X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

המסורת וההלכה היהודית עוסקת רבות בנושא כבוד האדם. אמירות כגון: "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך","המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים", הן מן הידועות בהקשר זה.
אמירות חכמים אלו זוכות לאזכורים רבים בנסיבות שונות ואולם הן נראות כאילו הן שייכות לעולם אחר ולעידן אחר. כאשר מצוטטות אמרות נאות אלו הן נאמרות לתפארת המליצה בלבד. הן אינן מבטאות חובות קונקרטיות מכל בחינה. הביטוי "כבוד האדם העובד" - נושא רשימה זו - אף הוא נשכח זה מכבר ואין נעשה בו, כמעט, שימוש אפילו לצורכי המליצה.
אנו חיים בתקופה בה כבוד האדם, במובנו הישיר היום יומי והפשוט ביותר, אינו נחשב כמשהו "ששווה" לבזבז עליו זמן, למרות חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. כאשר מתקיימת הגנה חוקית קונקרטית בהקשר של שמירת כבוד אדם, לדוגמא, ביחס לנקיטת לשון מעליבה, מטרת ההגנה היא הגנה על מוסד מסוים [בתי המשפט - עובד ציבור - כבוד מקצוע עריכת הדין וכיו"ב]. המטרה בדרך כלל אינה הגנה על כבוד האדם כפרט. המונח כבוד העובד לא זכה לדיון ממשי אלא הוא נדון כחלק מהעיסוק בזכות ההתאגדות.
התחושה קשה דווקא משום שהלבנת פני עובד ברבים, בעיקר כאשר אין בכך כל צורך ממשי, הפכה לנורמה מקובלת. עובדים מפוטרים, בהודעה מיידית, במקום עבודה בו עבדו בנאמנות שנים רבות והדבר נעשה לעיניי חבריהם ובאופן המבזה ביותר [ראה - בנק הפועלים].
במוסדות רבים אומץ נוהג סביר של הערכה תקופתית של תפקוד העובד אולם, הערכה זו מתבצעת, בשעות העבודה הרגילות, באופן שכל העובדים באותו מקום עבודה יוכלו להבחין בנקל מי העובד האומלל שזכה בהערכה שלילית על תפקודו.
מקומות עבודה אחרים מאלצים עובדים ללכת לבדיקות פוליגרף, במקרה של חשד לדליפת מידע, כאשר כמובן שמורה לעובד הזכות לסרב ולהיות מפוטר מתפקידו עקב-כך. במקומות עבודה אחרים מוצבים בפני עובדים דרישות לא אנושיות, תוך איום בפיטורים מיידיים, על מי שמפר דרישות אלו. מדובר בנוהגים כל-כך מקובלים וממוסדים, אשר חלק ניכר מציבור העובדים התרגל לראות בהם חלק בלתי נפרד מתנאי העבודה.
האם באמת המעסיקים או המנהלים במקומות העבודה סבורים שבדרך של טרור הפחדה וביזוי עובדים הם יזכו לעובדים טובים ומסורים יותר? לעיתים נראה שהיחס המבזה כלפי העובדים אינו אלא הפגנת כוחנות לשמה. מדובר בהליך ממוסד שנועד לספק את היצר הקיים, לצערנו, בכל אדם, להוכיח עליונות על הזולת בדרך של השפלתו.
מקום העבודה הממוסד מספק את החסות הלגיטימית להתנהגות לא ראויה של מעסיקים, מנהלים ואפילו מנהלים זוטרים יותר כלפי העובדים. קיים כאן גם ניצול מצב האבטלה במשק וחוסר האונים של העובד כפרט וכן גם ניצול התמוטטות ההגנה המאורגנת על מרבית העובדים.
התחושה שמצב דברים זה אינו צפוי לשיפור נובעת מכך שגם נושאי משרה בכירים הפכו להיות יעד להתנהגות מעין זו. דאגתי כלל אינה מופנית לבכירים שכבודם לא נשמר, מאחר וקיומם ברווחה מובטח, וקשריהם מספקים להם תמיד אלטרנטיבות אחרות. הבעיה הינה שכאשר נורמת התנהגות כוחנית של הלבנת פנים ברבים וביזוי ננקטת כלפי נושאי תפקידים בכירים, העובדים הרגילים יכולים לצפות ליחס גרוע הרבה יותר. התהליך מתרחש לנגד עיננו וצובר תאוצה.
הגיעה העת לתרגם את העיקרון החוקי שאין פוגעים בכבודו של עובד לנורמות התנהגותיות מחייבות. ולחוקק את חוק כבוד העובד, אשר יקבע נורמות מוגדרות של המותר והאסור בתחום יחסי האנוש בעבודה וכן את הסנקציות על הפרתן של נורמות אלו.
בין היתר יש לקבוע כללים, כיצד מפטרים, כיצד מוסרים לעובד הערכה שלילית על תפקודו, מה הדרך שחייב מעביד לפעול בה בטרם יינקט צעד של פיטורים, אילו דרישות להטיל על עובד [כמו החובה להיבדק בפוליגרף], היקף זכותו של העובד לפרטיות. אי חיובו של עובד למסור פרטים רפואיים למעביד, בנסיבות בהן אין צורך בכך. חיוב המעבידים לשמור בסוד כל מידע שהגיע אליהם, בתוקף היותם מעבידים והשייך לצנעת חייו של העובד ועוד.
אין ביכולתי, או בכוונתי, למצות ברשימה האמורה את קשת המקרים בהם יש לקבוע כללים מוגדרים לשמירת כבודו של העובד פרטיותו, וזכותו לעבודה בתנאים אנושיים. יתכן שבתקופה בה כוחם של האיגודים המקצועיים היה חזק יותר, חקיקה כזו היתה נחוצה פחות. כיום חקיקה להגנת כבוד העובד הינה בגדר איזון הכרחי לפיחות הרב במעמדו של העובד ובהגנה עליו.

תאריך:  02/03/2005   |   עודכן:  02/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית גניש
השחקנים שעל הבמה נראים כמו בני השכן, רק שהם אונסים, רוצחים את הילדים שלהם, מגלים נטיות טרנסקסואליות; חציית גבולות, שבירת כל טאבו אפשרי ונגיעה בעצבים חשופים הם חלק מן האפקט החזק של ההצגה המועמדת לפרס התיאטרון של השנה בקטגוריית הפרינג'
אסף מידני
מנחם ברוד
בראייה חומרנית, עבודה בשבת אמורה לתת לאדם יותר כסף, אבל ראייה זו מתעלמת מהמרכיב החשוב והחיוני שנקרא ברכה
הרב יוסף גערליצקי
הדר פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il