X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

למרות אמירת הרמטכ"ל שמבצע חומת מגן זקוק לעוד מספר שבועות על-מנת להשלים את מטרותיו, הרי שבדבר אחד אין ספק - המבצע עד כה כבר השיג חלק גדול מהמטרה העיקרית: שהיא בלימת גל הטרור הרצחני ופגיעה אנושה בתשתיות הטרור בשטחי A. אסור לפתוח פה לשטן, אבל עכשיו מורגש שינוי מהותי, בכמות ובאיכות הטרור הפלשתיני, שתקף אותנו על גווניו השונים.
גם על-פי דברי מפקדי צה"ל וגם על-פי מיטב התרשמותי המקצועית, צריך להחמיא לאופן הביצוע של צה"ל מלשון: "כל הכבוד לצה"ל!", המודבר בכניסה לרוב שטחי A, שטחים בנויים של הערים הפלשתיניות המקשים על לחימה של כוחות סדירים.
השטח הבנוי רווי מכשולים ונותן יתרון גדול יותר לכוחות גרילה קטנים יחסית, בעוד שצה"ל, על הטנקים והנגמשים, חשוף לפגיעה. למרות זאת, השתלטו כוחות צה"ל על מרבית ערי הגדה עם מחיר לחימה נמוך יחסית של אבדות בנפש, תוך כדי הריסת תשתית הרשות הפלשתינית. מעצר מבוקשים רבים ותפיסת נשק, ציוד לחימה, חומרי חבלה ובתי מלאכה להכנת אמצעים לפיגועים בישראל.
מבצע זה לא רק פגע בתשתית הטרור, אלא גם שיקם במידה רבה את תדמית צה"ל ואת כוח ההרתעה שלנו כלפי הפלשתינים. המבצע גם מוטט הלכה למעשה לא רק את תדמית ומעמד ערפאת כפרטנר למשא-ומתן מדיני, אלא גם קיעקע את מעמדם של מנהיגי הרשות האחרים כדוגמת ג'בריל רג'וב ודחלאן ויכולתם לשלוט בשטח כבאי כוחו של הראיס. עתה יש פגיעה משמעותית בכוחם זה. די להתבונן בפניו העייפות, המיוסרות והלא מגולחות של ג'בריל רג'וב, כפי שנחשפו על מרקע הטלוויזיה לאחרונה, כדי להבין זאת.
עם זאת, אין לזלזל בדבריו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, המבקש מישראל לצאת משטחי A. ייתכן שעדיין בידינו חלון הזדמנויות מדיני של זמן, אבל על-פי הערכתי, המודבר יותר - בימים מאשר בשבועות כפי שביקש הרמטכ"ל.
הגעתו של מזכיר המדינה פאוול לאיזור, תגביר ללא ספק את הלחץ עלינו לצאת משטחי A, וחולשת הרשות כפי שתוארה על-ידי, ומיטוט מעמדו של ערפאת כפרטנר מדיני יכולים להוליך לחץ, הולך וגובר, לכניסת כוח רב-לאומי לערים הפלשתיניות בגדה. בכל מקרה, למרות שחלק נכבד ממטרות המבצע כבר הושגו לטעמי, הרי שכל יום שבו אנו פועלים בשטחי A רק יוסיף הן לכוח ההרתעה של צה"ל וגם לפגיעה הקשה בטרור, פגיעה שתיקונה על-ידי הפלשתינים אינו מיידי ויארך זמן.
הבעיה שנוצרה היא בעצם שהוואקום המנהיגותי של ערפאת, וחולשת הרשות, יכולים להביא לכאוס בשטחים - בעיקר בכל הקשור לטיפול היום-יומי באוכלוסיה האזרחית, שהיא הסובלת העיקרית מאינתיפדת אל-אקצה.
צריך לציין עם זאת, שצה"ל ותאום הפעולה בשטחים, עשו ועושים כל שביכולתם כדי שהפגיעה תהיה מינימלית עד כמה שאפשר, הן מבחינת הנפגעים - תוך כדי הלחימה, והן באספקת מזון, מים וכל שאר הדברים להם זקוקה האוכלוסיה, במסגרת החיים השוטפים. זאת למרות השימוש של הרשות בנתיב ההומניטרי, תוך שימוש באמבולנסים ואמצעים הומניטריים אחרים להברחת אמצעי חבלה ומתאבדים - כפי שהדבר נחשף לאחרונה.
סיכומו של דבר, מבצע חומת מגן פוגע פגיעה קשה בתשתית הטרור בערים הפלשתינית, וטוב שכך. עם זאת, על-מנת לייצור בהמשך קרן אור של אופק מדיני, הן לנו והן לפלשתינים, ראוי לתת את הדעת לוואקום המנהיגותי שנוצר עם מיטוטה של הרשות הפלשתינית על בכיריה.

תאריך:  07/04/2002   |   עודכן:  08/04/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
יוסי בלום הלוי
ד"ר אורי מילשטיין
הפלשתינים השכילו לפעול על-פי שילוב קטלני: פיגועי התאבדות, טכנולוגיה מודרנית, ואמצעי לחימה מתקדמים; הם ניצלו את אמצעי התקשורת בישראל, ארגונים כמו "בצלם" ובג"צ, ועתה הם מנצלים, בתיחכום רב, את התרבות הליברלית-הומניסטית, על-מנת לקעקע אותה; כדי לחסל את הטרור, צריך להקים מועצה חדשה לביטחון לאומי
רון בריימן
אם בכלל יש מקום ואפשרות להפרדה בתוך ארץ צרה המהווה יחידה גיאו-פוליטית אחת, יש לבצעה סביב ערי הטרור ולא סביב ערי ישראל
עמוס באר
התערוכה ה-12 היא הגדולה מסוגה שנערכה עד כה בישראל, ומוכיחה כי היצרנים הזרים מכירים בחשיבות השוק המקומי; כרטיסי כניסה נמכרו מחירים גבוהים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il