X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
t
לראשונה בישראל: הכנסת אישרה הצעת חוק המסדירה את המתות החסד בישראל שר הבריאות: "זהו אחד החוקים החשובים והמורכבים ביותר שחוקקה הכנסת"
▪  ▪  ▪

הכנסת אישרה: לאחר אין ספור דיונים וישיבות שנערכו במהלך שש השנים האחרונות, אישרה (יום ג') הכנסת את הצעת החוק שהוגשה על-ידי שר הבריאות, דני נוה, לפיה חולים סופניים יוכלו לבחור שלא לקבל טיפול רפואי ולא להתחבר למכונת הנשמה. החוק מסדיר לראשונה בישראל את נושא "המתות החסד" של חולים סופניים.
שר הבריאות, דני נווה, אמר הערב בתגובה כי "זהו אחד החוקים המורכבים והחשובים ביותר ברמה האנושית שחוקקה הכנסת. זהו חוק שמהווה הישג מוסרי גדול לציבור החולים הנוטים למות ובני משפחותיהם".
הצעת החוק מבוססת על עבודת ועדה ציבורית רחבה בת 59 מומחים מכל תחומי המקצועות הרלוונטים וכל מגזרי החברה הישראלית, ומבוססת על הסכמה רחבה, ומקובלת על מרבית פוסקי ההלכה וכן על נציגי דתות אחרות בראשות פרופ' אברהם שטיינברג.
לדברי חברי הוועדה, למרות חילוקי דעות נוקבים בנושא מורכב, מסובך ורגיש ביותר, הצליחה הוועדה המשותפת לקיים דיון מעמיק ולהגיע לנוסח מוסכם שייתן מענה למצבים מורכבים, ויאפשר טיפול נאות בחולה סופני. חרף התנגדותם של החרדים, הצעת חוק אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 22 תומכים מול שלושה מתנגדים.
החוק החדש קובע, כי חולה סופני מעל לגיל 17 יהיה אדון לגורלו, וכי יש לכבד את רצונו של מי שנוטה למות ואינו רוצה להאריך חיים. התנאי: על החולה להיות מסוגל להביע את רצונו באופן ברור. כאשר חולה הוא בלתי כשיר, ניתן, על-פי החוק, להסתמך על "הנחיות רפואיות מקדימות" שנתן מראש או על הנחיות בא-כוחו, ובהיעדר הנחיות כאלו רשאי הרופא האחראי להסתמך על עדויות ברורות של בני משפחה וחברים קרובים.
החוק מאפשר לאנשים לקבוע מראש, במסמך הקרוי "הנחיות רפואיות מקדימות" את הוראותיהם לעניין הטיפול בהם במצבים מסוג זה, למקרה שבאותה עת לא יוכלו לתת הוראות בעצמם, וכן מאפשר למנות מיופה כוח לעניין זה. החוק קובע מנגנון לבירור הרצון ולהתחשבות בו, בעת הצורך.
חבר הכנסת רומן ברונפמן (הבחירה הדמוקרטית) - שהתקבלה הצעת החוק הפרטית שהגיש בנושא המתת חסד, שאוחדה עם ההצעה הממשלתית, אומר בתגובה לאישורה: "זוהי מהפיכה בתחום של שמירה על זכויות אדם וזכויות החולה. ישראל עשתה צעד קדימה בהפיכתה למדינה מתוקנת ומתקדמת".
"יש לתת לכל חולה את הזכות להחליט על גורלו"
"ישראלס" - העמותה לחקר ניוון השרירים איי.אל.אס בישראל, מברכת על אישור חוק המתות חסד בכנסת. בהודעתם נכתב כי "העמותה סבורה שלחולה ולבני משפחתו יש זכות מלאה להחליט על ניתוק מהמכשירים כשהמחלה מגיעה לשלב הסופי".
דוד כהן, יו"ר ומייסד העמותה, החולה במחלת האיי.אל.אס הסופנית, מסר שיש לקוות שקרב היום בו הרפואה תדע לתת מענה למחלות שהן כיום חשוכות מרפא וחולים לא יצטרכו להגיע למצב שבו הם צריכים לבקש לשים קץ לחייהם. "אולם כל עוד לא הגענו למצב הזה, אסור לשלול מחולה לבקש לסיים את יסוריו", אומר כהן.
עמותת "ישראלס" ממליצה לחולים במחלת ניוון השרירים איי.אל.אס להגדיר לבני משפחותיהם באופן ברור את רצונם כיצד הם מעוניינים שינהגו בהם בבוא היום, כדי לצמצם ככל האפשר את הסבל הנפשי הנגרם לבני המשפחה בנושא רגיש זה.
"חוק החולה הנוטה למות" - קריאה שלישית
שאלת כיבוד רצון החולה הייתה מאז ומעולם אחת הבעיות המוסריות הבולטות. במרבית שבועות הרופאים העתיקות נחשבה המתת חסד על-ידי רופא כעבירה: "לא אתן סם מוות לשום אדם, גם חולים סופניים לא אציע לו זאת". יחד עם זאת, היו אסכולות שונות בכל התרבויות, אשר עודדו קירוב מותם של חולים סופניים, בתנאים מגבילים.
הניסיונות החקיקתיים והמשפטיים לפתרון הדילמה הזו בעבר לא הגיעו לכלל הבשלה ויישום: בשנת 1992 הובאה בפני הכנסת הצעת חוק זכויות החולה, התשנ"ב-1992 - שלא הושלם במלואו.
מקרים בודדים הנוגעים לטיפול בחולה הנוטה למות הובאו לדיונים בפני בתי המשפט בישראל. עד כה נידונו כ- 20 מקרים בבתי המשפט המחוזיים ובבית המשפט העליון. לדברי חברי הוועדה, "בפסיקת בתי המשפט ניכרת רתיעה של הרשות השיפוטית מלהכריע בנושאים אלה, הטעונים התחשבות בבעיות יסוד החורגות מהתחום המשפטי גרידא".

תאריך:  06/12/2005   |   עודכן:  06/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
ילדים בני שמונה ותשע גילו כי הדב ישן מתחת למרפסת ביתם
יוסי עבדי
לאחר שנים של דיונים, עתידה הכנסת לאשר במהלך השבועיים הקרובים את חוק נכסי נספי השואה לפיו תוקם חברה שתפעל לאיתור ולהשבת חשבונות בנק של יהודים אשר נספו בשואה    ההתעוררות הפרלמנטארית: בעקבות פנייה אישית של ראש הממשלה לשר האוצר
שלומי דיאז
חשוד שזייף תלושי שכר    אגף התנועה בשפלה מנהל חקירה לגבי חשד להונאה בחברות הסעה
גלית יצחק
נתיבי איילון תחל בימים אלה בהשלמת מחלף חיל השריון, במסגרת הכשרת רצועת הרכבת בתוואי "איילון דרום"    עלות הפרויקט: 70 מיליון שקלים
הדר פרבר
שתי נשים העידו על עינויים שעברו, בהם שוקים חשמליים ואונס    סדאם לצוות ההגנה: "בוקר טוב לכל אלה המכבדים את החוק!"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il