X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כך לדברי חברים במרכז הליכוד
▪  ▪  ▪

בלשכת ראש הממשלה לא מכחישים כי בכוונת ראש הממשלה לחדש בתקופה הקרובה את הקשר עם ציבור המתנחלים. מבחינת חברי מרכז הליכוד, המהלך קצת מאוחר. חברי מרכז הליכוד, ממחנה שרון, לא שוכחים איך הספידו את חבריהם בפיגוע בסניף מרכז הליכוד בבית שאן ואף אחד לא בא לנחמם. בעצם, כן מישהו הגיע: בנימין נתניהו - אותו הם לא שוכחים.
בתוכניתו של אלי יצפאן הצהיר ראש הממשלה: "עוזי כהן מככב בשבילכם, אני לא מתרגש יתר על המידה". על אף זאת, מאשרים היום בלשכת ראש הממשלה, כי כבר בשבועות הקרובים מתוכננת פגישה של ראש הממשלה עם פעילי ליכוד וחברי מרכז בכירים. האם מדובר בריח בחירות גלוי? בהספד של תוכנית ההינתקות? בניצחון של המתנחלים והתעקשותם לקיום משאל עם? בלשכת ראש הממשלה משיבים חד-משמעית: לא ולא, עדיין לא מרימים ידיים ותוכנית ההינתקות יוצאת לדרך.
"ראש הממשלה קבע כבר בעבר פגישות עם ראשי מועצת יש"ע, אך הן לא הצליחו. גם עם תושבי גוש קטיף הוא קבע להיפגש, אך הם ביטלו. הוא עדיין מכבד אותם וימשיך להיפגש. הסיבה שהחליט להיפגש עם חברי מרכז, זה בשל טענות שנשמעו בקרב שרים וחברי כנסת, שלאחרונה הוא נפגש פחות עם חברי מרכז וכדאי יהיה אם יגביר את פעילותו הפוליטית. אין תחושה במערכת שהולכים לבחירות, יש תחושה שהתוכנית תעבור. ראש הממשלה עומד בראשות הליכוד, ורוצה להחזיר אליו את חברי התנועה".
מהלכים אלו נעשים במקביל לחריש עמוק שמבצע שר האוצר, בנימין נתניהו. נתניהו החל בחודשיים האחרונים להיפגש עם פעילי וחברי מרכז ליכוד, בין אם בפגישות אינטימיות של 15-20 איש ובין אם בסדרת כנסים בהם הוא מסביר את משנתו הכלכלית ומדגיש את חשיבות האחדות בליכוד. אור יהודה, אור עקיבא, קריית שמונה, ירושלים השבוע יהיה בפתח תקווה ... איפה ביבי לא פוסח.
לפני כשבועיים ביקר נתניהו בסניף הליכוד בבית שאן. גם כשנתיים לאחר הפיגוע, ניכר זעם אדיר, שינאה של ממש נגד ראש הממשלה ואנשיו. לדברי פעיל ליכוד שהשתתף בכינוס: "מי שנהרג בפיגוע היו פעילים שנמנו על מחנה שרון, אבל הוא לא בא לנחם אותם, פשוט צפצף עליהם. בבית שאן יש שינאה עזה מאד לשרון, לא שוכחים לו שאנשים מהמטה שלו, פשוט מתו, אבל הוא לא התייחס".
מעניין היה לראות את הדמויות שבלטו בכינוס בבית שאן. חברי מרכז ליכוד, אנשי שרון, אשר נלחמו עד לפני כשנתיים בפריימריז נגד ביבי, הלכו מכות עם אנשי ביבי בסניף הליכוד בטבריה, חוברים כעת למחנה נתניהו. הבולט בהם הוא יוסי מזרחי מטבריה, איש שרון המתנגד לתוכנית ההינתקות. מזרחי, נציין, היה האיש שפקד אנשי צד"ל לליכוד, אולם בהמשך מצא עצמו עומד לבד במחנה, ללא גיבויו של עמרי שרון.
דבר נוסף שקשה להתעלם ממנו הוא חידוש היחסים המוזר בין נתניהו ליריבו המר, ח"כ דוד לוי, על-אף התוכנית הכלכלית הקשה שמציע ביבי. רק נזכיר, בשנת 1997 התפטר לוי, אז ראש תנועת "גשר", לאחר שעמדתו לגבי תקציב המדינה לא התקבלה. לוי, שראה עצמו מחויב לשכבות החלשות, שילם על כך מחיר כבד. בהמשך חיזר אחריו נתניהו, תוך שהוא מטלטל אותו מהבטחה להבטחה שלעולם לא קוימה, לכהן כסגן ראש הממשלה, שר התשתיות ושר האוצר. לוי, לא שכח זאת זמן רב, היום נראה כי זכרונו החל מתעתע בו.
לאחר שתיקה רועמת שנמשכה כשנתיים, ביבי שומר את הקלפים בכיס ומתחיל קוצר את הפירות. הסקרים האחרונים שנערכו על-ידי 'גיאוקרטוגרפיה' ופורסמו באתר 'ליכודניק' (ראו קישור: www.likudnik.co.il), מראים כי ביבי נושק למקום הראשון. בנוסף, קיימת היענות אדירה וחיובית בכניסתו לשטח. כך למשל, מי שלא נמנה במחנה שרון - קל לו יותר להתמזג למחנה ביבי. בחודש האחרון התקיים מפגש בלשכת השר נתניהו בירושלים בהשתתפות של כ-40 צעירי ליכוד, מהם 5 עוזרים פרלמנטרים, שקראו לנתניהו לרוץ לראשות הליכוד.
ומה לגבי שרון?
פעילי ליכוד מספרים היום, כי חזרתו של שרון לשטח לא תהיה קלה, הם לא חוסכים במילים קשות ומתכוונים להשיב מכה אחת אפיים כאשר הם מדברים על "הספד שרון". משמעות התכנסות מזכירות הליכוד (הגוף המנהלי של המפלגה המפקח על התנהלות התנועה) השבוע, היא החזרת מנגנון הפיקוח לחברי הליכוד ונטילת הסמכות מידיו של ח"כ עמרי שרון. מאז חזרת מנגנון הליכוד לתפקוד מלא לאחר שנתיים של קיפאון בתנועה, לראש הממשלה אין מטה ואין מי שיעבוד בשבילו. לשרון ואנשיו אין יותר שליטה בלעדית במנגנוני מוסדות הליכוד, יש פיקוח על מנכ"ל הליכוד, אריק ברמי ועל כל העברה כספית.
ואכן, בשטח עולות הדרישות לקבלת פרטים על הכנסות התנועה. עו"ד רכטר דודי, חבר מרכז הליכוד, העביר השבוע מכתב לברמי בו הוא מציין, כי התקציב השנתי של התנועה יקר פי 2 מהפעלת משרד ממשלתי. עוד הוא מציין, כי מנתונים שהגיעו לידיו עולה כי בשלוש השנים האחרונות [מאז נכנס ברמי לתפקידו במאי 2001] הכנסות הליכוד הגיעו ללמעלה מ-300 מיליון ש"ח. לצורך השוואה ניתן לציין את תקציב משרד התקשורת שעמד על 50 מיליון ש"ח. לדברי עו"ד רכטר, "לא ייתכן כי תפעול הליכוד יקר פי 2 מהפעלת משרד ממשלתי האחראי על כל תחום התקשורת בישראל".
פעילי מרכז בליכוד מסכמים ואומרים: "עמרי 'הסתבך' ושרון 'מת'. זה אירוע דרמטי מאד בליכוד. לכן, כל מהלך של ראש הממשלה בליכוד, הוא משחק מכור. עמרי איבד את כוחו בתנועה, אין לו מילה. עד לפני חודשיים הוא ניהל את הליכוד לבד, העביר מיליוני שקלים מכאן לשם. די, עמרי לא נכנס עוד כמלך למצודה, יש היום יו"ר מזכירות ומרכז, יש שליטה מוחלטת על משפחת שרון. הם ננעלו. אין להם כוח לקיים מאבקים פנימיים בתנועה. שלטון שרון בתנועה נגמר סופית, הוא לא יכול להרשות לעצמו לעשות עוד תרגילים. שר בכיר מאד אמר שברמי ועמרי ינקו אחד לשני את התחת בתא המעצר על מה שעשו בתנועה".
על-אף זאת, פעילים בליכוד מודים שראש הממשלה יבצע לבסוף את המהלך הנכון, "שרון אולי פועל כדיקטטור", הם אומרים, "אבל חכם. הוא לא ייתן למצב החמור להחמיר". ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד אמר פעם, כי אם ירצה לשחק בהימורים הוא יבחר לעשות זאת עם ראש הממשלה, אריאל שרון, "הוא פשוט עובר את כל המשוכות", אמר אדלשטיין. עם זאת, על אף ההצלחה שניצבה עד היום לפתחו של ראש הממשלה, גם בלשכתו מרגישים היום שחבל עבה נכרך סביב צווארו והגיעה השעה לצאת לשטח.
ומה על חברי הכנסת?
חברי הכנסת מהליכוד חוששים מ"סינדרום המפד"ל". סקירה כללית במפד"ל [מאז 1977] מלמדת כי בכל פעם שהמפלגה הדתית לאומית "שברה שמאלה", היא נענשה [איבדה מנד"טים]. במקרה שלנו חברי הכנסת בליכוד שהלכו עם שרון מתחילים לחשוש למעמדם. סקר שנערך על-ידי 'גיאוקרטוגרפיה' בחודש פברואר מראה כי חברי כנסת הנוטים ימינה, מתנגדים לתוכנית ההינתקות ותומכים במשאל עם, התחזקו בליכוד וגובר סיכויים לכהן קדנציה נוספת.
הבולט מכולם הוא יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, במקום ה-19 ברשימת הליכוד לכנסת [במקום ה-24 במדד חודש ינואר] אשר יצא בגלוי נגד ההינתקות, קרא למשאל עם, ואף העלה אפשרות כי יפרוש מתפקידו. סגן השר לביטחון פנים, ח"כ יעקב אדרי שקרא למשאל עם עומד במקום ה-31 ברשימת הליכוד בכנסת [במקום 36 במדד ינואר]. כמוהם חברי הכנסת מיכאל איתן [במקום ה-20 עליה של 2 מקומות], יובל שטייניץ [במקום ה-23, עלייה של 4], דניאל בנלולו [במקום ה-34 במקום ה-37 ועוד],
מנגד, ח"כ גילה גמליאל שהייתה מועמדת לתפקיד סגנית שר הפנים, יורדת מהמקום ה-11 ברשימת הליכוד [לכנסת ה-16] למקום ה-16. היום ח"כ גמליאל חוזרת לחיק המורדים בליכוד. כך גם השר מאיר שטרית, במקום ה-25 על-פי סקר פברואר, ירידה של שש מקומות מינואר. נציין, כי על חברי הכנסת החדשים יהיה לעמול קשה כדי להישאר בתפקידם. על-פי המלצות ועדת החוקה של המפלגה, כ-17 חברי כנסת מהליכוד המכהנים היום עשויים שלא להמשיך לקדנציה נוספת בכנסת. נראה, כי לפעילי הימין הצועקים "ממשלה דיקטטורית", יש עוד סיכוי להיות אופטימיים, הדמוקרטיה מנצחת, הציבור ממשיך להכתיב את הטון ויפה שעה אחת קודם.
בימים אלה מנוסחת לראשונה הצעת חוק יסוד משאל עם, ליישום תוכנית ההינתקות. על המלאכה הופקד יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אשר בימים הקרובים מתעתד להביא את נוסח הצעת החוק להצבעה עקרונית בוועדת החוקה. הסיכוי, הוא שיהיה רוב בוועדה לאישור הצעת החוק, אולם אין די בכך, על ההצעה לעבור במליאת הכנסת, שם יחסי הכוחות שונים מהוועדה. לעניין זה, העיניים נשואות ל-11 חברי סיעת ש"ס, המצליחים להחזיק את כולם קצר. מה שבטוח הוא, כי 10 חברי כנסת בליכוד יצביעו נגד החוק שיובא להצבעה במליאה: ראש הממשלה, אריאל שרון, עמרי שרון, אהוד אולמרט, מאיר שטרית, מגלי והבה, ענבל גבריאלי, רוחמה אברהם, אלי אפללו ורוני בר-און.

תאריך:  06/03/2005   |   עודכן:  08/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז מושקוביץ
פסוודו-דמוקרטיה: מה מתרחש בפועל אחרי שהחברה רושמת על נייר הקמת המשטר הדמוקרטי? מהם יחסי הכוחות בהתמודדות בין החברה הזו לבין הרודנויות הסובבות אותה? המאמר השישי בסדרה, העוסקת בקשר בין מהות המשטר הרודני לבין המלחמה במזרח התיכון
ארז רואימי
דני רשף
אביתר בן-צדף
הודעת ממשלת ישראל על כניעתה במלחמה נגד הטרור; הנקראת במקומותינו "תוכנית ההינתקות"; מאפשרת בחינה של עתיד צה"ל, שנכשל במשימת הביטחון מאז מוצאי מלחמת ששת הימים; במאמר הזה - על כמה היבטים במעבר לצבא מקצועי
אהרון שחר
הפעם קיצו המהיר של "קץ הסכסוך" הצליח להפתיע אפילו את הפסימים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il