X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

ראשי מועצת יש"ע יוצאים בכותרת "תנו לעם להחליט" כשהם מציעים לנו את משאל העם כדרך חוקית למימוש עקרון נאור זה. "כמה שקוף" יאמר השמאלני שבינינו, "כל תוכניתם נועדה בעצם לטרפד את ההינתקות". ייתכן, אבל לא נתעלם מהעובדה שכבר מזה זמן רב, אנו לא שופטים את הרעיונות שלנו באור אובייקטיבי. תמיד נשתדל להלביש לאמרות שלנו ולהתנהגות שלנו תווית מסוימת, ותמיד את התווית המניפולטיבית.
ואולי מתוך שלא לשמה בא לשמה? הייתכן שהתנהגות אסטרטגית אינטרסנטית ושקופה תוביל לתוצאה נורמטיבית דמוקרטית רצויה? התשובה לדעתי היא כן. אבל לפני שנדון בה, נשאל האם אכן הציבור החליט? גם כאן התשובה לדעתי היא כן. הציבור החליט כבר ובעד הינתקות [לייתר דיוק אדגיש בזהירות אופיינית - בינתיים]. הכיצד? הסכיתו, ציבור לא מחליט על רעיון של הינתקות, ציבור מחליט על כללי משחק שבאמצעותם מתאפשר לו לקבל הכרעות בשאלות שנויות במחלוקת. ובמקרה שלנו בשאלה: האם להינתק או לא. במקרה זה, הדבר פשוט. על-פי כללי המשחק הפוליטיים נבחרה ממשלה והצביעה בעד הינתקות, הלא כך? אז מהי האלטרנטיבה? שינוי של כללי המשחק.
נו? זאת מציעים בעצם ראשי מועצת ישע. נכון הם אינטרסנטים, אז מה? לא כולנו כך? בואו לרגע נעצור ונבחן את הרעיון. מבחינת העלות ברי הוא כי הציבור החליט בשאלת ההינתקות. על-פי הסקרים [לא מאמינים לסקרים פתאום הא?] רוב הציבור בעד הינתקות, אז אין עלות. אך מהי התועלת? זו שאלה חשובה. ובכן, ברור לנו כי מדינתנו הקטנה והמתפתחת לא השכילה עדיין לקיים מנגנון על-פיו נוכל לפתור את השאלות השנויות במחלוקת? לא חינוך, לא כלכלה לא ביטחון לא דת ולא ולא ולא. האם לא מוטב שבמדינה שבה כללי המשחק מובילים את אזרחיה למבוי סתום בשאלות ערכיות חשובות, יתקיים מנגנון נוסף שהוא בעצם מחזיר את ההחלטה לציבור? מה רע? אהה, אין לנו תרבות דמוקרטית השתתפותית מהותית. נכון! אך האם לא ייתכן שתהיה לנו כזו בעתיד? מהם התנאים לקדם תרבות שכזו? נדמה כי מנגנון של משאל עם בין השאר יכול ויתאים.
באיטליה זה עבד. שם בשנת 1993 החליטו על שינוי שיטת בחירות תוך אימוץ רעיון של משאל עם שהיה קיים, אמנם רק בשאלות של חברה "הפחות קריטיות" אבל העובדה כי היה קיים אפשר ליזמים פוליטיים לטעון לרעיון שכזה כפתרון לגיטימי לפתרון מחלוקות ערכיות. ומה היה בניו זילנד האם ההחלטה על משאל עם בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים לא נבעה מתוך רצון אינטרסנטי להשקיט את מורת רוחו של הציבור מכישלון של המדיניות הכלכלית-חברתית? אבל המנגנון היה קיים מה שאפשר מאוחר יותר ליזמים פוליטיים ולסוכני שינוי נוספים לאמץ את הרעיון של משאל עם כדי לקדם שינויים. המיוחד במשאל עם שזהו משאלו של העם. העם.
______________________
הכותב הינו מזכיר האגודה הישראלית למדע המדינה

תאריך:  23/01/2005   |   עודכן:  23/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' ג'רלד פרמן
מרכז "נובו מדיס"
מרכז "נובו מדיס" המתמחה באיבחון רגישות תזונתית סמויה, נותן מספר עצות להימנעות מתגובות אלרגיות בכל הקשור לאכילת פירות יבשים
מיכאל שרון
פרופ' ג'רלד פרמן
יובל ברנדשטטר MD
רב הביטחון שכח מה תפקידו בחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il