X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מתח ודאגה בישראל וברשות הפלשתינית

החמאס: ניצחנו - נקבל 70 מושבים

על-פי מדגמים, פתח יקבל 5 מושבים יותר מחמאס, אולם לפי תוצאות אמת - החמאס ניצח ארה"ב: אנחנו לא נדבר עם החמאס אולמרט: מוכן למו"מ עם אבו מאזן
▪  ▪  ▪

ניצחון דחוק: ברמאללה נשמעו אמש (ד', 25.01.06) יריות, והפעם היו אלה יריות של שמחה. אנשי הפת"ח יצאו לרחובות וחגגו ניצחון. ומן הצד השני, גם פעילי החמאס רקדו עם הדגלים הירוקים בעזה. שני המדגמים שפורסמו הלילה ברשות הפלשתינית, העלו תמונה של מאבק צמוד. תמונת המצב נכון לשעות הלילה: החמאס הגיע להישג מרשים. בפת"ח מסתפקים ברוב דחוק.
הבוקר הצהירו ראשי החמאס בפני סוכנויות הידיעות: "ניצחנו". לדבריהם, תוצאות האמת שיוכרזו עוד היום יצביעו על כך שהשיגו רוב והם יקבלו 70 מושבים מתוך 132 מושבים בפרלמנט. ד"ר מחמוד א-זהאר, מבכירי החמאס, אומר כי תנועתו תרכיב את הממשלה החדשה, בשיתוף עם הפת"ח. אם אכן כך יקרה, הרי שמדובר ברעידת אדמה.
בארה"ב נותרים נחושים בעמדתם. דובר הבית הלבן אומר הלילה כי הממשל האמריקני רואה בחמאס כ"ארגון טרור" ומתנגד לקיים משא-ומתן עם אנשיו. "הם עדיין ברשימת ארגוני הטרור בארה"ב ובאיחוד האירופי", הוא הדגיש. בראיון לעיתון "וול סטריט גו'רנל", אמר נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כי תנועה פוליטית תהיה לגיטימית רק כשהיא תחתור לשלום. "לא ננהל מגעים עם החמאס כל עוד היא רוצה בהשמדתה של מדינת ישראל", אמר בוש. ובישראל - הדאגה גוברת. יחד עם זאת, וכדי לחזק את אבו מאזן, הכריז מ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כי הוא ישמח לפתוח במו"מ על-פי מפת הדרכים.
המדגם של אוניברסיטת ביר-זית מעלה כי תנועת הפת"ח זכתה ב- 46%, בעוד החמאס זוכה ל-39%. המשמעות: תנועת הפת"ח זוכה ב-63 מושבים מתוך 132, בעוד חמאס מקבל 58.
מכון המחקר של ד"ר חליל שקאקי מעלה, גם הוא, תמונה דומה. על-פי הנתונים המעודכנים, זוכה תנועת הפת"ח ל-42% מכלל קולות המצביעים, בעוד החמאס זוכה ב-35%. על-פי המדגם, התפלגות המושבים בפרלמנט מעניקה לפת"ח 58 מושבים, בעוד החמאס מסתפק ב-53.
פלשתינים: "זו חתונה דמוקרטית"
בחמאס חוגגים. עם סגירת הקלפיות דווח על פער של כעשרה אחוזים בין אנשי א-זאהר ותומכי אבו-מאזן. המדגמים האחרונים מעודדים את בכירי הארגון, אשר ממשיכים להציג קו אחיד: "בלא קשר לתוצאה הסופית, אנחנו זכינו בבחירות", אמרו הערב. "גם אם לא נעבור את הפת"ח, המקום שלנו בפרלמנט - הוכרע". אנשי החמאס עבדו היום קשה. הם הוציאו את אנשיהם לקלפיות, נערכו היטב במטות הארגון, ואפילו פעילי הפת"ח העריכו מהצד את המוטיבציה הפוליטית. "הם פשוט היו בכל מקום", העיד היום אחד מתומכי אבו מאזן.
"החתונה הדמוקרטית". כך כינו תושבי השטחים את חגיגת הבחירות ברשות. "אין לנו הרבה רגעים מאושרים", אמרה תושבת עזה. "הבחירות הן סמל לניצחון של העם הפלשתיני, שממתין לשחרור אדמותיו". מחמוד סלאח, תושב רמאללה, אמר בצאתו מהקלפי, כי לא חווה שמחה כזו כבר זמן רב. "הוכחנו לכולם שאנחנו דמוקרטיה כמו ארה"ב וישראל. זו ההוכחה כי מגיע לנו העצמאות הפלשתינית", אמר.
הפתיעו: למרות התחזיות - נשמר השקט
למרות התחזיות הקודרות, החגיגה הדמוקרטית בשטחי הרשות התנהלה באופן סדיר. "אמנת הכבוד" שחתמו עליה יום קודם ארגוני הטרור הפלשתינים, עשתה את שלה, ומנגנוני הביטחון מספרים כי לא נרשמו הפרות חריגות. החמושים התרחקו מהקלפי, והחליפו את הנשק בדגלי המפלגות. "זה יום חג לכולנו", אמר הערב תושב רמאללה. ערי השטחים נצבעו בכרוזים, ממתקים חולקו לעוברי האורח.
קרוב ל-2000 משקיפים פקדו במהלך היום את מוקדי הבחירות, ולצידם עוד 850 נציגים בינלאומיים שעקבו אחר ניקיון ההצבעה. ג'ימי קרטר, לשעבר נשיא ארה"ב ובכיר המשקיפים הבינלאומיים, אמר כי "שתי מערכות הבחירות הקודמות היו הוגנות, נקיות וללא אלימות". "אני מאמין ומקווה כי גם הבחירות הנוכחיות תעבורנה באותה המידה", אמר.
האוכלוסיה הפלשתינית, שהתרגלה בשנים האחרונות לאורח חיים צבאי, הפכה במהלך יום ההצבעה לראשונה ל"חברה אזרחית". המניע העיקרי שהוביל את דפוסי ההצבעה נסב בדבר שאלות פנים-פלשתיניות, ובראשן השחיתות ברשות, והמצב הכלכלי הקשה. ראשי תנועת הפת"ח ניסו בשעות האחרונות להגיע לקלפיות ולשווק עצמם כמי זקוקים לניסיון אחד, אחרון, בכדי לשקם את המפולת הפנימית. הפתק הירוק והפתק הצהוב היו המטרה.
חמאס: "בלי קשר לתוצאות, ניצחנו"
בחמאס היו משוכנעים בניצחון עוד טרם פתיחת הקלפיות. "גם אם לא נזכה ברוב קולות, אנחנו עושים היסטוריה", אמר בכיר החמאס, מחמוד א-זאהר. "התמיכה בנו רבה, והשאלה היחידה שנותרה בגדר סימן שאלה היא האם נעבור את הפת"ח".
בכירי התנועה, שהופכת עתה למפלגה רשמית, אמרו ביום שלישי כי אינם מעוניינים לשלוט ברשות בפלשתינית. "ניתן לאבו מאזן לטפל ביחסים עם ישראל, ואנחנו נתעסק בענייני הפנים", אמרו בכירים. שאלת ממשלת האחדות נותרה פתוחה, ורק לאחר שיתבהרו יחסי הכוחות הפוליטיים, ידעו המפלגות את עתידן במועצה המחוקקת.
יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, אמר בבוקר כי הבחירות מתנהלות באופן חלק. הוא הילל את הציבור הפלשתיני על שצלח מכשולים רבים בדרך לקיום הבחירות. "אנחנו מאוד שמחים על קיום פסטיבל הבחירות", אמר אבו מאזן לאחר שהצביע ברמאללה. "עד כה, הבחירות מתנהלות בצורה טובה מאוד ואנחנו מקווים שזה ילך בצורה טובה עד סיום מועד ההצבעה ללא כל בעיות", הוא הוסיף.

תאריך:  25/01/2006   |   עודכן:  26/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פאוזנר
הכנס הכלכלי החשוב בעולם יפתח ביום חמישי בסימן הצפי לשינויים דמוגרפיים ועתיד מצב הכלכלה העולמי    65% ממשתתפי הכנס חושבים שהמצב כללי של הדור הבא יהיה טוב יותר וכי מצבו הביטחוני יורע
יוסי עבדי
שר ההגנה האירני מאיים הערב בתגובה קשה, באם תחליט ישראל לתקוף את טהרן    "נכניס אתכם לתרדמת עמוקה, בדיוק כמו שרון"    בממשל האמריקני מעריכים: "עמדות סין ואירן - דומות מאוד"    האירנים: מסכימים להצעה הרוסית, מוכנים לדון בפתרונות
שי פאוזנר
ההצעה של קבוצת סנטורים אמריקנית נועדה כדי לשמור על כוחה של ארה"ב מול מדינות המתחזקות בתחומים אלה - כמו הודו וסין    קוראים לבוש לתמוך בהצעה בנאומו השנתי בשבוע הבא
שי פאוזנר
רושמת הצלחה של מבצע בו הציעה מכשירי סמסונג ו-SK בחצי מחיר    מדובר בהיקף מכירות כפול בתחום זה שלה בחודש ממוצע השנה
שלומי דיאז
החשד: קודמו עסקות עם מקורבים ובכירים ברכבת    אחת העסקות נוגעת לרכישת קרונות רכבת ישנות בעלות כמעט זהה של קרונות חדשים    החומר נבדק כעת אצל מבקר המדינה    בידי המשטרה חומר ראשוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il