X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
אוריאל שוחט, במכתבו לשר האוצר, מעלה את הצורך לסגור את פירצת גניבת כספי המע"מ של המדינה
▪  ▪  ▪

לכבוד
שר האוצר מר סילבן שלום
משרד האוצר
קריית הממשלה
11 מרץ 2002
כבוד השר,
מזה כבר לפחות שנתיים ידוע לשלטונות מע"מ, שגורמים זרים גונבים כספי מע"מ של המדינה בסכומים גדולים, ולא נעשה כל מאמץ רציני כדי לסגור את הפרצה, ולו רק המקורבים והעוסקים בעניין היו חושבים, היו רואים את הפתרון הפשוט שמונח תחת אפם.
פורסם מאמר על-ידי עו"ד אברהם אלתר, בו הוא מציין 10 הדברות לקבלן הראשי שעליו לעשות, כדי שלא ישא בתשלום המע"מ שלא שולם (נגנב) על-ידי קבלן המשנה (העבריין אשר אינו מוזכר כלל).
הרעיון הבסיסי, אשר מבוסס על תקנה 26 בתקנות מע"מ, הוא נכון ויהיה מחויב המציאות, אומנם אינו בר ישום ללא הטמעת נהלים חדשים בחוק, והוא צפוי לסרבל את ניהול המס. יש לציין, כי גם גורם מקומי יכול לבצע את אותה העברה עם ההבדל המהותי: לעבריין ישראלי אין לאן להעלם, לפחות זאת כנראה היתה הנחת היסוד עם השקת חוק מע"מ לפני 25 שנה, כאשר המשק היה משק סגור. מאז כמעט ולא היה כל שינוי מנהלתי מבני בחוק על אף ההתפתחות במשק.
ביולי 2000 הצעתי לשלטונות המס לבצע פעולה כזאת, אולם לא היה עם מי לדבר. רק ב-10 במרס 2002 ממונה מע"מ ת"א הורה לסגנו איגל, לרשום ולבדוק את הצעתי, שהיא פשוט ליצור מאגר מידע ממוחשב עדכני וזמין המכיל את המידע אשר מחובתו של כל מזמין המתקשר עם ספק לבדוק, כמו המידע המצוי ברשם החברות או באישור ניהול ספרים של השלטונות.
יותר מפליא הוא, שאף אחד לא חשב להשתמש באמצעים קיימים, כגון: להוסיף את המידע למאגר רשם החברות. למי שלא יודע, בנק המאשר הלוואה לחברה בע"מ רושם שיעבוד צף ברשם החברות. נמשל לכך: מתן הסמכות (אישור עוסק ) של שלטונות מע"מ לעוסק לקבל את כספי המדינה, ולהעבירם לרשותה, כאשר העוסק מקיים תנאים בסיסיים, וכשחדלו התנאים להתקיים זכות השלטונות לבטל את האישור האמור.
קבלן/עסק המתקשר עם ספק/קבלן משנה, יבדוק ברשם החברות את נתוני החברה איתה הוא מתקשר, זאת לפי המלצת שלטונות המס (כדי למנוע זיופים). בו זמנית הוא גם מקבל עידכון על האישורים האחרים שמחובתו לבדוק. קל יותר לקבל את המידע. ניתן גם בשעות שלא של שעות העבודה. אין הפליה, יש אסמכתא לאישור, בידי שלטונות המס אמצעי קל ונוח בשליטה, מלאה ומבוקרת, המאפשרת להם לבטל אישורים ולחדש אישורים. כמובן שאין סוף להרחבה של רעיון זה, כגון שימוש בטל-מידע ללא תשלום, נגישות למאגר מידע באתרי אינטרנט, משרד האוצר, משרד המשפטים. ליצור רישום של מנויים קבלנים רשומים וכד' אשר מגישים רשימת ספקי משנה לשלטונות המס (מעין מנוי לפרסום) - ואלה האחרונים שולחים הודעה על שינוי מעמדו של עסק מסוים שברשימה ברגע שחל שינוי, וכד'.
אני מרגיש חובה להוסיף הארה כללית בנושא מנהל המיסים שלנו להיום. כמוזכר חוק מע"מ, לא רוענן במשך 25 שנה. מן הראוי שפעולות דיווח ובקרה המיושמים במנהל חוק מס הכנסה יוסבו לחוק מע"מ, כגון ריכוז דיווח שנתי על תשומות מע"מ - בדומה לטופס 856 ניכויים של מס הכנסה, ביקורות מדגמיות ענפיות באמצעות דיווחים ממוחשבים, יעול הדיווח, מניעת כפילויות דיווח, מקדמות וגם דיווח מע"מ. בכלל זה, ניהול המיסים בישראל היום מטילים על העסקים לבצע 4 דיווחים חודשיים שכולם בעלי אותו בסיס דיווח, עם שוני קטן: אפשר לאחד את הדיווח, לחסוך כח עבודה, לייצור יותר ולהפנות מכח העבודה לביקורת, על-ידי כך להגדיל את ההכנסות והשוויון.

תאריך:  31/03/2002   |   עודכן:  01/04/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יער דורון
פרופ' ג'רלד פרמן
נחום שחף
במה להתחיל קודם - בשאלת זכותינו לחיים?
או הכיצד ההסטוריה משוכתבת מחדש בידי ישראלים? כמו פראבדה, אבל במהופך. לרעתנו.
אורי נטע
אחרי שניסינו את שיטות הטיפול 'שלנו' במלחמה בטרור, כדאי ללמוד מהטורקים - כיצד הם טיפלו וחיסלו את הטרור מצד ה-PKK נגד ארצם
מאיר טיכמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il