X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בימים אלה מופץ "הלקסיקון האזרחי לתלמידים במערכת החינוך הערבית" של מרכז גילה, המגדיר מושגים מנקודת מבט ערבית בין המונחים: דגל, נכבה, כיבוש, פרשיית כפר קאסם, עריצות הרוב ועוד
▪  ▪  ▪

בימים אלה יוצא לאור "לקסיקון אזרחי לתלמידים במערכת החינוך הערבית בישראל". מדובר בתשובה הערבית לתוכנית "100 מושגי היסוד בציונות, יהדות ודמוקרטיה" של משרד החינוך, הרלוונטית גם למערכת החינוך הערבית בישראל.
הלקסיקון, בהוצאת מרכז גילה, נכתב בשפה הערבית ומאגד 100 מונחים באזרחות שנכתבו מתוך החוויה וההוויה של אזרחי ישראל הערבים.
הלקסיקון הוא פרי עבודה מחקרית בת שלוש שנים שהתקיימה בסדנת מחקר במרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה באוניברסיטה העברית. מנחה הסדנה ועורך הלקסיקון הוא ד"ר אמל ג'מאל, עמית מחקר במרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה באוניברסיטה העברית, וראש מכון וולטר ליבך לחינוך לדו-קיום יהודי-ערבי באוניברסיטת תל אביב.
מדובר במהדורת ניסוי שתצא לאור בעתיד גם בשפה העברית. בשבוע שעבר פרסמה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל לקסיקון "שייכות וזהות" ובו 100 מושגי יסוד.
ראש מרכז גילה, ד"ר דן אבנון, מדגיש כי הלקסיקון בהוצאת המרכז מגיע מהאקדמיה ואינו היגד פוליטי אידיאולוגי בלבד. לדבריו, הוא משקף נרטיבים היסטוריים שאינם עולים בקנה אחד עם מושגי האזרחות המסורתיים.
בין המונחים בלקסיקון ניתן למצוא: אזרחות, אירועי אוקטובר 2000, בית משפט העליון, דגל, דוח ועדת אור, דתות, האינתיפאדה, הבחירות, החלטת החלוקה 181 (1947), הכיבוש, המדינה, הממשל הצבאי, המנון, הסכם אוסלו, העיתונות הערבית, הצהרת בלפור, הרשות המבצעת, הרשות המחוקקת, הרשות השופטת, השתתפות בבחירות, חופש האמונה, חופש הביטוי, חופש מדת, חירות, חירות דתית, יום האדמה, יום העצמאות, כבוד האדם, צדק, מדינה יהודית ודמוקרטית, מפלגות, מפלגות ערביות, משפט דמוקרטי, נכבה, עריצות הרוב, פיוס, פלורליזם, פלשתין, פרשיית כפר קאסם, רצון העם, שוויון, שוויון בפני החוק, שלטון החוק, שלטון הרוב.
כך למשל מגדירים החוקרים בלקסיקון את המונחים הבאים:
-דגל: מעין איור המופיע על בד בצבע אחד או יותר. לעיתים מופיעים על הדגל סמלים וקודים בעלי משמעויות לאומיות, היסטוריות ותרבותיות עבור הציבור שהוא מייצג. הדגל הלאומי מסמל מיזוג ייחודי בין המדינה לאומה הדומיננטית בה, וככזה הוא מייצג חזון וזיכרון קולקטיביים. כך הדבר בדגל ישראל שמבטא את הזהות היהודית, וכך הדבר בדגל הפלשתיני המבטא את מורשת התרבות הערבית.
הדגל הישראלי מורכב משני קווים עבים בצבע כחול, רקע לבן וסמל 'מגן דוד' באמצע. סמל 'המגן דוד' נמצא בין שני הקווים הכחולים העבים שמייצגים את נהרות הנילוס והפרת. נהרות אלה מהווים את גבולות ארץ ישראל לפי המקורות היהודיים. סמלים וקונוטציות אלה השאובים מהתורה היהודית, מהווים מחסום בפני הזדהותם של בני החברה הערבית בישראל עם דגל המדינה.
בנוסף לכך, חלק מערביי ישראל רואים בדגל ישראל סמל לכיבוש הישראלי של האדמות הפלשתיניות בגדה המערבית וברצועת עזה. "בשמו" של דגל זה נמנע עד היום מהעם הפלשתיני לממש את זכותו להגדרה עצמית.
שוויון: השוויון הוא מושג ערכי, שמשמעותו טמונה במתן מעמד חוקי, זכויות ומשאבים דומים לכל אדם או קבוצה במרחב הפוליטי. מושג השוויון כולל יחסין בין שלושה מרכיבים: שני הצדדים שביניהם משווים וקנה המידה של ההשוואה הוא הנושא. הנביא מוחמד אמר בנוגע לשוויון: "הו אנשים, האל שלכם הוא אחד, אביכם הוא אחד, כולכם לאדם ואדם מעפר".
נכבה: האסון שאירע לעם הפלשתינית והביא להתפזרות מרביתו, להרג עשרות אלפים מבניו ולהריסת חלק גדול מכפריו ומעריו במלחמת 1948. כתוצאה מהמלחמה הפכו רבים מבני העם הפלשתינים לפליטים, חלקם הגדול הוכפף בפועל למשטר של כיבוש מדינות ערביות, ואחרים מצאו את עצמם בתוך שטחה ותחת שלטונה של מדינת ישראל. הנכבה הפלשתינית נחשבת לאירוע כאוב ביותר בזיכרון הפלשתיני הקולקטיבי. זיכרון זה הינו זיכרון "חי" עד עצם היום הזה.

תאריך:  14/12/2005   |   עודכן:  14/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
הרשות השנייה "תיקח" מהתחנה ארבע דקות פרסומת בגלל התבטאויות לא ראויות של ז'קונט בתוכנית "מדברים עם ורדה"    אמרה למאזין שבנו נושך: "תן לו נשיכה כזאת שהוא יצרח, שיישארו לו סימנים לשלושה ימים"
מירב לוי
בתמורה למלגה של הקרן לירושלים יתחייבו הסטודנטים לתרום מזמנם לעבודה קהילתית
גלית יצחק
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה במטרה לקבוע את העקרונות על פיהם יש לערוך ניסויים רפואיים בבני אדם ולהגדיר את חובותיהם וזכויותיהם של המעורבים בניסויים
גלית יצחק
כך אמרה אתמול, איילת, בת 55, הנאבקת במחלת הסרטן, במהלך דיון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה    ח"כ פולישוק: "החזון שלי הוא שנוכל לאפשר לכל חולה לקבל את התרופה לה הוא זקוק להמשך חייו"
מירב לוי
היעדים הפופולאריים: ניו-יורק, פריז, לונדון, איטליה, ספרד, טורכיה ותאלינד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il