X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

לו היה גוש קטיף חבל אפריקני, והמתנחלים מתיישבים -קולוניסטים, עדיין פסק דין הרוב בבג"צ - ההינתקות היה הולם אותם, מילה במילה. מפני שלדעת הרוב זיקתה של מדינת היהודים לעזה ולשומרון היא כשל סתם כובש בארץ זרה: "תפיסה לוחמתית", כמוגדר באמנות העוסקות בכיבוש.
לא משפטן, המדפדף בין מאות עמודי פסק דינו של השופט ברק (דעת הרוב) ימצא עצמו כמהלך בארץ צחיחה - זרה, קרה ומנוכרת מכל זיקה רעיונית, רגשית, היסטורית או דתית של היהודים לארץ הזאת. קורא כזה עלול לחשוב שיש סתירה מבנית בין גישה רגשנית, נוסח "זכויות היסטוריות" ו"נחלת אבות" לבין המציאות הממשית היצוקה בחוק ובמשפט, הלאומי והבינלאומי, לפיה אין ליהודי מה לחפש בשומרון יותר מאשר לבריטי בזימבבווה.
תפיסה זאת מביאה יהודים רבים לידי אכזבה והתיאשות - גם מן הציונות וגם מפרי בטנה, מדינת ישראל. יש שמגיעים למסקנה ש"אין טעם" בחיים קשים ומסוכנים למען סתם-מדינה ויורדים מן הארץ, ואחרים נסוגים לתוך קונכיה של "הגירה פנימית" והולכים ומתרחקים מן המסגרת הממלכתית לרבות השרות בצה"ל, תופעה שעם הגירוש עלולה להגיע למימדים של סכנה לאומית.
לכל אלה, יש בשורה בפיו של השופט אדמונד לוי בפס"ד המיעוט שלו: יש ויש בסיס משפטי איתן לזכויות היהודים - כפרטים, כעם וכמדינה - על כל סנטימטר בארץ ישראל. ולהיפך, גישתם "חסרת הסנטימנטים" של שופטי הרוב היא היא החסרה בסיס משפטי.
השופט מתפלמס בחריפות עם עמדת המדינה, אך ברור שדבריו מכוונים בעיקר אל חבריו בכורסאות השופטים, להם הוא אומר בסיום דבריו:"אם לא עמדתי בכבודם של חברי... אין לי אלא להצר על כך". אולם כל צערו לא יועיל לגשר על פני שני פסקי הדין, שתהום מפרידה ביניהם, אותו הקרע הטרגי, ההיסטורי, המפלג את העם.
בקומה העליונה של המבנה המשפטי ששופט - המיעוט מעמיד לזכויות היהודים על הארץ - סעיף 1 ל"חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו", המשתית את החוק על מגילת העצמאות. מכאן ואילך, מגילת העצמאות אינה רק "ביטוי לחזון העם ", כי אם "צו חוקתי מחייב, חובה חוקתית שחוק רגיל אינו יכול לעמוד לעומתה", כהגדרתו של השופט ברק.
והנה, מגילת העצמאות, היא גופה מתבססת לא רק על "הזכות הטבעית" של העם היהודי על ארץ ישראל, ולא רק על התנ"ך, התפילה והתקווה, כ"א גם על האמור בכתב המנדט משנת 1922, "אשר נתן במיוחד תוקף בינלאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ ישראל, ולזכות העם היהודי להקים (בה) מחדש את ביתו הלאומי".
מסקנתו של השופט אדמונד לוי היא , שבחינת חוק - ההינתקות "צריכה להתחיל בשאלה אם (הוא) עולה בקנה אחד עם זכותו של העם היהודי לעלות לא"י ולהתיישב בה", המעוגנת במגילת העצמאות. ואם הוא סותר זכות זו, דינו להתבטל.
זכותו של העם היהודי על א"י לא פגה עם צאת הבריטים מן הארץ. לאחר שתכנית החלוקה של האו"ם נתבטלה עקב המיתקפה הערבית (מלחמת השחרור) "לא היה בשטחי יש"ע ערב כניסתה של מדינת ישראל ריבון מוכר על-ידי המשפט הבינלאומי". אם כן, מה הוא מעמדה של ישראל? כאן נפערת התהום: לפי השופט לוי מדינת ישראל אינה מחזיקה ביש"ע "מכח היותה מדינה כובשת", אלא כיורשת ממשלת המנדט (וככזו מחוייבת על-פי המנדט ביישוב יהודים בארץ ישראל), וגם "כנציגתו של העם היהודי" שיש לו על הארץ גם זכות היסטורית וגם זכות מעוגנת במשפט הבינלאומי, מפני שהמנדט נמסר לבריטים בנאמנות, בין היתר כדי לעודד התישבות יהודית, כולל כמובן בחוף עזה ובשומרון.
בתחילת פסק דינו מזהיר השופט: פסק דיננו עתיד להיות סימן דרך בשאלת זכותם של יהודים להיאחז ...גם באותם חבלים שיש עליהם קונסנזוס. ובסופו הוא מסכם: "פינוי יהודים שהתיישבו כדין גוש קטיף ובצפון השומרון עומד בסתירה מוחלטת לעקרונות ולערכים שבמגילת העצמאות, וכמוהו כשלילה של זכות יסוד שאין נעלה ממנה, של המתיישבים כפרטים וקהילות, ושל היהודים כעם." ועל כן, חוק ההינתקות "לידתו בחטא".
שופטי הרוב אינם מתמודדים עם הטיעונים האלה. הם מתבצרים מאחורי "התפיסה הלוחמתית" כתורה מסיני. הם אינם רואים כלל צורך לנמק מדוע, לשיטתם, מגילת העצמאות אינה שוללת את מעמדנו כאן ככובשים גרידא. ברם, גם רוב מכריע של 10:1 אינו יכול להשתיק את הקול הבודד, כפי שהתוצאה בסיפור המרגלים (2:10) לא סתמה את הגולל על תקוותו של העם היהודי להתנחל בארץ הבחירה.
ההבדל בין עלטה גמורה לאורו של נר אחד גדול מן ההבדל שבין נר אחד למליון נרות. בעוד 20 שנים משנת השופט אדמונד לוי תהיה עמדת הרוב במדינה - או שהיא לא תהיה בכלל. לחילופין, מה שיישאר ממנה יהפוך ל"מדינת כל אזרחיה" - לא יהודית ולא דמוקרטית.
גם בשאלה, האם חוק הגירוש עונה על דרישת הדמוקרטיה, שגם היא כלולה במגילת העצמאות, נותר השופט בבדידות מזהרת, ועל כך במאמר נפרד.

תאריך:  21/06/2005   |   עודכן:  21/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה אלעד
מי שציפה, שהגעת הרשות הפלשתינית לשטחים לפני כעשור תשים קץ לתופעת סוס הפרא ההופך כל מי שמנסה לרכוב עליו, התבדה    פריחתה של החמאס היא ביטוי נוסף להמשך המרי בעצימות נמוכה, הפעם נגד הרש"פ ובת בריתה ישראל, ולא השתקפות של הקצנה דתית בציבור הפלשתיני    צרתם של הפלשתינים היא שאחרי החמאס פעורה התהום
עו"ד עמית יפרח
אדרי יצחק ג'קי
ממשלת ישראל קיבלה החלטה 2454 ביום 16.8.04, שעניינה: "סגירת יחידות ממשלתיות או העברתן להפעלה על-ידי גורמים חוץ-ממשלתיים: להטיל על שר הרווחה להמשיך בתהליך הפרטת מוסדות רווחה המופעלים על-ידי הממשלה, תשעה מוסדות ממשלתיים לטיפול במפגרים ו 3 מוסדות סגורים"
אלעזר לוין
למחזר משכנתא - עקרונית כדאי. אבל לא לעשות זאת בחופזה, לקבל יעוץ טוב, לשקול את כל האפשרויות, לעבוד עם עט ונייר, ובעיקר עם הראש
אלעזר לוין
בית המשפט העליון הרשיע את חברת הביטוח אילון, את היו"ר שלה ואת בנו וסגן המנכ"ל בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים    עכשיו דורש מהם המפקח על הביטוח להתפטר מתפקידי הניהול בחברת הביטוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il