דוח שהגיש הפורום הישראלי לאנרגיה ליו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, ולחברי הוועדה, מציע מספר פתרונות הנהוגים בארצות השונות אשר יובילו בסופו של דבר לפתרון המשבר במשק החשמל באמצעות "ניהול ביקושים מצד הלקוח" ולא כמקובל בישראל על-ידי בניית תחנות כוח נוספות אשר גורמות לזיהום ומכלות שטחים ומשאבי טבע אחרים. בין היתר מציע הדוח כי:
- על ממשלת ישראל לעודד שינוי בהתנהגות הצרכנית באמצעות פיתוח מערכות פרסום והפצת מידע. כמו-כן, יש לעודד פיתוח מוסד "ממונה אנרגיה" בארגונים, אשר ינהל בצורה מושכלת את הביקוש לחשמל באותו ארגון.
- יש להפעיל תמריצים כלכליים לשינוי התנהגות צרכנית. מדיניות התעריפים המונהגת כיום על-ידי הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל. מיועדת בעיקרה להשגת יעילות כלכלית, קרי לחיוב מדויק ככל האפשר של הצרכנים על-פי עלויות הייצור. יש לבצע מהפך בגישה זו ולהרחיב את השימוש בתעריף ככלי לקידום ניהול הביקושים במשק.
- יש לקבוע תעריף מדורג למשקי בית, כלומר - מחירו של כל קוט"ש בודד לצרכן הביתי יהיה גבוה יותר, כאשר יעבור הצרכן סף צריכה מוגדר) בדומה לתעריף המדורג הנהוג במשק המים (במקביל, תוצע לכל צרכן האפשרות לשלם תעריף יחסי לפי שעות היממה) תעריף תעו"ז. והפנמת דפוסי צריכה מושכלים והימנעות מצריכת חשמל רב בשעות השיא, תאפשר לצרכן ליהנות מחיסכון ניכר בחשבון החשמל באמצעות תעריף זה. התקנת הציוד הטכני המאפשר זאת תעשה ללא עלות לצרכן.בנוסף, יש להעלות את התעריף הבסיסי לחשמל באופן שישקף את העלויות החיצוניות האמיתיות הנגרמות למשק כתוצאה מייצור החשמל והשימוש בו.
- על חברת החשמל לקבוע הסדרים מוסכמים בינה לבין צרכנים המעוניינים בכך, להשלת עומסי חשמל סלקטיבית בשעות השיא, בשליטה מרחוק על-ידי חברת החשמל, בתמורה להטבות כלכליות לצרכן.
- במקביל לכל זאת יש לפעול בעוצמה רבה לפתח שוק של מתן שירותי ניהול אנרגיה והתייעלות אנרגטית לצרכנים מוסדיים, מסחריים ותעשייתיים, כמו-גם לארגונים ציבוריים.
- בטווח הזמן הארוך, על ממשלת ישראל לעודד גישת תכנון אדריכלי-פיסי מודעת אנרגיה. כמו-כן יש לפעול לעידוד החלפת טכנולוגיות צריכה ישנות בסקטור הביתי (מזגנים ומכשירים חשמליים) ביעילות יותר.