית לתפקיד, ראוי ומוצלח"
נוה יוסף
נשיא בית המשפט העליון קבע כי שלושת חוות הדעת שהגיש דניס אייזן מעלות שאלות ותהיות לגבי התשתית העובדתית שהובילה להרשעתו    אייזן טוען: הפרופ' היס כלל לא נכח בנתיחת התינוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il