X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות

בשנת 1900 גמלה בלבו של הסולטן הטורקי עבד-אל חמיד השני החלטה רבת מעוף, לסלול קו רכבת מדמשק לחיג'אז כדי להיטיב את תנועת עולי הרגל המבקשים להגיע לאבן הקדושה שבמכה. כדי לעקוף את הצורך בקבלת סיוע מהצרפתים ששלטו בלבנון הוסף למסילה החיג'אזית מסעף בין העיר דרעא לבין מפרץ חיפה, שנודע לימים כקו "רכבת העמק". בעזרת הרכבת החיג'אזית, רשת מסילות הברזל שנפרסה על פני המזרח התיכון בתחילת המאה העשרים נתנה אפשרות להגיע מארץ ישראל לאפריקה, לאירופה ולאסיה.
ההיסטוריה טפחה על פניה של רשת מסילות הברזל המפוארת שסללו העותמנים, וכעבור כחמישים שנה רובה חדלה לפעול. אך נראה ששר ההיסטוריה חומד לצון ואת חידוש רשת הרכבות במזרח התיכון הוא ייעד לשרים נתניהו וליברמן שלא התפרסמו בחזון המזרח התיכון החדש, אך המליצו להשקיע 24 מיליארד שקלים חדשים בתוכנית לפיתוח רשת הרכבות בישראל, הכוללת את החייאת קו "רכבת העמק".
ההיסטוריה של הרכבות בעולם כרוכה בפשיטות רגל. במרבית המקרים, ההשקעות הנכבדות בסלילת רכבות לא חזרו ואף לא הוצאות התפעול השוטף. בניסיון להציל את רשת מסילות הברזל הבין-מדינתית בארה"ב, הולאמו המסילות על-ידי הממשל הפדרלי, הלאמה שלא מנעה הפסדים כבדים שמערכת זו יצרה וממשיכה ליצור. נוכח ניסיון העבר בארץ ובעולם עולה השאלה האם רצוי שמדינת ישראל תשקיע בימים אלה משאבי עתק במערכות שהתקשו להוכיח הצדקה כלכלית?
לכאורה, רכבות אינן אמצעי תחבורה גרוע. להפך, מדובר במערכת הסעה שיתופית בעלת יתרונות חברתיים, שנועדה לחסוך לרבים את הצורך לרכוש אמצעי תחבורה פרטיים. נהג רכבת אחד יכול להוביל נוסעים רבים, והרכבות חוסכות את הצורך בפיתוח שטחי חניונים וכבישים המכרסמים בטבע בכל פה.
חולשתן העיקרית של הרכבות נעוצה בעובדה שמדובר בפתרון שאינו עונה לבעיות אמיתיות. צרכן התחבורה חפץ באמצעי תחבורה שיניע אותו מהיכן שהוא רוצה, לאן שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה. בכוחו של הרכב הפרטי לספק את רצונו האמיתי של הציבור, וכנגד יתרון מובהק זה הרכבת מפסידה במערכה כמאה שנים. לרכבת יתרונות במסדרונות בהם קיימים ביקושי תחבורה גבוהים, אך יתרונות אלה מתקשים להתבלט במקומות שבהם לא קיימת צפיפות נדרשת והביקוש לנסיעות מפוזר בזמן ובמרחב. קווי הרכבת משולים לאפיקי נהרות המוזנים על-ידי נחלי אכזב ולתעלות שאינן מפזרות את מימיהם ליעדם.
האם טכנולוגיות תחבורה מהמאה התשע עשרה יספקו את צורכי התחבורה במאה העשרים ואחת? כאן ראוי לגלות "סוד" שמעטים יודעים על קיומו. לאחר שארה"ב הגשימה חזון והעמידה אדם על הירח, חיפש הממשל האמריקני חלום חדש. אחד הרעיונות שהוצבו התייחס לתחבורה יעילה. בנאום התקציב של הנשיא ניקסון לקונגרס בשנת 1972 נימק הנשיא: אם הצלחנו להוביל 3 אנשים מאות אלפי מילין לירח, אין שום סיבה שלא נצליח להוביל כראוי מאות אלפי אנשים 3 מייל לעבודה מידי בוקר. בעקבות חזון זה, ומשבר האנרגיה שליווה את מלחמת יום כיפור, הושקעו ברחבי העולם משאבים רבים בפיתוח אמצעי תחבורה אישיים, הנעים על מסילות מנחות באופן אוטומטי, יעיל, חכם ובטוח בכל שעות היממה.
מערכות התחבורה האוטומטיות נבנו בתפיסות שונות. הן התבססו על מערכי קרוניות המסוגלות להכיל מספר נוסעים מצומצם, להוביל אותם על רשת מסילות מוגדרת באמצעות פיקוד אוטומטי ליעדם ולהתפנות לשרת אחרים. מערכות אלה נודעו בכינוי PRT - Personal Rapid Transit, ודימו אותן למעליות אופקיות, למוניות ללא נהג, או לרכבות אישיות. האוטומציה הוסיפה יתרונות רבים כמו בטיחות, תפוקת תחבורה משופרת כתוצאה מהידברות בין התשתית לקרוניות ובין קרונית לקרונית וניצול קרקע יעיל.
בעשורים האחרונים משולבים בכלי הרכב מערכות מחשב, מידע ותקשורת, שישנו בעתיד את פני התחבורה לבלי הכר. בסן דייגו הוכחה לפני מספר שנים היתכנותה של "אוטוסטרדה אוטומטית" על קטע כביש שבו נהיגה ברכב הופכת לנהיגה אוטומטית בעזרת מערכות חדשניות העוקבות אחר תווים מגנטים השתולים בכביש ושומרות על מהירות אחידה וקבועה, מרחקים בטוחים בין כלי רכב וכיוון נכון.
המאמצים הטכנולוגיים, שנעשו בארה"ב, בצרפת, בבריטניה, בגרמניה וביפן, הוכיחו כי המכשלה העיקרית העומדת בפני חזון התחבורה האוטומטית היא בעיקר מכשלה מדינית וחברתית ולא מכשלה טכנולוגית או כלכלית.
למדינת ישראל חולשות ויתרונות ייחודיים שעשויים להציב אותה על מפת פיתוח אמצעי תחבורה יעילים ומודרניים העושים שימוש בטכנולוגיות עילית. התנאי ההכרחי לכך הוא שהמדינאים בישראל ישכילו להבין כי עתיד התחבורה אינו בטכנולוגיות מן העבר, יציבו חזון ואתגר לתעשיית ההיי-טק בתחום התחבורה, ינתבו את המשאבים תוך מבט קדימה, ויבינו מהו הקטר האמיתי שצריך להניע תחבורה מקרטעת למאה העשרים ואחת. אך, כאמור, לשר ההיסטוריה חוש הומור משלו.
________________
הכותב הוא עורך דין, הפועל לקידום חזון תחבורה אוטומטית, חכמה, מחבר הספר "פרשת דרכים" ומנהל אתר האינטרנט www.transportationet.com

תאריך:  17/03/2004   |   עודכן:  19/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן הלמן
הנדלמן אהרון
שינוי שיטת הבחירות לכנסת ישראל כורח השעה!
איתן
גבאי נסים
נכה
פעילותם של פקחי עיריה הבטלנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il