מחקר אקדמי בהיקף גדול, שנערך באוניברסיטת בר-אילן, מוכיח כי קיים קשר חיובי בין אחוז האוכלוסיה בעלי תואר ראשון לבין קצב הצמיחה הכלכלית.
המחקר, בראשותו של פרופ' דניאל לוי מהמחלקה לכלכלה, נערך על-פי בסיס של 3,058 תצפיות ברמת המחוזות ברחבי ארה"ב, על יותר מ-40 משתנים כלכליים וסוציו-כלכליים שונים, לתקופה של 29 שנים (מ-1969 עד ל-1998).
המחקר בחן בין השאר, את הקשר בין מאפייני האוכלוסיה במונחי רמת ההשכלה ובין צמיחה כלכלית (הנמדדת כשיעור גידול בהכנסה לנפש) ברמת המחוזות בתוך ארה"ב.
המחקר גילה, כי במחוזות שבהם אחוז בעלי תואר ראשון ומעלה היה גבוה יותר, כך קצב הגידול בהכנסה לנפש היה גבוה יותר. נמצא קשר חיובי גם בין אחוז בעלי תעודת בגרות באוכלוסיה ובין צמיחה כלכלית.
לעומת זאת, המחקר גילה שהתרומה לתהליך הצמיחה הכלכלית של אחוז הלא-זכאים לתעודת בגרות היא שלילית.
מסקנת החוקרים במחקר היתה שלימודים אקדמיים מוכרים במכללות ובאוניברסיטאות יש תרומה חיובית ארוכת-טווח על המשק במונחי שיעור גידול התוצר, וזה מעבר לתרומה של רמת ההשכלה לרמת החיים (לרמת התוצר) כתוצאה מהעלייה שהיא מביאה בפריון.
פרופסור לוי סבור, כי ממצאי המחקר רלוונטיים גם עבור המשק הישראלי, וזאת לאור העובדה שנושא ההשכלה הגבוהה בישראל, צורת מימונה ועתידה, כמו גם תפקידו של הסקטור הציבורי וגודלו במשק הישראלי נמצאים בראש השיח הציבורי הנוכחי. "הממצא שלאחוז בעלי תואר ראשון יש תרומה חשובה לצמיחה הכלכלית של המשק, מצביע על חשיבות הרחבת הנגישות להשכלה הגבוהה לכל השכבות ובמיוחד לשכבות החלשות במדינת ישראל", מסביר פרופ' לוי.