מבקר עם שיניים: "בלי פרסום שמות המבוקרים - אין כל אפקטיביות לדוחות מבקר המדינה". כך אמר הערב (ב', 23.1.06) השופט (בדימוס) מיכאל לינדנשטראוס, בדיון מיוחד שהוקדש לנושא "מבחן הדמוקרטיה החוק ואכיפתו", במסגרת כנס הרצליה. בדיון השתתפו נציגי הרשות המחוקקת, נציגי רשויות האכיפה, והרשות השופטת.
-
סיקור מלא של כנס הרצליה
לינדנשטראוס מנסה לנצל את במת הכנס בכדי לשבור את מיתוס "המבקר בלי שיניים". לאורך החודשים האחרונים פועל המבקר בכדי לשנות את תדמית המוסד הוותיק. "הנוהג לפיו ביקורת המדינה מסתפקת בדוח שנתי שנדחק לקרן זווית לא יכול להימשך", הוא אומר היום. "אני רואה ערך עליון לביקורת בזמן אמת, כפי שעשינו בנושא ההינתקות, ולא במונחים היסטוריים", הדגיש המבקר.
לדבריו, "רק ביקורת מיידית בזמן אמת יכולה להיות אפקטיבית ולשנות דברים. ביקורת המדינה חייבת להיות חדה וללא משוא פנים, עם יכולת להסקת מסקנות אישיות והטלת אחריות אישית". לטענת מבקר המדינה, אין כל מניעה חוקית לפרסום שמות במסגרת הדוח; זהו המצב גם באנגליה. בלי פרסום שמות המבוקרים אין אפקטיביות לדוחות מבקר המדינה".
בהמשך לדבריו של מבקר המדינה, טוען ח"כ מיכאל איתן, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת, כי "אם הציבור היה מעניש את השלטון על מעשי שחיתות, מעשי השחיתות היו נמנעים". לדבריו, למחוקק יש יכולת מועטה מאוד לפקח ולבקר את מערכת אכיפת החוק. "לאף אחד במדינה לא אכפת מכך שהשלטון מושחת", טוען ח"כ איתן.
"אם למישהו היה אכפת משלטון החוק, אז ח"כ יצחק הרצוג שהיה מעורב בשחיתויות של מיליונים רבים ולא נתן דין וחשבון לציבור, לא היה נבחר למקום הראשון במפלגת העבודה". "ח"כ צחי הנגבי הנמצא בחקירה משטרתית", הסביר איתן, "לא היה מתמנה לראש מטה הבחירות של מפלגת קדימה".
איתן תקף את המשטרה וטען כי היא פועלת מבלי להתחשב בחוק והביא כדוגמה את החוק שאוסר לאזוק חשודים המובאים לבית המשפט ואמר כי המשטרה לא פעלה בהתאם לחוק באופן מוצהר.
המפכ"ל: "להעביר כסף מהצבא למשטרה"
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, הציג במסגרת הדיון את משנתו ואת יעדי המשטרה לקראת השנים הקרובות. מפכ"ל המשטרה טען כי "החוסן לאומי מורכב מהמימד הצבאי והמימד האזרחי". לדברי קראדי, "בשנים האחרונות נשחק המימד האזרחי בעקבות "כרסום ניכר בכיבוד שלטון החוק, היעלמות המורא המוסרי לעבור על החוק, שחיקה באמון הציבור בדמוקרטיה ובמוסדותיה, וקיומה של לגיטימציה ציבורית חלקית לתחומי הפשיעה".
המפכ"ל הוסיף וטען כי "לפתחה של מדינת ישראל עומדים כיום איומים אסטרטגיים בתחום הפשיעה, פשיעה ברמה גבוהה ובקנה מידה רחב, שמביאה לפגיעה בערכי היסוד עליה מושתתת המדינה". לשיטתו, "ארגוני הפשיעה השתדרגו ופועלים כיום באופן כמעט זהה לארגוני הטרור, דבר שמקשה את ההתמודדות המשטרתית כנגד פעולתם". העומס על כתפיה של המשטרה, טוען קראדי, "גובר עד כדי כך שאינה מצליחה להתפנות לאכיפת חוקים פשוטים שמעניינים את האזרח הקטן".
הוא המשיך ואמר, כי "קיומה התקין של מדינה דמוקרטית מחייבת קיומו של שלטון חוק, אכיפת חוק ומימוש החלטות הממשלה והכנסת. הכניעה להפרת החוק היא הדבר הגרוע ביותר!".
המפכ"ל מציע פתרון כולל לתופעת הפשיעה בישראל: "על המדינה לבנות אסטרטגיה לאומית רב שנתית לטיפול מערכתי משולב, ברמת הממשל המרכזי ובתיאום עם שאר הרשויות". קראדי קורא לבצע רפורמות בתחום התקציבי וטוען כי יש להשקיע יותר בתחום ביטחון הפנים. "מטרת אסטרטגיה זו היא להתאים את מדיניות הקצאת המשאבים, כלומר העברת משאבים מן המימד הצבאי למימד האזרחי - מביטחון חוץ לביטחון פנים".
קראדי התייחס בדבריו גם לפשיעת הנוער. לדבריו יותר ויותר בני נוער מעורבים בפשיעה ויש לחשוב על תוכנית רב שנתית. בנוסף הוא ציין כי כחמש מאות בני נוער שהיו אמורים לשהות במעון חוסים לא נמצאים שם בגלל בעיות שונות ועוד אלפים נמצאים בסיכון מיידי.