X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם מוזיאון ארץ-ישראל
▪  ▪  ▪
מתוך התערוכה [צילום: יח"צ]

מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, יציג תערוכה חדשה ובמרכזה סיפורן של הנשים הארץ-ישראליות ששירתו בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה.
הסיפור טרם זכה למקום הראוי לו בהיסטוריוגרפיה הישראלית. התערוכה פורשת תמונה רחבה של תופעת גיוס נשים במדים, שלא נודע לה תקדים עד אז בארץ באמצעות חומרים חזותיים מסוגים שונים. התערוכה תתקיים בתאריכים 21.2-10.8.10. אוצרת התערוכה: בתיה דונר.
בעקבות הצהרתו של דוד בן-גוריון, יו"ר הסוכנות היהודית, כי "עלינו לעזור לאנגלים במלחמה כאילו לא היה ספר לבן ולעמוד נגד הספר הלבן כאילו לא הייתה מלחמה", ערכו מוסדות היישוב מיד עם פרוץ המלחמה בספטמבר 1939 את "המפקד הארצי של מתנדבים לשירות המולדת", שמתוך מתפקדיו הצהירו 86,000 גברים ו-50,000 נשים על נכונותם לשרת את היישוב ולסייע לבריטים במלחמתם. כבר באותו החודש החלו ראשוני המתנדבים היהודים להתגייס לצבא הבריטי, אך גיוסן של הנשים לא עלה עוד על הפרק. רק בשלהי 1941, הפך רעיון גיוס הנשים לצבא הבריטי לממשות ביוזמתה של מועצת ארגוני הנשים.
המתנדבות הארץ-ישראליות, שנקראו להתגייס לשורות חיל העזר הטריטוריאלי (ATS) ולחיל העזר של חיל האוויר המלכותי (WAAF), ניצבו בצומת של תהליך קבלת החלטות היסטוריות.
השאלה הלאומית האם להתגייס לצבא הבריטי וללבוש את מדיו, בדומה לגברים הארץ-ישראלים ששירתו בבריגדה, העלתה מחדש את ההתלבטות בין הסיוע לבריטים במלחמתם באויב הגרמני המשותף, לבין ההתגייסות לצבא העברי שבדרך. אולם, הסוגיה המרכזית שעמדה במוקד הדיונים הסוערים בנושא זה נשאה אופי מגדרי: האם יהיה זה ראוי להתיר לנשות היישוב לשרת כחיילות במדים לצד חיילי הצבא הבריטי?
במבט לאחור בישר גיוסן של למעלה מ-3000 מבנות היישוב לתפקידי עזר בצבא הבריטי את הקמת חיל הנשים בצה"ל, שהמפקדות הראשונות שלו נמנו עם חבורת הקצינות שהוכשרו ב-ATS. בין הנשים ששירתו בתקופה זו היו: חנה מרון, סוניה פרס, פרידל שטרן, הדה בושס, ציפה גוב, ציונה תג'ר ומי שהפכו אחר כך לקצינות ח"ן ראשיות של צה"ל: מינה בן צבי, סטלה לוי, דינה ורט, מינה בן צבי ושושנה לוי.
בתערוכה יוצגו כרזות הממזגות השראה של עיצוב תעמולת הגיוס הבריטית עם פסוקי טקסט מהמקורות, כרוזים המייחדים לאישה העבריה תפקיד לאומי, תצלומים המתארים את מגוון תפקידיהן של הנשים הארץ-ישראליות בצבא הבריטי (בין אם מחסנאיות, נהגות משאיות ואמבולנסים, פקידות, מבשלות, אחיות ועוד) ותצלומים אחרים המציגים את הווי החיים שנרקם במהלך השירות במחנות הצבא הבריטיים ואת פעולות התעמולה לגיוס מתנדבות נוספות שנערכו בכל רחבי הארץ.
כמו-כן, תכלול התערוכה ראיונות וידאו עם כמה מהמתגייסות שחושפים משהו מהמימד האישי של מעשה ההתגייסות הקולקטיבי, לצד מוצגים דוגמת אותות הצטיינות ומגוון מדליות שהוענקו למתגייסות, תגים ואותות שנשאו על מדיהן, פנקסי שירות ופנקסי שחרור וכדומה, הגדות לפסח, מחזור תפילות למתגייסים היהודים בצבא הבריטי ופרסומים מיוחדים שהופקו לרגל חגי ישראל ומועדיו.
מוזיאון ארץ-ישראל, תל אביב, רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טלפון: 03-6415244. מחירי כניסה למוזיאון: 26-40 שקלים. ימים ראשון עד רביעי 16:00-10:00. יום חמישי 20:00-10:00. שישי ושבת 14:00-10:00.

תאריך:  07/02/2010   |   עודכן:  07/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il