X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעשה באדם שמכוניתו נפגעה מברד אומנם הפוליסה מכסה נזק שכזה אבל חברת הביטוח אליהו דרשה ממנו שקודם יתקן את הנזקים ואחר כך היא תשלם בעל הרכב ידע שלא יהיה בידו הכסף לתקן גם את הנזקים שאינם כלולים בפוליסה, אך הוא ייאלץ לתקנם אם רצונו בפיצוי על נזקי הברד, ולכן פנה לבית המשפט, שהעמיד את חברת הביטוח במקומה
▪  ▪  ▪

ברד ירד באזור מבשרת ציון ופגע גם במכוניתו של יצחק משה.
הרכב היה מבוטח בחברת הביטוח אליהו. לאליהו לא היה ספק כי עליה לשאת בנזקי הברד. אך למה לשלם אם אפשר להתחכם?
אליהו הודיעה למשה כי כלה ונחרצה עימה לשלם את אשר מגיע לו, אך קודם שיילך ויתקן את נזקי הברד. תתקן ואחר כך נשלם.
מדוע זו התחכמות?
מפני שמכוניתו של משה היתה מלאה בנזקים שאינם מכוסים בפוליסה. לא היתה כל אפשרות לתקן את נזקי הברד, מבלי להקדים ולתקן את הנזקים הלא מכוסים ותיקונם של הנזקים הלא מכוסים הסתכם באלפי שקלים.
אליהו ידעה זאת. היא גם ידעה שהפרוטה אינה מצויה בכיסו של משה ואין סיכוי שהוא יתקן את הנזקים הלא מכוסים.
עולה בליבנו אם כן החשד, כי לא הדאגה לכך שמשה ייסע ברכב משופץ ללא כל דופי הטרידה את אליהו. היא ידעה שמשה לא יהיה מסוגל לעמוד בתשלום הנזקים הלא מכוסים. לכן דרשה את תיקונם. כך היא, אליהו, תחמוק מתשלום הנזקים המכוסים. אם אנו חושדים בכשרים, יסלח לנו ריבונו של עולם.
משה לא אמר נואש ופנה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים.
גם בפני השופט אברהם טננבוים, התעקשה אליהו: קודם התיקון ורק אחר כך התשלום.
אליהו הפנתה את השופט טננבוים לסעיף 4 לפוליסה התקנית. סעיף זה, כך לטענת אליהו, מעניק לחברת הביטוח שיקול דעת, לשלם את הנזק או לתקן את המכונית. מכוח סעיף זה, הסבירה אליהו לשופט, אני דורשת שמשה יתקן את נזקי הברד ואני אשלם לו רק לאחר שיתקן.
השופט טננבוים הבחין מיד שהסעיף עליו מסתמכת אליהו לא יכול להיות ישים במקרה זה. הרי דרישת אליהו שנזקי הברד יתוקנו, מחייבת תיקון נזקים שאינם קשורים לברד ומאלצת את משה להוציא כספים שאינם מצויים בכיסו. ברור, מוסיף השופט, שאליהו אינה יכולה לחייב את משה לתקן נזקים שאינם קשורים למקרה הביטוח בטרם היא תשלם את הנזקים שהיא חייבת לשאת בהם על-פי הפוליסה.
השופט טננבוים חייב אם כן את אליהו לשלם את עלות תיקון נזקי הברד בהתאם לחוות דעת השמאי מטעמו של משה וזאת מבלי שמשה יחויב לתקן בפועל את נזקי הברד.
בשולי הדברים אנו מבקשים להעיר כי צריך הרבה דמיון כדי לקרוא את סעיף 4 לפוליסה התקנית כסעיף המקנה זכות לחברת הביטוח לדרוש מהמבוטח לתקן את רכבו בטרם ביצוע תשלום תגמולי הביטוח.
וזו לשון סעיף 4 לפוליסה התקנית: "המבטח יוכל, על-פי שיקול דעתו, לבחור בין דרכי הפיצוי הבאות: תשלום ערך הנזק או האובדן במזומן, תיקון הרכב, החלפתו ברכב מסוג ואיכות דומים או החלפת חלק ממנו".
סעיף 4, אם כן, קובע כי קיימות שלוש דרכים לפצות את המבוטח עבור נזקיו: תשלום, תיקון, או החלפה.
אלה שלוש דרכים חילופיות, שכל אחת מהן עומדת בפני עצמה לטוב או לרע, וזכות הבחירה נתונה לחברת הביטוח.
אם חברת הביטוח בוחרת בדרך התשלום, היא משלמת ויוצאת מהתמונה. אין זה מעניינה אם המבוטח משקיע את תגמולי הביטוח בתיקון והתיקון לא עולה יפה. חברת הביטוח לא אחראית לתיקון.
באותו האופן, עומדת גם הדרך השנייה, דרך תיקון, בפני עצמה, לטוב או לרע. חברת הביטוח רשאית לתקן בעצמה את הרכב, כגון במוסכי הסדר מטעמה. במקרה שהיא מחליטה לעשות כן, עליה לשאת בעלות התיקון ישירות לבעל המוסך ואין זה מעניינו של המבוטח אם חברת הביטוח חסכה בעלויות. אולם כמובן, במקרה של הליכה בדרך התיקון, חברת הביטוח אחראית לביצוע נאות של התיקון משום שמדובר בתיקון המבוצע מטעמה. כמו כן, אם תיקון הנזקים בפועל מחייב תיקונים אחרים, על חברת הביטוח לשאת בהם אפילו אין הם כלולים בפוליסה. זו משמעות הבחירה בדרך התיקון. לכן גם זכות הבחירה בידי חברת הביטוח. אם היא מגיעה למסקנה כי התיקון בפועל עלול לעלות לה יותר מאשר תשלום הנזק למבוטח, היא תמיד יכולה לבחור באופציה של תשלום למבוטח ולצאת מהתמונה.
דרך התשלום ודרך התיקון הן אם כן דרכים שחברת הביטוח והיא בלבד צריכה ללכת בהן, על-פי בחירתה. בשום מקום לא נאמר שחברת הביטוח הבוחרת בדרך התשלום, יכולה להתנות את התשלום בכך שהמבוטח יילך במקביל, על חשבונו, בדרך התיקון.

תאריך:  17/10/2005   |   עודכן:  17/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
האם קיצוני הוא זה שמתריע מפני סכנה גדולה וקרובה כמו אביגדור ליברמן, וצודק בתחזיתו השחורה, או זה שמוכר אשליות כמו עמי איילון וטועה טעות שעולה בדם יקר?    התקשורת מעדיפה לכנות קיצונים את אלה שדעותיהם לא תואמות את שלה    זה הרבה יותר נעים ונוח
שושנה ויג
פעם קראו להם "עצלנים" - ילדים שהתקשו בלימודים אבל בהחלט לא היו חסרי כישורים. פעם המערכת פיספסה אותם, הטילה בהם חותם של כישלון    היום המציאות שונה, וילדים אלה יכולים להגיע רחוק, רק שייתנו להם את התנאים הנכונים    בתי ספר קטנים, כיתות קטנות ותשומת לב - זה כל מה שהם צריכים
בועז מושקוביץ
תולדות האדם הן בעצם תולדות הקונספירציה, המזימה והאינטריגה    ההכחשה הגורפת של קונספירציות כלשהן בשיח "תקין פוליטי" בישראל יוצרת אווירה ציבורית, שבה כל מעשה קונספירטיבי הופך להיות ישים בקלות, כמעט ללא סכנת חשיפה    מה קורה לדיני ראיות, כאשר השופט חושש שמא "קונספירציה" מוצגת בפניו?
אלעזר לוין
במשך שנים סיפר על מגרשיו בקצה ת"א, וקצר חיוכים    עתה מכר אותם ב-49 מיליון דולר    גם אחרי תשלום מס שבח והוצאות אחרות יהיה די כסף לכולם, לכמה דורות
דודו אלהרר
העיתונאי דורון רוזנבלום אמר: "המתנחלים עמדו חזיתית מול הציבור", כאילו יש "מתנחלים" ויש "ציבור", ושניהם נפרדים לגמרי    נשאלת השאלה מיהו "הציבור" ומדוע ביצעו את תוכנית ההינתקות בלי לשאול אותו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il