"אם מדיניות החינוך לגיל הרך בארץ לא תשתנה, ימשיכו פעוטות לקבל איכות טיפול בינונית, נמוכה ולעתים אף מסוכנת". כך מתריעה פרופ' מרים רוזנטל מהאוניברסיטה העברית בירושלים, לקראת כנס בנושא: מדיניות לגיל הרך והשלכותיה על איכות החינוך שיתקיים בשבוע הבא.
בישראל 400,000 ילדים וילדות בגילאי 3-0, אשר מושלבים במסגרתו חינוכיות לגיל הרך.
לדברי פרופ' רוזנטל: "הידע המחקרי הקיים כיום מצביע על כך שחינוכם של ילדים מתחיל מלידה. המחקרים מצביעים על קשר הדוק בין השקעה בגיל הרך להישגי השכלה ברמת היחיד ובין השקעה בגיל הרך, פיתוח הון אנושי ושגשוג כלכלי ברמת החברה".
ממצאי המחקרים הביאו את הבנק העולמי ואת מדינות OECD למסקנה חד-משמעית, בדבר החשיבות של עיצוב מדיניות והקצאת תקציב ממשלתי להשקעה בחינוכם ובהתפתחותם של ילדים - מלידה ועד הכניסה לבית הספר".
התפתחות תקינה של ילדים בשנות החיים הראשונות מתאפשרת כאשר:
- הילדים מתחנכים בקבוצות קטנות עם מספר מספיק של מחנכות.
- המחנכות-מטפלות בעלות הכשרה מתאימה ומקבלות הדרכה צמודה מאיש מקצוע בתחום ההתפתחות והחינוך בגיל הרך.
- תנאי העבודה והשכר של המחנכות-מטפלות מאפשר העסקה של צוותים מיומנים במסגרות לגיל הרך.
במדינת ישראל מתפרסמים במשך שנים נתונים המעידים על בעייתיות חמורה בכל התנאים הללו, ועקב כך על פגיעה באיכות החינוך/הטיפול שמקבלים ילדים במסגרות השונות בגיל הרך - בין אם אלו מסגרות ציבוריות או פרטיות.
בכנס שיתקיים ביום 20.12.04 (יום ב') ידונו בין היתר בשאלות:
- האם ילדים וילדות בגילאי 3-0 במדינת ישראל מקבלים טיפול וחינוך איכותיים?
- האם הטיפול והחינוך שמקבלים ילדים וילדות מאפשרים צמיחה והתפתחות רגשית חברתית וקוגניטיבית?
- האם מדיניות הממשלה מעודדת ומאפשרת קיום טיפול וחינוך איכותיים לילדים ולילדות בגיל הרך?.