X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חנן פורת: כ-1000 מפגינים אמיצים הצליחו לחדור לציר כיסופים בנצי ליברמן: כפר מימון יהווה בסיס ליציאה מאות מפגינים נסעו הביתה באוטובוסים; רק כ-1500 נותרו במקום
▪  ▪  ▪
ההמונים במושב כפר מימון

מבלים את היום בכפר מימון


עומר שיקלר
רוב הציבור: לא היה צריך להקים כלל את ההתנחלויות בעזה

רנית נחום-הלוי
ראש הממשלה: אני אוהב את המתיישבים

שלומי דיאז וענבל אביב
נערכים לפריצה הלילה לגוש קטיף

ענבל אביב
בג"צ דחה הדיון בעתירה שהגישה יש"ע נגד המשטרה

עומר שיקלר, שלומי דיאז
המשטרה נכנעה: התירה לינה בכפר מימון

המפכ"ל מזהיר
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, שוחח TNA סמוך לשעה 20:30 עם ראשי מועצת יש"ע, והזהיר אותם לבל יאבדו שליטה על המפגינים בכפר מימון. המפכ"ל הגיע למקום לפי הזמנת מועצת יש"ע, והזהיר כי עלול להיגרם אסון.
למרות זאת, מעט אחרי 23:00 חידשו המפגינים את הצעדה סביב גדרות כפר מימון, בניסיון מחודש לצאת מהכפר ולעקוף את החיילים והשוטרים. המפגינים החלו שוב להתרכז, לפי הנחיות מארגני ההפגנה שקראו להם בכרוז. מצד שני, החלו כמה מאות מהם לצאת מהישוב מימון. אוטובוסים הסיעו אותם מחוץ לאזור. ככל הנראה, המדובר במשפחות שביקשו לשוב לביתן.
סמוך לשתיים לפנות בוקר דיווחה המשטרה כי עשרות אוטובוסים פינו אנשים לבתיהם ובישוב נותרו כ-1500 פעילים בלבד. בסופו של דבר פינו את הישוב מרבית המפגינים. הישוב עדיין מכותר על-ידי כוחות הביטחון.
אנשי מועצת יש"ע אמרו גם הבוקר, כי כפר מימון יהפוך למעוז, ממנו יצאו לגוש קטיף. יושב-ראש מועצת מטה בימין, פנחס ולרשטיין, אמר הבוקר לרשת ב' כי רבים מהמפגינים נשארים בכפר מימון, כדי למחות, כדבריו, נגד משפחת שרון. בהתייחסו לדברים שכתב הבוקר (יום ה') העורך עיתון הצופה, גונן גינת, אמר ולרשטיין כי גם לדעתו, "אריאל שרון אינו אדם".
פעולת הסחה?
סמוך לחצות כונסו שוב המפגינים. חבר הכנסת לשעבר, חנן פורת, ניסה לעודד את המפגינים - "עם ישראל חי, עם ישראל חי", ללא הצלחה רבה. פורת הכריז בנאומו, כי הכינוס בערב וריתוק כוחות המשטרה, איפשרו לכ-1000 אמיצים לחדור לציר כיסופים ולגוש קטיף. לדבריו, מה שהתבצע הוא פעולת הסחה, שאיפשרה לאותם אמיצים להיכנס לגוש קטיף "מימין ומשמאל". יושב-ראש מועצת ישע, בנצי ליברמן, הכריז בנאומו כי המפגנים נשארים, בשלב זה, במקום. הוא ציין, כי מהמקום הזה הם ייפעלו לעזרת אחינו הגיבורים בגוש קטיף.
קודם לכן הזהיר המפכ"ל, כי "הצטופפות הצועדים בסמוך לגדר עלולה לסכן את הצועדים וילדיהם שעלולים להמחץ ולהפגע פיזית. אני קורא לכם לגלות אחריות ולהימנע ממפגש בלתי מבוקר של המפגינים והשוטרים והחיילים העלול לסכן חייהם של כולם". בתגובה קראו המארגנים לצועדים לשבת על הרצפה כדי למנוע סכנה.
"אחינו הגיבורים"
מעט לפני השעה 20:00, החלו ההמונים בכפר מימון לצעוד ממרכז הישוב לעבר שער הכניסה המערבי של היישוב. קבוצה של רבנים, אנשי ציבור, חברי כנסת וקציני צה"ל (במיל.) צעדה בראש. כאשר הגיעו הצועדים לגדרות הם נעצרו והחלו לשקול את צעדיהם - האם לפרוץ את השערים או להמתין.
ראשי הצועדים הנחו את ההמונים להתיישב על הקרקע ולא לסגת ממקומם. במקביל, קבוצה של מאות אנשי גוש קטיף שיצאו בשעות אחר-הצהריים מהגוש, הגיעו אל מחוץ ליישוב והביאו עימם מזון ושתייה הן לחיילים והן לחבריהם הנמצאים בתוך המושב. לדבריהם, הם באו לסייע "לאחים הגיבורים במצור". המשטרה איפשרה לכ-150 מהם להיכנס ליישוב. בנוסף, המשטרה איפשרה לכמה עשרות אנשים לצאת לאחר שהודיעו שהם בדרכם חזרה הביתה.
ראשי הצועדים פתחו עם הגעתם לגדרות במשא-ומתן נוסף עם אנשי המשטרה. הרבנים ביקשו ממפקד מחוז הדרום במשטרה, ניצב אורי בר-לב, לאפשר להם לצאת ולצעוד לכיוון כיסופים, אך זה השיב כי הדבר אינו חוקי ולכן אין באפשרותו לאפשר זאת. כאמור, הם דנו גם עם מפכ"ל המשטרה וביקשו כי הרמטכ"ל יגיע למקום על-מנת לשוחח עימם.
נעמוד כאן שעות וימים באהבה
ובכבוד כלפי השוטרים
פנחס ולרשטיין אף קרא לרמטכ"ל "להגיע ולהסביר מדוע אסור ליהודי לנוע בחופשיות בארץ ישראל". ח"כ אפי איתם אמר לניצב בר לב: "אנחנו נעמוד כאן שעות וימים כל זמן שרבותינו יורו לנו, באהבה ובכבוד כלפי השוטרים".
מתנגדי ההינתקות הודיעו, כי אנשים רבים צועדים ממספר כיוונים שונים לעבר מחסום כיסופים. הם סיפרו כי מדובר באנשים שלא הצליחו להגיע לכפר מימון ולכן ממשיכים בצעידה לעבר כיסופים. מעט מוקדם יותר קראו גורמי ימין לציבור שאינו בכפר מימון לצעוד משדרות לעבר כיסופים.
בנוסף, הודיעו מתנגדי ההינתקות, כי המשטרה הציבה מחסומי דרכים רבים בכל הנגב המערבי ומונעת מעבר כלי רכב. לדבריהם, נהגים רבים שדרכם נחסמה נוטשים את רכביהם וממשיכים בצעידה ברגל לעבר כפר מימון וכיסופים.
מוקדם יותר, לפנות ערב, עצרה המשטרה בפאתי כפר מימון צעיר בן 24 מבית אל לאחר שנצפה מנקב צמיגים לניידות משטרה ולמשאיות להתזת מים. ברשותו נתפסו עשרות דוקרנים ומכשיר להורדת אויר מצמיגים. הוא הועבר לחקירה במשטרת מרחב לכיש.
המשטרה נערכה בכוחות גדולים
ניצב בר לב הורה אחר-הצהריים לכוחותיו להיערך לאפשרות של עימות עם אנשי הימין, אם יממשו את כוונתם לצאת הערב מכפר מימון ולצעוד לכיוון גוש קטיף.
בנוסף לאלפי השוטרים והחיילים, כ-15 אלף במספר, תיגברה המשטרה את הכוח ביחידת הפרשים ובמשאיות להתזת מים. כוח נוסף נפרס לאורך הצירים המובילים לגוש קטיף. מפקד המחוז הדרומי קרא לראשי מועצת יש"ע לגלות אחריות ולמנוע את העימות הצפוי.
למרות הצהרות המפגינים, מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, העריך אחר-הצהריים בתדריך שקיים כי "האירוע יסתיים תוך כמה שעות". לדברי המפכ"ל: "יתכן שיהיה עימות מוגבל אבל יש הבנה של שני הצדדים שהאלימות היא מחוץ לתחום. אני מקווה שהמפגינים יביעו את המחאה כמו שהם רוצים ויחזרו לביתם, ואנחנו נחזור לשיגרת החיים ולהכנות להינתקות".
ניצב בר-לב הורה כאמור לכוחותיו להיערך, אך במקביל יצא בקריאה לראשי מועצת יש"ע עימם נפגש מספר פעמים לשיחות שלא העלו דבר. "תפקיד המשטרה לאכוף את החוק ולא להוביל לעימותים. אני מקווה שמועצת יש"ע לא תסלים את המאבק ותראה אחריות. אם ראשיה יהיו אחראים מספיק, זה לא ייגמר בתוצאה שאף אחד לא רוצה בה. אנחנו לא נתיר להגיע לגוש קטיף ולהפר את החוק. אנחנו כן נתיר מחאה בתחום הלגיטימי במקום שמותר. אני מקווה שלא נצטרך להפעיל כוח לאכיפת החוק".
לשאלה מהי תגובתו לקריאת אנשי יש"ע שהם נגד אלימות השיב ניצב בר לב: "אי אפשר לומר אני נגד אלימות ולהפר את החוק בצורה בוטה". דברי בר לב נאמרו בראיון ל"קול ישראל".
עדות: הדרך לכפר מימון הייתה פתוחה ופנויה
תמר, אחת ממתנגדות ההינתקות סיפרה ל-Nfc כי היום הגיעה מאיזור המרכז לכפר מימון. "הדרך לא היתה קשה, זה היה מאוד פשוט. חשבתי שזה יהיה קשה יותר", היא סיפרה וציינה: "במהלך היום נחנו כי היה חם ושמרנו כוח לצעדה שתתחיל הערב. בשעה 18:30 הייתה עצרת שבסופה הודיעו המארגנים שבקרוב נצא לצעדה לכיוון כיסופים".
לדבריה, רוב השערים ליישוב היו פתוחים ואנשים נכנסו ויצאו בחופשיות מהמקום. "במהלך היום השערים היו פתוחים, אני לא יודעת מה קורה שם עכשיו. יש הרבה משטרה באיזור". היא מציינת לטובה את המשפחות המתגוררות ביישוב שאירחו את ההמונים והזמינו אותם לבתיהם על-מנת לאכול ארוחת צהריים או לשתות שתייה קרה.
תמר הוסיפה, כי בכוונתה להמשיך לצעוד עם ההמונים למרות שבתחילה חשבה כי לא תשאר את הלילה. היא ציינה, כי עדיין לא החליטה מה תעשה במידה ויתאפשר להיכנס לרצועת עזה. "אני לא יודעת אם אני אכנס. ברמה התיאורטית, אם יהיה אפשר אני חושבת שאני המשיך לגוש, אבל אני עדיין לא יודעת". היא הדגישה, כי לא ראתה כל מחזות של אלימות או קללות כלפי אנשי כוחות הביטחון - "להפך, מישהו הביא ארטיקים ואמר שנחלק אותם לחיילים. לא היה אלימות ואני בטח שלא אתעמת עם החיילים", אמרה.
חקירה נגד ראשי ארגון ה"בית הלאומי"
ובהקשר אחר, המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הורה היום לראש אגף החקירות במשטרה, ניצב דודי כהן, לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי ארגון "הבית הלאומי" בחשד להמרדה, בעקבות כרוז המפורסם באתר האינטרנט תחת הכותרת: "לעקור את העוקרים". בכרוז התבקשו הפעילים "לפרק את עיר האוהלים שבנה הצבא כחלק מההיערכות לתוכנית ההינתקות".
ובינתיים, במחסום כיסופים נמשכים העימותים בין פעילי ימין ומתנחלים לבין שוטרים וחיילים. פעילי ימין מפגינים במחסום אך לדברי משטרת מרחב שמשון אין הפרות סדר ו"העניין בשליטה".
בניסיון להביא לסיום המצור על ישובם, עתרו לפנות ערב תושבי כפר מימון לבג"צ. הם דורשים לאסור על המשטרה להיכנס לתחומי היישוב לצורך פינוי פעילי הימין השוהים במקום. בעתירה נטען כי "המשטרה הטילה מצור על היישוב וכי לתושבים נגרם נזק בעקבות כך. זאת, מכיוון שהם אינם יכולים לצאת מהכפר ולשוב אליו". כמו כן, טענו העותרים כי נגרם נזק לחממות ולגידולים של תושבי הכפר.
מאיר נשרי, תושב הישוב, אף פנה למפכ"ל המשטרה והודיע לו כי אם עד מחר כוחות משטרה לא יעזבו את השדות החקלאיים שבבעלותו באיזור הישוב, הוא יגיש נגד המשטרה תביעת נזיקין. את דרישתו העביר גם ללשכת הרמטכ"ל. לדבריו הכוחות הביטחון פלשו לאדמותיו וגרמו להן לנזק.
מנהיגי יש"ע כינסו (יום ד', 20.7.05) את ראשי "צעדת ההתחברות", והודיעו להם כי הכוונה היא להמשיך בשעות הערב בצעדה מכפר מימון לעבר גוש קטיף, למרות התנגדות מערכת הביטחון. עם זאת רק כמה מאות יצעדו ושאר הציבור נקרא לחזור הביתה. המשטרה המשיכה במהלך היום להיערך והזרימה לאיזור כוחות רעננים שתפקידם להחליף ולתגבר את השוטרים והחיילים שבמקום.
בנצי ליברמן, מראשי יש"ע, אמר הבוקר ל"קול ישראל": "אנחנו מתכוונים להמשיך לנהל מכאן [כפר מימון, ע.א.] בסיס יציאה. זו לא פעולת מחאה אחת אלא פעולה מתמשכת, שהתחלתה שלושת ימי המחאה בכפר מימון. לאחר שלושת הימים האלה אנו מניחים שחלק מהאנשים יחזרו לביתם, רק חלק. אנו נמשיך הלאה, נחזיק פה מארג אנשים ויהיו דרכים יצירתיות על-מנת להגיע בסוף למטרת היעד".
ניצב בר לב: "לא תתאפשר צעדה של הפעילים לכפר מימון וממנו"
מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אורי בר-לב, שוחח הבוקר שוב עם ראש המועצה האזורית מטה בנימין, פנחס ולרשטיין. ניצב בר לב הבהיר, כי "לא תתאפשר צעדה של הפעילים לכפר מימון וממנו". במשטרת המחוז הדרומי דיווחו כ-1,200 איש עזבו בלילה את כפר מימון. בתוך הכפר שוהים עדיין, על-פי הערכות המשטרה, כ-7,000 ממתנגדי ההינתקות. המשטרה החליטה שלא לאפשר לפעילי ימין נוספים להגיע לכפר מימון.
אוטובוס של מועצת קריית ארבע שיצא מהעיר ועליו כ-40 נוסעים, עוכב באזור יתיר והוחזר על עקבותיו. אוטובוס נוסף עוכב באזור מחסום שמעה. פעילי הימין הודיעו, כי ינחו את פעיליהם שנעצרים באוטובוסים לרדת מהרכב ולחסום את הכביש גם במחיר של מעצר.
הובאו אוטובוסים ריקים לפינוי
אחת מהמתנגדות להינתקות המשתתפת בצעדה ועשתה את הלילה בכפר מימון, אמרה ל-Nfc, כי "יש הרבה דיסאינפורמציה - גורמים שונים מפיצים מכתבים שחתומים עליהם לכאורה רבנים הקוראים להתפנות - זה לא נכון".
עוד אמרה, כי את כפר מימון מקיפות ארבע חטיבות של הצבא, שלא מאפשרות להכניס משאיות מזון למקום. "הכוחות במקום הביאו אוטובוסים ריקים על-מנת לפנות את מי שרוצה להתפנות מהמקום ברצון", הוסיפה.
המשטרה תגברה במשך הלילה והבוקר את הכוחות הפרוסים סביב כפר מימון והם מגיעים לכדי 15,000 שוטרים וחיילים. ההנחיה שניתנה להם היא להישאר דרוכים לאפשרות שמשתתפי הצעדה ינסו לצעוד לכיוון כיסופים. עם זאת, ניתנה הוראה לא לבצע שום פעולה לפינוי השוהים בישוב ולתת לראשי יש"ע להחליט מה בכוונתם לעשות.
ניסיונות הידברות במהלך הלילה
הלילה ישבו במשך כשלוש שעות ראשי יש"ע, בהם פנחס ולרשטיין, הרב חנן פורת, בנצי ליברמן וצביקי בר חי, עם מפקד המחוז הדרומי אורי בר-לב ובכירים במשטרה. סוכם כי המשטרה לא תפנה במשך הלילה את המפגינים ואלו לא ייצאו את הישוב ולא ינסו לצעוד לעבר גוש קטיף. עם זאת, לא הושגה הבנה לגבי האפשרות שכולם יתפזרו הבוקר וישובו לבתיהם. בחוץ היו מחשבות לפיהן תותר המשך הצעדה לקטע נוסף, יתכן שעד איזור רעים, ושם היא תסתיים ללא עימות. ככל הנראה, המשטרה לא תקבל הצעת פשרה ברוח זו.
"אין יוצא ואין בא"
החל משעות הצהריים של יום ג' נעולים שערי המושב כפר מימון. עשרות אלפים נתונים במעין עוצר כללי. המשטרה ומתנגדי ההינתקות מנהלים עימות מורט עצבים: מי יישבר ראשון ויחליט לסגת. המפגינים מעריכים כי החיילים והשוטרים ייאלצו ללכת לנוח, ואז יפרצו אל מחוץ לאיזור - לכיוון גוש קטיף.
אמש (ג') החלו שני הצדדים להיערך ללילה חם. בקרב המפגינים היו תוכניות לנסות ולפרוץ את הדרך ולחזור ולצעוד לכיוון מחסום כיסופים ולגוש קטיף. המשטרה הודיעה שתימנע זאת בכוח.
במקביל החל משא-ומתן בין הצדדים לנסות ולהגיע להבנות כדי לעבור את הלילה בשקט וללא תקריות. אלפי שוטרים, חיילים ושוטרי מג"ב, מקיפים את המושב מכל עבריו ומונעים כניסה ויציאה של מפגינים מהמקום. ואכן, נוכח ההיערכות ההדדית, והמאמץ מצד שני הצדדים לשמור על שקט כדי למנוע פגיעות נוספות, נשמר הלילה השקט בכפר מימון.
פיקוד משטרת המחוז הדרומי, בראשות ניצב אורי בר-לב, קיים פגישות ושיחות עם ראשי המפגינים כדי לנסות להגיע ל"הקפאת מצב", לפיו עד הבוקר שום צד לא ינקוט בצעד כלשהוא.
בבוקר אמר פנחס ולרשטיין, מראשי יש"ע, כי המפגינים הנצורים דבקים בתוכניתם. לדבריו, שרון הטיל עלינו מצור כמו שהטיל על הארמיה השלישית (במהלך מלחמת יום הכיפורים), ואת זה הוא יודע לעשות היטב. ולרשטיין הדגיש כי המפגינים נחושים בדעתם להגיע ל"אחינו הנצורים" בגוש קטיף, גם אם זה ייקח ימים ושבועות. בינתיים, אמר, הם נשארים בכפר מימון, והם ינועו משם בזמן הנכון.
מחסור במים ובמזון
מעדויות מתוך כפר מימון שהגיעו ל-Nfc עולה, כי במקום מתחיל להיווצר מחסור במזון ובשתייה. הצרכנייה המקומית כמעט שהתרוקנה ממוצרים וגם בבתי משפחות התושבים מורגש מחסור במזון, לאחר שחילקו מצרכים רבים לקהל הממלא את מדשאות המושב. בנוסף, ישנן עדויות כי תושבי המושב אשר שהו מחוץ למושב בזמן שהמשטרה סגרה את המקום, מתקשים להיכנס ועליהם לעבור מסכת ארוכה של בדיקות עד שיורשו להיכנס למקום.
שר הביטחון, שאול מופז, הודיע כי הנחה את כוחות הביטחון שלא לאפשר כל צעידה לעבר מחסום כיסופים ולמנוע כל ניסיון כניסה לגוש קטיף. "משטרת ישראל לא תאפשר להם להמשיך הלאה. ההנחייה שנתתי למשטרה ולצה"ל מורה: לא לאפשר להם כניסה לגוש קטיף", אמר השר.
הפגנת תמיכה במתנגדי הינתקות גם בארה"ב
בשעות הלילה (שעון ישראל) התקיימה בניו-יורק עצרת תמיכה במתנגדי ההינתקות. המפגינים הניפו דגלים וסרטים בצבע כתום, תוך שהם מביעים הזדהות עם המפגינים הנצורים בכפר מימון.

תאריך:  19/07/2005   |   עודכן:  21/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
HP מודיעה על תוכנית מיוחדת שמטרתה לייעל את פעילות החברה, להפחית עלויות ולהעצים מיקוד בלקוחות    התוכנית מתעתדת להוביל לחיסכון של 1.9 מיליארד דולר בשנה
עומר שיקלר
נתניהו: "היום נפתחת בפעם הראשונה תחרות אמיתית בין הבנקים והאזרח הישראלי הוא שייהנה ממנה"
עדי גלסקה
הבלם הצ′ילאני, אולארה, ששיחק בעבר באוסאסונה הספרדית ואינדפנדייטה הארגנטינית, ינחת מחר בארץ במידה שיעבור את הבדיקות הרפואיות בהצלחה יחתום על חוזה לעונה ויהיה הזר החמישי בסגל של האלופה
עדי גלסקה
הנהלת הקבוצה העבירה 20 אלף דולר לסכנין, עבור מסודי    שחקני סכנין מסרבים לערוך משחק אימון מול נתניה כיוון שהם כועסים על מסודי
עדי גלסקה
הקפטן של הפועל ויתר על רוסיה ויסכם בהולנד, במהלך מחנה האימונים של הקבוצה, על חוזה ארוך טווח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il