X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
54 שנים אחרי הקרבות העקובים מדם שהתנהלו במלחמת השיחרור בגיזרת לטרון - עדיין ממשיכים לספר בהם. לטרון כבר בידינו, אך בעקבות ספרו של רמי אורן "לטרון", שוב גולשים וחוזרים אל העבר. לא תמיד נעים להיזכר (139 הרוגים, הפציעה הקשה של אריק) אך הקרב - ובעיקר התקופה - ראוי שידובר בהם
▪  ▪  ▪

רמי אורן, סופר פופולרי, ואשר לוי, תת-אלוף (במיל.) וכיום איש עסקים, גרים בשכנות. ספק אם דרכיהם היו מצטלבות אי פעם ברחובות המפרידים שבין תל-ברוך לנאות אפקה, אלמלא אותו יום שבו החליט אורן לכתוב ספר על לטרון.
לא קלה היתה דרכו של רמי אל הספר. הוא נועץ באנשים רבים וכולם ריפו את ידיו. "לספר על לטרון - אין היום סיכוי", אמרו לו. גם סקר דעת קהל הבהיר לו, חד-משמעית, שהנושא לא כל כך מעניין, אפילו יכתוב אותו סופר ידוע בשם רם אורן. ממש על סף ייאוש, פנה רם אורן לידיד שהוא גם פסיכולוג. "אתה רוצה לשכב או לשבת?", שאל אותו הפסיכולוג. "זה לא קריטי כל כך, אני יכול לשבת", השיב אורן. אחרי שיחה מלב אל לב, חיזק הפסיכולוג את ידיו של אורן. "אתה תכתוב את הספר", אמר לו. "למה?", תהה אורן. "כי אתה רוצה". וכך היה.
בארכיונים השונים קיימים למעלה מ-6000 עמודים שתיעדו את הקרב שלא צלח על לטרון. אחד המרים ביותר שניהלו חיילי צבא ההגנה לישראל במלחמת העצמאות. לטרון, אז מעוז ערבי שנוהל בידי צבא הלגיון הירדני, שוכנת על אם הדרך מהשפלה לירושלים ובהיעדר אספקת מזון ונשק, היה חשש שבירת המדינה תיפול בידי חיילי הלגיון.
עם מעט נתונים, אבל עם הרבה חיזוקים מהפסיכולוג הצמוד, יצא רמי אורן לדרך הקשה שנמשכה שנה. הוא נבר בארכיונים, דובב אנשים, נסע לכל מקום אפשרי בארץ כדי דלות עוד סיפור ועוד אחד. הוא לא הסתפק בדוחות היבשים של קציני המטה. הוא חיפש - ומצא - סיפורים אישיים, בחלקם נוגעים ללב. כל אלה - עושים את "לטרון" שלו לרב-מכר.
רמי אורן היה אורח הפורום החודשי שמארח בביתו יוסי שדה, עורך-דין המתגורר ברמת-חן. שם, על דשא, נאספים הרבה .Who's and Who's. בין הנוכחים היה גם תא"ל אשר לוי, ממפקדי החטיבה שניהלה את הקרב. על אלונקות הפצועים בלטרון היה גם אחד בשם אריאל שיינרמן מכפר מל"ל. הוא נפצע קשה בביטנו והובל לבית החולים הדסה בתל אביב כשגופו כבר מכוסה בשמיכה. מישהו עבר לידו וראה תנועה מתחת לשמיכה. כך זכה אריאל שיינרמן, לימים אריאל שרון (אריק), לחיים חדשים.
לצורך השלמות, ניפגש רמי אורן עם ראש הממשלה בלשכתו. "אני מקציב לך 20 דקות", אמר לו שרון. הפגישה התארכה ליותר משלוש שעות, במהלכה זלגה דמעה מעיניו של ראש הממשלה. הוא כינה את הקרב על לטרון כ"קשה בחייו". בשחזרו את הפציעה הקשה, הודה שרון כי הפגיעה, בשיפולי הבטן, איימה לפגוע באבר המין. האחיות בבית החולים השתתפו בצערו ואמרו: "איזה מסכן, בחור צעיר שעלול לאבד את כוח הגברא". טיפול אינטנסיבי יותר מצד אחת האחיות הפריך את החשש.
בסופו של דבר, לטרון לא נכבשה במלחמת השחרור, אך נמצאה דרך לפרוץ את המצור ולהגיע לירושלים בדרך אחרת שנודעה כ"דרך בורמה". "לטרון" הספר, מביא את סיפור הדרמה הגדולה ביותר בתולדות מלחמת הקוממיות, וגם מי שבקי בחומר יודע שיש בו סיפורים שלא סופרו מעולם.

תאריך:  02/07/2002   |   עודכן:  02/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
עמוס באר
סובארו אימפרזה המריאה לאויר מסיבה מסתורית: האם מדובר בפגם ייצור ביפאן, בליקוי תחזוקה בישראל או בטעות אנוש של הנהג?
עמוס באר
ועכשיו - ליז'ייה חדשה מדגם דווו
עמי דור-און
עמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות
הנאום המלא בוועידת ההסתדרות ה-19
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il