X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילו שמונה מינים של חסרי חוליות שלא היו מוכרים עד כה למדע מדובר במערה השניה באורכה בישראל הממוקמת בעומק של 100 מטרים מתחת לפני הקרקע
▪  ▪  ▪
[צילום: ששון תירם]

זן חדש של בעלי חיים התגלה על-ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית במערה שנחשפה במחצבה במפעלי נשר ברמלה. המינים החדשים של בעלי החיים התגלו עד כה רק במערה הספציפית המהווה מערכת אקולוגית ייחודית.
החוקרים גילו במערה שמונה מינים של חסרי חוליות, אשר הינם חדשים למדע, ובהם: ארבעה מיני סרטנים, עקרב, זנב זיף, אוֹלִיגוֹחָטָה ופסאודו-סקורפיון. בסך-הכל נמצאו בברֵכת מים בתוך המערה ארבעה מינים של חסרי חוליות, וארבעה מינים אחרים חיים מחוץ למים, במחילות ובאולמות המערה.
למחקר שותפים חוקרי האוניברסיטה העברית, בראשות פרופ' עמוס פרומקין, מנהל היחידה לחקר מערות במחלקה לגאוגרפיה, יחד עם פרופ' דב פור, ד"ר חנן דימנטמן ופרופ' אהרן אורן מהמכון למדעי החיים; ישראל נעמן, תלמיד מוסמך, וחוקרים נוספים. נציבות המים במשרד התשתיות הלאומיות תומכת במחקר מי התהום שהתגלו במערה שהם חלק מאקוויפר ירקון תנינים.
המערה משתרעת לאורך ½2 קילומטרים והיא מערת הגיר השנייה באורכה בישראל (לאחר מערת חריטון). המערה נמצאת בעומק של 100 מטרים מתחת לפני הקרקע. מחקר המערה חייב טיפוס בחבלים וברובה ניתן לנוע רק בזחילה. המערה סגורה למבקרים בשל חשיבותה המדעית ומיקומה בלב מחצבה פעילה.
במימי המערה גם נמצאו יצורים חד תאיים ובקטריות. חלק מהבקטריות מנצלות את הגפרית שבמים כמקור לאנרגיה ויוצרות את הבסיס התזונתי לכל המערכת האקולוגית של המערה במים וביבשה.
החוקרים מציינים, כי הייחודיות הביולוגית של המערה נובעת מן התנאים הסביבתיים הייחודיים שלה, ומן ההיסטוריה שלה במשך מיליוני שנים. שכבת הקִרטון (סלע משקע גירי של 'חבורת הר הצופים') שמעל למערה מנעה חִלחול של מים וחומרי מזון מפני השטח אל תוך המערה. אלו הגיעו למערה בלוויית גפרית (מקור אנרגיה) עם המים. טמפרטורת המים הגבוהה יחסית במערה (Cº30) ונוכחות של מימן גופרי H2S מעידים על כך שלפחות חלק מן המים במערה מגיעים מעומק רב.
שני מיני סרטנים ממוצא יָמי החיים במי המערה מעידים על כניסתם לאתר במהלך החדירה הימית האחרונה לאזור, לפני כמה מיליוני שנים. המינים הקרובים להם ביותר חיו סביב ים הטתיס הקדום ולא שרדו במימי הים התיכון עצמו, לפיכך עדותם חשובה ביותר לגבי התפרסות הים הקדום. ייתכן שניתן יהיה (בעזרת שעון מולקולרי) להעריך את מועד היפרדותם של מינים אלו זה מזה ובכך לתארך את אירוע החדירה הימית והתפרסות ים הטתיס. שני מיני סרטנים אחרים במימי המערה הגיעו אליה ממים מתוקים או מליחים (ברקיים).
תאריך:  31/05/2006   |   עודכן:  31/05/2006
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
נבדק חשד כי חיילי מארינס אמריקנים טבחו באזרחים עירקים בנובמבר, כמעשה נקמה על מות חברם בפיצוץ בכפר חדיתא
אלעזר לוין
מכירת 10.1% מהמניות למשפחת סמפורנה תוריד את אחזקות המשפחה ל- 40%    בני המשפחה הם אזרחי ארה"ב, ולא אינדונזיה
עומר שיקלר
בחברה מציינים, כי נבחנה התנהגותם העסקית של 14 עובדים בחברה    ננקטו צעדים נגד העובדים
אלעזר לוין
תשלם כ- 315 מיליון שקל    ננקשוילי ובן-זקן ירכשו את המניות אישית, ולאחר מכן יעבירו אותן לחברת מנופים, בשליטתם    דוד לוי שותף עם שטרית
הדר פרבר
ביה"ד האירופי דחה את ההסכם במסגרתו הועבר לשלטונות ארה"ב מידע מפורט על הנוסעים הטסים ליעדים באמריקה מיד לאחר ההמראה, במטרה לסכל פיגועי טרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il