X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כללים לעניין אבחנה בין הוצאות משפט לבין שכר טרחת עוורך דין
▪  ▪  ▪

תמצית העובדות
בית המשפט המחוזי דחה תובענה, שהגישו המערערים והמשיבים 32-9 נגד המשיבים 8-1. עם דחייתה של התובענה חויבו המבקשים דשם לשאת - ביחד ולחוד - בהוצאות המשיב 2 דכאן (להלן - המשיב) בסכום של 40,000 ש"ח בתוספת מע"מ, ובהוצאותיה של המשיבה 3 דכאן (מועצת העיריה) בסך של 20,000 ש"ח, בצרוף מע"מ. הערעור שבפנינו מופנה נגד החיוב בהוצאות.
המערערים טוענים, כי ניהלו את ההליך באופן יעיל, כך שנחסך זמן שיפוטי; ועוד טוענים, כי לא היה זה מן המידה לחייבם בסכומים גבוהים, לאור העובדה שהם הביאו בפני בית המשפט את עניינו של ציבור הבוחרים ולא את עניינם האישי. כמו כן נטען, כי בפסק הדין לא הבחין בית משפט קמא בין הוצאות משפט לבין שכר טרחה: לזכות המשיב נפסקו "הוצאות" בצרוף מע"מ, ובית המשפט המחוזי לא עשה שימוש במונח שכר טרחה בהקשר לסכום שפסק. מכאן טענת המערערים, כי לא היה מקום להורות שמע"מ יחול לגבי כל סכום ההוצאות. נטען על ידם, שיש להבחין בין הוצאות משפט לבין שכר טרחת עורך דין, וכי הסכום השווה למע"מ - יתווסף אך לשכר הטרחה ולא להוצאות.
הערעור נדחה
נקבע - במקרה דנן החיוב בהוצאות שהשית בית משפט קמא חורג מן הרגיל, אך הייתה הצדקה להשית חיוב בהוצאות ובשכר טרחה בסכום שאינו שגרתי, שכן הדרך בה ניהלו המבקשים שבפניו את ההליך לא הייתה ראויה.
נקבע - כאשר בעל דין מגיש הליך, המעלה סוגיה ציבורית חשובה, אפשר שתהא התחשבות בו בסוגיית ההוצאות, הגם שבסופו של דבר יידחה ההליך שהגיש. אולם, אין להסיק מכך שאותו בעל דין יזכה להתחשבות, אם הוא גרם להתמשכות בלתי סבירה של ההליך, או אם ההליך היה חסר יסוד מעיקרו. בעניין דנא למערער היה אינטרס אישי מובהק בתוצאות ההליך, כך שאין לומר שקיימת הצדקה להקלה או להתחשבות בנושא ההוצאות.
נקבע - בית משפט קמא עשה שימוש במונח "הוצאות". הואיל ובית משפט קמא קבע במפורש, כי מע"מ יצורף למלוא הסכום שפסק, כוונתו הייתה, שאותו סכום מהווה שכר טרחת עורך דין, הגם שלא נעשה שימוש בתיבה זו.
נקבע - אי הקפדה על ההבחנה בין הוצאות משפט לבין שכר טרחת עורך דין גורמת לתקלות. על מנת למנוע תקלה, ניתן לתמצת את דברינו האחרונים במספר כללים:
א) מקום שנפסקות הוצאות משפט וגם שכר טרחת עורך דין, יש להבדיל באופן ברור בין חיובים אלה;
ב) יש להימנע מפסיקתו של סכום קצוב אחד, הכולל בקרבו הן הוצאות משפט והן שכר טרחה;
ג) רצוי להימנע משימוש בביטוי "כולל" בהקשר של פסיקת הוצאות משפט ושכר טרחה;
ד) אם נשמרים הכללים דלעיל, אין כלל צורך לציין כי לשכר הטרחה יתווסף מע"מ.

ע"א 9535/04 סיעת ביאליק 0" נ' סיעת יש עתיד לביאליק
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים; השופט אשר גרוניס, השופט אליקים רובינשטיין, השופט יונתן עדיאל; ניתן ביום 16.6.05
אתר האינטרנט www.lawdata.co.il מהווה מאגר מידע משפטי מקיף ומעודכן, הכולל את כל החוקים והתקנות בישראל, פסקי דין מלאים מכל הערכאות, מאגר חדשות משפטיות, פסקי דין ערוכים ומתומצתים, מחשבונים, מאמרים, הצעות חוק וטפסים משפטיים
תאריך:  21/06/2005   |   עודכן:  21/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
הוועדה בראשות השר עזרא החליטה להקים עוד חמש ועדות משנה    גורם משטרתי: "הכל טוב ויפה אבל אנחנו צריכים שוטרים ואמצעים ולא חברי ועדה"
בועז מושקוביץ
כל מי שירצה להגיע להישג פוליטי בישראל יידע שאין צורך לנסות לשכנע את רוב האזרחים, עליו ללכת ישר לדב ויסגלס ועמרי שרון ולשכנע אותם שזה טוב לעסקיהם    תמיד יימצאו אלה שיתארו את המדיניות "שטחים תמורת סגירת תיק" במילים "החלטה אמיצה של המנהיג" או "אינטרס לאומי וציוני"
אליקים העצני
משה אלעד
מי שציפה, שהגעת הרשות הפלשתינית לשטחים לפני כעשור תשים קץ לתופעת סוס הפרא ההופך כל מי שמנסה לרכוב עליו, התבדה    פריחתה של החמאס היא ביטוי נוסף להמשך המרי בעצימות נמוכה, הפעם נגד הרש"פ ובת בריתה ישראל, ולא השתקפות של הקצנה דתית בציבור הפלשתיני    צרתם של הפלשתינים היא שאחרי החמאס פעורה התהום
עו"ד עמית יפרח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il