X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רפורמה קרובה תביא להמהפכת הוזלות בטיפול ברכב
▪  ▪  ▪

הממונה על הגבלים עסקיים פועל להשגת הסדר מוסכם עם יבואני הרכב, לפתיחת שוק החלפים והשירות לרכב לתחרות חופשית.
תקופה ארוכה בחנה הרשות להגבלים בהרחבה את ענף הרכב, לרבות מערכת ההתקשרויות בין יבואני הרכב לבין המוסכים המורשים הפועלים מטעמם.
הרשות השקיעה משאבים רבים בבחינה זו, על-רקע מה שנראה בעיניה כמחירים גבוהים באופן חריג בענף. מדובר בחריגות הן במחירי השירות לרכב המוענק במוסכים המורשים הפועלים מטעם יבואן הרכב, והן במחירי החלפים הנמכרים במוסכים אלה.
עם סיום בדיקת הרשות ובחינת תוצאותיה, קם חשש כי ענף השירות לרכב מאופיין בהסדרים המונעים היווצרות תחרות בו. ההסדרים הקיימים נחזו כמקימים חסמים לכניסת חלפים ושמנים אשר מקורם בגורמים שאינם יבואן הרכב או מי מטעמו, אל המוסך המורשה.
נמצא כי במוסכים מורשים מצויים בעיקר חלפים שנרכשו מן היבואן וכי מחירם לצרכן גבוה.
במשך תקופת האחריות נמנעת מבעל הרכב האפשרות לפנות אל מוסכים שאינם מורשים, גם אם מוסכים אלה מסוגלים להעניק לרכב שירות הולם. כמו כן הסתכן הלקוח באובדן האחריות, באם לאורכה טופל הרכב במוסך שאינו נכלל ברשת השרות של היבואן.
המסקנה אליה הגיעה הרשות היא - הצרכן משלם, ככלל, עבור השירות לרכב מחירים גבוהים משמעותית מאלו שהיו שוררים באם השוק היה פתוח לתחרות חופשית.
לאור זאת פנה איגוד יבואני הרכב אל הממונה על ההגבלים העיסקיים, מתוך מטרה להגיע עמו להסדר כולל אשר יפתור את הבעיות התחרותיות השוררת בענף ויקיף את כל יבואני הרכב.
על-פי טיוטת ההסדר המתגבשת, לא יוכלו יותר יבואני הרכב לאסור על מוסכיהם המורשים לרכוש ולעשות שימוש בחלפים ובשמנים מכל סוג, כל עוד אלה עומדים בדרישות איכות. המוסך המורשה יוכל לרכוש את החלפים בהם יעשה שימוש, מכל ספק חלפים. המוסך אף יוכל לרכוש חלפים תואמים וחלקי פח ובלבד שיעמדו בדרישות התקינה. שמנים ניתן לרכוש מכל מקור, ורק נותר להקפיד כי יעמדו במיפרטים שקבע יצרן הרכב.
אם יסבור יבואן הרכב כי חלף מסוים אינו עומד בדרישות האיכות והתאמה, עליו תחול נטל ההוכחה.
כמו כן יאסור ההסדר על יבואני הרכב להטיל על המוסך כל מגבלה באשר לתמחור השירות לרכב המוענק על ידו. יתרה מזאת, בעל הרכב יוכל להחליט היכן ברצונו לקבל שירות לרכבו - כאשר הוא נושא בתשלום עבור השירות, וזאת גם בעיצומה של תקופת האחריות. ההסדר יאסור על יבואן הרכב לשלול את האחריות הכוללת המוקנית לרכב אך ורק בשל כך שבעליו בחר לבצע את הטיפולים התקופתיים במוסך שאינו מוסך מורשה של היבואן. ההסדר יאסור על היבואנים להעניק בלעדיות אזורית למוסכים מסויימים, או לחייב מוסך מסויים כי יהיה מוסך מורשה בלעדי של יבואן אחד בלבד.
האמור לעיל הינו תקציר של צוו סעיף 50ב' לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988. פרטיו הסופיים של הצו עדיין לא הסתיימו ונחתמו, ועל-פי המידע ייחתמו ויכנסו לתוקף במחצית שנת ‏2002.
כאמור, מתכונתו הסופית של הצו תערך בשיתוף משרד התחבורה ויבואני הרכב.
בשלב זה אין עדיין מודעות ציבורית למשמעותו הרחבה של צו העומד להתפרסם. המוסכים המורשים גם הם עדיין חוששים ליישמו. אבל למעלה מכל ספק שהיבואנים עצמם מודעים למהפכה, ומתחילים להערך לקראתה.
אין כל ספק שהנפגעים העיקריים הם יבואני הרכב עצמם, והמרוויחים העיקריים יהיו ציבור הלקוחות.
למוסכים המורשים נפתח ערוץ נוסף, בו יוכלו על-ידי הורדת מחירים להשאיר במסגרת המוסך את אותם הלקוחות שהינם מאבדים בדרך כלל לאחר תום תקופת האחריות. ידוע שעוד בטרם נחתם הצוו משתמשים חלק ממוסכי השרות בחלקים תחלפיים, ומסתכנים באיבוד ההרשאה או באיבוד לקוחות.
כאן המקום להדגיש, בי ברגע שהצוו ייחתם לא יהיה ניתן לפגוע באף מוסך מורשה או לקוח שיישמו את הצוו כלשונו.
כבר עתה ניתן לזהות מספר גופים גדולים כגון חברות השכרה וליסינג, שהתחילו ליישם את הצוו טרם הפעלתו - ומקימים מערכי שרות ואספקת חלפים לצי הרכב שלהם.
אך טבעי ויותר קל לאותם חברות ליישם את הצו, למרות שהיבואנים אינם רואים זאת בעין יפה.
ציי רכב חוסכים בכך מאות אלפי שקלים בשימוש בחלפים תחליפיים.
לקוחות חברות הליסינג וההשכרה אדישים לכל הקשור בשימוש בחלקים תחלפיים. הרכב אינו בבעלותם, וכל עוד הוא מתפקד לא בדיוק מעניין אותם טיב החלק שהורכב ברכב, כל עוד אושר ליבוא על-ידי הרשויות.
בקרב בעלי החברות ניתן יהיה לחלקם לשני אסכולות:
1. שימוש בחלפים זולים במיוחד בעלי טיב ירוד;
2. שימוש בחלפים בעלי טיב דומה או זהה למקורי אך זול ממנו
ברור מעל כל ספק כי ציי הרכב יהיו הראשונים שיבקשו ליישם את הצו.
בכל העולם תעשיית חלקים תחליפיים היא גדולה ומפותחת ביותר. ניתן להשיג כיום כמעט כל חלק כתחליפי. לארץ יגיעו חלפים תחליפיים איכותיים וכמובן גם זבל. אנו צריכים לשאוף ולהתרכז בחלקי O.E.M ברמת איכות גבוהה.
לקוחות פרטיים
הלקוחות הפרטיים הם המרוויחים הגדולים ביותר מהצו שבדרך. אליהם התכוונו יוזמי הרפורמה, אך הם יהיו ההססניים ביותר להשתמש בחלפים תחליפיים. בשנים שחלפו הצליחו היבואנים להטמיע בקירבם את התחושה כי יאבדו את האחריות באם יעשה הטיפול במכוניתם במוסך שאינו מורשה או בחלפים שאינם מקוריים.
כל עוד אין תהודה רבה ומודעות לצו החדש וכל עוד כתבי האחריות שבידי הציבור לא שונו על-פי התקנות החדשות הם אינם חשופים דיים לחלפים תחליפיים מה עוד שהמוסך המטפל לא יכול היה להציע אותם מבלי להסתכן באובדן השלט.
הצו החדש יאפשר להציע ללקוח ללא כל חשש, בדבר יכולתו לבחור בין מוצר תעבורה מקורי למוצר תעבורה חליפי לרבות ציון בחשבונית, כי נעשה שימוש במוצר תעבורה חליפי.
העובדה כי הדבר נעשה במוסך המורשה ואיזכור העניין גם בספר האחריות שבידו, יתן לו את הביטחון באיכות החלק החליפי.
ברור שבבוא העת לא יוכלו היבואנים שלא לתת פתרון למוסך בנושא זה, לא נראה לי כי יעמדו בצד ויאבדו נתח ניכר ממכירות החלפים והכנסה שהולכת לטמיון.
מכאן, שהיבואנים נכנסים לעולם חדש השוק התחליפי, וככל שימהרו כך ייטב להם אחרת יתעוררו בבוקר שאחרי ויעמדו בפני מציאות חדשה שוק חליפי פורח והם לא במשחק.
לקוחות מוסדיים וציי-רכב
לעומת הלקוחות הפרטיים, הרי שהשוק המוסדי, דהיינו ציי הרכב, יהיה פתוח הרבה יותר ומהר יותר יאמץ לעצמו את הרעיון שמאחורי צו ההגבלים הפותח את שוק החלפים התחליפים.
העובדה כי הממונה על ההגבלים הסיר את כל החסמים המתייחסים למוסכים המורשים, מאפשר לציי הרכב הגדולים לטפל ברכבם בחלפים שאינם מקוריים ובמוסכי היבואן.
המשמעות לציי רכב, חיסכון כספי עצום בהתחשב בעובדה כי מדובר באלפי מכוניות. אין לי כל ספק כי ציי הרכב יהיו הראשונים לקבל את הצו מהר ככל האפשר.
אנו רואים סנוניות ראשונות שכבר החלו לפעול בשטח. ברת אוטו-קלאב מקבוצת שלמה השכרת רכב הוקמה לטיפול במכוניות חברת ההשכרה וחברת ניו-קופל למתן שרותים בכל מכוניות הצי אשר ברשותם.
לסיכום, פתיחת שוק המוסכים לתחרות תעודד יזמים וכן יבואני רכב להציע שירותים מוזלים תוך שימוש בחלפים תחליפיים לכל מיגוון לקוחותיהם.

תאריך:  30/04/2002   |   עודכן:  30/04/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנק הפועלים, המחלקה הכלכלית
בנק הפועלים, המחלקה הכלכלית
סנ"צ (בדימ.) בועז גוטמן, עו"ד
עו"ד בועז גוטמן, אחד המנוסים בישראל בטיפול בפשעי צווארון לבן, מסביר - נוכח גילוי דבר המעילה של אסתר אלון בבנק למסחר - מדוע נשים מבצעות פשעים בתחום הפיננסי יותר מאשר "בענפי" פשע אחרים; תקציר מתוך מחקר מקיף.
יעל בובליק, סמנכ"ל כלכלה כספים ומינהל
צבי מרום, מנכ"ל באטם
חופש הזימרה; גם אני, גם אני!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il