ראשי הרשויות (המוסד העליון של השלטון המקומי בישראל), החליטו לאמץ את החלטות דוח ועדת דוברת, בראשה עומד שלמה דוברת, אך הציבו ארבעה תנאים ליישומו:
- צירוף רשות מקומית למרכז חינוך אזורית (מח"א) תהיה וולונטרית ולא תיעשה בכפייה;
- האחריות על העסקת המורים לא תועבר לידי הרשויות המקומיות;
- לדחות במספר שנים את ההמלצה על פתיחת אזורי הרישום ברשויות המקומיות;
- המעבר ל-5 ימי לימוד ייעשה בתנאי שהמעבר יחול על כל הזרמים והרשויות יתוקצבו בגין פעילות תרבותית ביום השישי;
ממצאי דוח דוברת ליישום הרפורמה בחינוך הוצגו ביום חמישי (16.12.04) בכנס שהתקיים בהשתתפות שרת החינוך, לימור לבנת, ויו"ר הוועדה, שלמה דוברת בנווה אילן.
במהלך הכנס נחלקו ראשי הרשויות לקבוצות דיון, ודנו בנושאים עיקריים מתוך הדוח הנוגעים לרשויות המקומיות: הקמת מח"אות (מרכזי חינוך אזוריים), העברת האחריות על העסקת המורים ממשרד החינוך לרשויות המקומיות, הסדרת גודל בתי הספר, תקצוב המערכת, הרצף החינוכי, ביזור הסמכויות לבתי הספר, המעבר ל-5 ימי לימוד ופתיחת אזורי הלימוד.
להלן ההמלצות העיקריות של קבוצות הדיון:
המח"א לא יכפה על הרשות המקומית:
- בנושא של הקמת מח"אות: לפי בקשת ראשי הרשויות, יישמר עיקרון הבחירה של מתכונת הפעלת מערכת החינוך, ברשות המקומית. לא תהיה כפיה של מח"א על רשות מקומית.
- הגמשת הדרישות להקמת מח"אות לפי מודל ב' שהציעה הוועדה, לפיו: מח"א מהווה איגוד מספר רשויות מקומיות במתכונת איגודי ערים. לאפשר לרשויות בהן מספר התלמידים נמוך מ-15,000 תלמידים להיכלל במודל. לשם כך ייקבעו קריטריונים.
- יישארו ברשויות ממלאי תפקידי ייעוץ בחינוך לראש הרשות.
- הרשות המקומית לא תידרש להשקיע במערכת החינוך מעבר להשקעותיה ערב המעבר למח"א.
- המח"א הינה הזדמנות לקליטת מערכות חינוך שונות כגון עמותות וזרמים.
- לרשות המקומית תהיה סמכות לקבוע את גובה תשלומי ההורים.
- יורחב שיתוף הפעולה בין הרשויות המקומיות בנושאים שאינם במסגרת המח"א כגון הסעות, חינוך מיוחד, וכו'.
התנגדות להעסקת מורים על-ידי הרשות המקומית:
השלטון המקומי דוחה את המלצת הוועדה להעברת האחריות על העסקת המורים ממשרד החינוך אל הרשות המקומית.
בתי ספר קטנים כן או לא:
מקובלת תוכנית ועדת דוברת בנושא הסדרת גודל בתי-ספר לפי 600-250 תלמידים ליסודי ו-400 עד 1000 תלמידים לעל-יסודי ולבתי ספר 6 שנתיים. זאת בתנאי שינתן מענה לעלויות ההסעות ולסיוע לבתי-ספר קטנים כשאלה היחידים באזור.
תיקצוב דיפרנציאלי לרשויות המקומיות:
- עקרונות התיקצוב הדיפרנציאלי של ועדת דוברת, לרשויות ולתלמידים מקובלים על השלטון המקומי.
- עם פרסום הדוח תוקם ועדה משותפת לשלטון המקומי ביחד עם נציגי ועדת דוברת, משרד החינוך, משרד הפנים ומשרד האוצר. הוועדה הנ"ל תגבש את פרטי יישום התקצוב הדיפרנציאלי, כשהבסיס לתקצוב יהיה תקציב הרשות המקומית לחינוך בשנת 2002.
מאמצים את ביטול חטיבות הביניים:
ראשי הרשויות המקומיות אימצו את המלצת הדוח לבטל את חטיבות הביניים, והציגו את המבנה הרצוי למעבר התלמידים מבית ספר יסודי לתיכון:
- 6:6
- 8:4
- 7:5
האחידות מחוייבת רק בתוך אותה מח"א.
יותר סמכויות למנהלי בתי הספר:
השלטון המקומי תומך בהמלצת ועדת דוברת לתת סמכויות ואחריות למנהלי בתי-הספר בשני תנאים:
- הכשרת המנהלים בתחום הניהולי - כלכלי, בצורה ממלכתית ומפוקחת.
- המערכת תהיה תחת פיקוח הרשות המקומית/מח"א.
- השלטון המקומי תומך בהמלצת ועדת דוברת לפיה 90% מהתקציב יגיע לבתי-הספר הכלולים בניהול העצמי ובתנאי שהתקציבים יהיו מדורגים ודיפרנציאליים.
מעבר לשבוע לימודים מקוצר:
השלטון המקומי מקבל את המלצת הוועדה למעבר ל-5 ימי לימוד בתנאים, הבאים:
- המעבר יחול על כל הזרמים.
- תהיה חובת הזנה.
- הפעלת פעילויות תרבות ופנאי על-ידי הרשויות המקומיות ביום שישי חייבת לקבל ביטוי תקציבי על-ידי המדינה.
דחיית פתיחת אזורי הלימוד:
הנושא לא בשל, בשלב זה, להכרעה. מומלץ לדחות את הדיון בנושא במספר שנים.