X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות

בקרתם חבר או קרוב והסתבר לכם שעליכם לקטוע את הביקור כל שעתיים כדי להחליף את כרטיס החניה? הפכתם עבריינים החייבים בקנס בגין חניה ללא תשלום מכיוון שמכשיר החניה האלקטרוני כבה בדיוק באמצע פגישה חשובה? התעכבתם במעבר ברחוב מכיוון שבשוליו חנה טור מכוניות שחסם נתיב תנועה? נאלצתם להסתובב זמן ממושך כדי למצוא מקום חניה פנוי ליד ביתכם? אחרתם להצגה בשל מצוקת חניה באזור התיאטרון? נענשתם משום שאתם מתגוררים על קו התפר בין שני אזורי חניה ונאלצתם לחנות את רכבכם מעבר לגבול אזור החניה המותר לכם?
אם אחד המקרים שנמנו לעיל הרגיז אתכם, אתם לא לבד. ואם התרגזתם כי דבר מה אינו כשורה, או אינו הוגן, אתם לא לבד. הכעס מוצדק גם אם התקשיתם להניח את האצבע על האשם האמיתי, או אם פרקתם את זעמכם ללא הצדקה על הפקח התורן שהזדמן לסביבה.
למצוקת חניה מקומית עשויים להיות גורמים מגוונים שבחלקם ניתן לתלות אשם ובחלקם לא. לאור ריבוי השחקנים המשפיעים על מצוקות חניה הגורמים בהם ניתן לתלות אשם נבלעים במסך עשן. אשם ניתן לתלות בשני גורמים בולטים - כשל בתכנון עיר וכשל בתכנון תחבורה, כפי שיודגם:
- כשל בתכנון עיר - כאשר סמוך לרחוב המספק את צורכי החניה של דייריו ואורחיו באורח סביר נוספים מבנים ללא מקומות חניה מספקים, או כאשר נוסף מבנה המהווה מוקד משיכה למבקרים ואורחים, הם עלולים לחולל בסביבתם מצוקת חניה קבועה או חולפת ולהפריע לשגרת החיים ברחוב.
- כשל בתכנון תחבורה - כאשר קו תחבורה ציבורית נמנע, מוסט או מדולל באזור מסוים, הדבר עלול לגרום למשתמשי תחבורה ציבורית לעבור לחלופה של רכב פרטי וליצור מצוקת חניה.
כאמור לעיל, גם כאשר קיים אשם תכנוני הוא מסווה היטב, זאת משום שמצוקת חניה עשויה להיווצר או להיפתר בדרכים רבות, מגוונות ונעלמות - שינוי הרגלי חיים, התנקזות תנועה לאזור מסוים או הדרת רגליים מאזור הסובל ממצוקת חניה, שינוי מרחק החנייה מהיעד, שינוי שעות פעילות באזור בו קיימת מצוקה, מעברים בין תחבורה פרטית לציבורית, שימוש באופניים או בהליכה רגלית, העתקת מקום מגורים, עסקים או מקום עבודה, דילול ביקורים באזור הסובל ממצוקת חניה, שינוי הרגלי מסחר וצריכה, וכיוצא בכך. מטבע הדברים, חלק מהשינויים נעשה באורח מיידי, כמו דילול ביקורים באזור מצוקת חנייה או שינוי שעות פעילות, וחלק נעשה בטווחים ארוכים יותר, כמו שינוי מקום מגורים או העתקת עסקים.
בתוך סבך המשתנים המשפיעים על מצוקת חנייה מקומית מוסיפות הרשויות המקומיות גורם נוסף - בעזרת מברשת וצבע ניתן לצבוע את שולי המדרכות ולהשפיע על כללי המשחק על-ידי כיוון גס באמצעות צבעים שמשמעותם איסור עצירה וחניה מוחלטים - המעדיפים את הנוסעים החולפים על-פני המבקשים לחנות, או כיוון עדין על-ידי תמריצים כלכליים - המעדיפים את דיירי העיר או הרחוב על פני אורחים מוזמנים או מזדמנים.
אם יש בלבכם לעיתים כעס על צביעת המדרכות סביר להניח שהכעס האינטואיטיבי מוצדק. במקרה זה הציבו שאלות כמו, האם רשות מקומית הפכה את רשות הרבים המשותפת לכלל הציבור למקום בו מועדפים תושבי הרשות? האם התכנון בסביבת מגוריכם הפך את הרחוב שלכם למקום הנדרש להכיל תפוסה העולה על הקיבולת שלו בגלל תכנון לקוי? והאם לא זו בלבד שהרשות חטאה בכשל תכנוני, ולא זו בלבד שאתם סובלים מכך, אתם או אורחיכם נדרשים לשלם את המחיר?
___________________
המחבר הוא עורך דין מחבר הספר "פרשת דרכים"

תאריך:  01/04/2004   |   עודכן:  02/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il