X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיום הגדול ביותר על חברות הסלולר איננו בהפחתת מחיר הקישוריות. האינטרנט האלחוטי צפוי לעולל להן מה שמהפכת הסלולרי עשתה לחברות הטלפוניה המסורתיות
▪  ▪  ▪

בחודשים האחרונים היינו עדים לרעש תיקשורתי לא מבוטל סביב "מהפיכת הדור השלישי" בטלפון הסלולרי. הכותרות והמודעות בישרו לנו בחגיגיות, שהנה נוכל לקבל על מסכי הטלפון הזעירים, בתשלום נאה, מה שאנחנו מקבלים זה מכבר בחינם במחשב דרך האינטרנט.
מי שעדיין לא הצטרף לחגיגה ושוקל להמתין, בהחלט כדאי. השנים הקרובות עשויות להביא למהפך שיאיים על רווחי הענק של חברות הסלולר ויוזיל את מחירי הטלפוניה ללא-חוט לרמות שמתחת למה שאנחנו משלמים היום עבור טלפון קווי רגיל.
העברת קול דרך רשת שנועדה להעברת נתונים ספרתית, איננה טכנולוגיה חדשה. מתחילת פריסת רשת האינטרנט המסחרית לפני למעלה מעשור שנים, פותחו טכנולוגיות להעברת קול דרך האינטרנט. בשנים האחרונות הגיעו הטכנולוגיות האלה לבשלות תוך מתן שירות איכותי שאינו נופל בדרך כלל מאיכות השיחות בקווי טלפון "ייעודיים". בעיות טכניות שונות שעיכבו את הטכנולוגיה נפתרו, והתוצאה היא שעסקים קטנים ובינוניים וגם בודדים יכולים לנצל את רשת האינטרנט לקיום שיחות טלפון בחינם או בעלות מזערית ללא כל קשר למיקומם הגיאוגרפי.
הטכנולוגיה הזו קרויה VOIP (Voice Over Internet Protocol) - והיא מתאימה לרשת האינטרנט כמו לרשתות נתונים פנימיות העובדות באותה טכנולוגיה. במוקד הטכנולוגיה עומד "שרת" VOIP, מין מרכזיה המתחברת לקווי טלפון "מסורתיים" - קוויים או סלולרים מצד אחד, או דרך הרשת לשרתים אחרים המחוברים לקווי טלפון במקומות רחוקים. מצד שני, דרך הרשת ל"שלוחות" הנרשמות אצל השרת, ויכולות להיות מובנות במחשב רגיל, נייד או מחשב כף-יד (PDA), או ביחידה עצמאית הנראית כמו מכשיר טלפון אך בעלת תכונות מתקדמות יותר. כאשר המשתמש, ללא קשר למיקומו הגיאוגרפי, מתחבר לרשת הפנימית או לרשת האינטרנט, הוא מזוהה על-ידי השרת ויכול לקבל ולהוציא שיחות טלפון דרך השרת.
כבר היום יכולים משתמשים בודדים להתחבר לשירותים מסחריים וחינמיים שונים. שירות חינמי ידוע הוא "סקייפ" המאפשר שיחות חינם לכל מחשב בעולם ושירות בתשלום מופחת לכל טלפון קווי או סלולרי. שירותים אחרים בארה"ב, למשל, מציעים מספר טלפון אמריקני לקבלת שיחות וחיוג ללא הגבלה לארה"ב וקנדה תמורת 25 דולר לחודש, כשהמשתמש יכול להתחבר לאינטרנט ולקבל את השירות בכל מקום בעולם.
עסקים יכולים להקים שרת VOIP בהוצאה נמוכה, ולחברו הן לשירותים כאלה, הן לקווי טלפון והן למרכזיה הקיימת. למעשה, שרתים כאלה ניתן לנצל גם כדי להגדיל את מספר השלוחות במשרד ללא הוצאה משמעותית, ובעצם גם להחליף לחלוטין את המרכזיה ה"מסורתית" בעלות שהיא כעשירית או חמישית ממחיר מרכזיה "מסורתית". מנהלי ועובדי העסק, יכולים להתקין "שלוחות" בביתם, על מחשב כף היד שלהם, או להשתמש במתאם זעיר לטלפון קווי רגיל אותו הם יכולים לחבר לאינטרנט בכל מקום, גם ללא מחשב, ולקבל את השירות, באמצעותו.
ואולם, השילוב המעניין ביותר הוא שילוב הטכנולוגיה עם האינטרנט האלחוטי, כשהתקן המוכר לנו היום הוא WI-FI (802.11). זהו תקן המאפשר חיבור אלחוטי לאינטרנט באמצעות מתאם אלחוטי ו"נקודה חמה" שהיא מין מגשר המחובר לאינטרנט הקווי ומאפשר גישה אלחוטית לאינטרנט ממחשבים ומכשירים אחרים.
ה"נקודות החמות" האלה מתפשטות בכל העולם, וגם בארץ ניתן להתחבר דרכן במקומות שונים. אדם שבמחשב שלו יש מתאם אלחוטי, יכול להתחבר כ"שלוחה" לשרת ה-VOIP מכל מקום בעולם - לקבל ולהוציא שיחות. למעשה, יש לא מעט מחשבי כף יד שמשלבים חיבור לסלולרי (באמצעות כרטיס "סים") עם חיבור רשת אלחוטי וכך, כאשר המשתמש נמצא ליד גישה לאינטרנט הוא יכול לנהל את שיחות הטלפון שלו דרך האינטרנט ללא עלות כמעט, ולהשתמש בחיבור הסלולרי רק כאשר הוא איננו מחובר לרשת.
השימוש בטכנולוגיה הזו, שזמינה כבר עתה, עשוי לחסוך כסף רב למשתמש ולפגוע ברווחי חברות הסלולר כבר בעתיד הקרוב. עדיין, הטכנולוגיה האלחוטית סובלת משתי בעיות עיקריות: טווח השידור-קליטה האפקטיבי הוא לכל היותר עשרות מטרים, ולא ניתן להשתמש בה בתנועה.
התקן החדש שהולך ומתגבש עשוי לשנות מהותית את המצב. התקן הזה הוא WIMAX (או 802.16). תקן זה יאפשר "רוחב פס" (כמות נתונים מועברת בזמן נתון) אדיר, פי 12 מ"רוחב הפס" של התקן האלחוטי הנוכחי. טווח השידור-קליטה שלו יוכל להגיע עד 40 ק"מ מהמוקד וכעת מפתחים טכנולוגיה שתאפשר התחברות בתנועה מרכב נוסע או רכבת.
המשמעות היא פשוטה; אדם יוכל להתחבר לאינטרנט מכל מקום מיושב כמעט במצב נייח ותוך כדי תנועה, ותוך שימוש ב-VOIP יוכל לקבל ולהוציא שיחות טלפון ולקבל את כל שירותי האינטרנט ללא צורך בחברות הסלולר. קשה להניח שהטלפון הסלולרי יעלם בעתיד הקרוב אבל הוא הולך להפוך לשחקן משני.
השאלה היא כמה זמן יקח לטכנולוגיה הזו להתבשל. קשה מאוד להתנבא. לטכנולוגיות קודמות לקח לפרוץ לשוק הרבה יותר שנים ממה שסברו תחילה. אבל טווח של 3-5 שנים נראה בהחלט סביר.
בקיצור, אם אינך יכול לבקר בקמטצ'קה בלי לראות בערב את חיים יבין, אתה לא מוכרח למהר ולרכוש טלפוני דור שלישי יקרים. יש סיכוי שתוכל לצפות בו במחשבך מתוך הרכבת הטרנס-סיבירית, עוד בטרם יפרוש סופית לגמלאות, ולשוחח עם החותנת מקרית-מוצקין, בזמן אמיתי, על הפריזורה האחרונה שלו.
______________
הכותב מתמחה בתיקשוב ופתרונות VOIP

תאריך:  15/01/2005   |   עודכן:  15/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הפרקליטות חיללה סודם של אלפי מטופלים בעת שמסרה לעורכי דין פרטיים ולגורמים נוספים "יומני מעבדה" ובהם תיקים רפואיים של מטופלי הפריה חוץ גופית ונותני/מקבלי זרע; אין מדובר רק ברשלנות חמורה, אלא גם בעבירה חמורה על החוק; בעקבות החשיפה כאן, הורה פרקליט המדינה, ערן שנדר, על איסוף המסמכים שהועברו; השאלה עתה היא האם יורה על נקיטת צעדים נגד האחראים לכך
אביתר בן-צדף
ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת מכינה עתה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית הצעה לשינוי בחוק ועדות חקירה, שבעקבותיו לא יוכל הציבור לקרוא את דוח ועדת אגרנט; זה מה שקורה כשהחתולים שומרים על השמנת
ירון עולמי
חבר מועצת עיריית הרצליה ירון עולמי מציע דרך "מקורית" לאנשי ימין שיעמדו בפני דילמת פינוי הישובים; "תגיעו למקום, תשתו קפה עם המתיישבים, אולי אפילו תקשיבו ביחד למוסיקה, תשחקו קצת שש-בש, ובשום מקרה אל תהיו סרבנים פשוט חיילים בעיתיים"
יובל ברנדשטטר MD
התקשורת מגויסת למסע הפחדה חסר יסוד
עו"ד משה מכנס
על עליבות הטקס למינוי השרים החדשים ועל עליבותה של הלשון העברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il