X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים, שהטיל על המדינה לפצות את פעיל הימין פדרמן מחברון ב-100,000 שקל, הוא תקדימי ואות אזהרה למשטרה, לפרקליטות ושב"כ, להיזהר במעצרים וכתבי אישום לא מבוססים
▪  ▪  ▪

במאי 2002 הואשם נועם פדרמן באחזקת רימוני יד, חומרי נפץ ותחמושת וכאחד מראשי ומארגני "מחתרת בת עין". לאחר הגשת כתב האישום הוצא נגד פדרמן גם צו מעצר מינהלי.
במאי 2004, לאחר התחלת משפט נאשמי "מחתרת בת עין" ולאחר שהתגלו סתירות מהותיות ועקרוניות של נאשם אחר בפרשה, הודיעה הפרקליטות שהיא חוזרת בה מכתב האישום נגדו. פדרמן זוכה מכל האשמות וכמובן שגם המעצר המינהלי שהתבסס על אותם חומרים ועדויות בוטל.
בתביעת הפיצויים טען פדרמן שלא היה יסוד מלכתחילה בהעמדתו לדין וכי נגרמה לו עוגמת נפש רבה, פחד מהתוצאות של הרשעה, אי יכולת לגשת לבחינות לשכת עורכי דין וסכנה שלא יוכל להתקבל ללשכה עם יורשע. זאת בנוסף לסבל נפשי ומשפחתי עקב התמשכות ההליכים המשפטיים.
בפסק דינו קבע השופט המחוזי דרורי כי הפרקליטות לא כשלה בעצם הגשת כתב האישום שהרי החומר שהיה בפניה הצדיק הגשת כתב אישום בזמנו, אלא בשל
נסיבות אחרות" כמפורט בחוק, קיימת תשתית למתן פיצוי בשל התמשכות ההליכים, כולל המעצר המינהלי ועוגמת נפש משפחתית ואישית בסכום של 100 אלף שקל.
פסק הדין עדיין אינו סופי ויתכן שיוגש ערעור מטעם הפרקליטות - בשל חשיבותו, חידושו והסוגייה העקרונית שהוא מעורר. חוק העונשין מכיר בפיצוי בשל "מעצר שווא". יש לציין שעל סמך חוק זה כבר פסקו בעבר במספר פסקי דין, על פיצויים לאזרחים שנעצרו לתקופות שונות ושוחררו ללא כתב אישום - אם בשל טעות בזיהוי (שמות דומים של חשודים), אם בשל חקירה שלא הובילה למסקנות מרשיעות ואם בשל זיכוי על-ידי בית משפט.
הבסיס לפיצוי - על-פי החוק, חייב להיות שהמעצר היה ללא בסיס, או שרירותי, או כתוצאה מרשלנות או מהחלטה של בית משפט שלא היה מקום מלכתחילה להגיש כתב אישום.
הפיצוי על-פי החוק הוא סמלי למדי, לפי המשכורת הממוצעת במשק ליום עבודה, וליום מעצר.
המקרים היוצאים מהכלל והחריגים הם דוגמת פרשת "נאשמי מע"צ" - אותם צעירים שנעצרו ונשפטו לתקופות מאסר ממושכות לאחר שהוכו, עונו על-ידי חוקרי המשטרה ואולצו להודות במעשים שלא עשו, לרבות בידוי ראיות על-ידי החוקרים.
ההצלה שלהם, או הנס האישי, הגיע בדמות קצין משטרה, שלאחר שנים רבות התוודה על מעשיו ומעשי החוקרים - דבר שהוביל להחלטה על משפט חוזר. ומאחר והפרקליטות והמשטרה לא התלהבו משחזור כל הפרשה והגילויים הצפויים בעקבותיה, לרבות קציני משטרה שמאז עלו בדרגה עד לצמרת וחלקם פרשו, הודיעו שלא יקוים משפט נוסף. כל הנאשמים זוכו ואחרי שנים של דיונים מרתוניים פוצו בסכומי כסף גבוהים, שכמובן לא מפצים על אובדן חירות, משפחה, עוגמת נפש ועיוות דין.
החידוש והתקדים של פסק הדין המחוזי בירושלים בעניין פיצוי פדרמן נעוץ בהנמקה למתן הפיצוי. השופט דרורי מסתמך על סעיף משנה בחוק, והוא "על נסיבות אחרות" - היכולות להוליד תשתית לפיצויים. התקדים הוא במתן פיצוי לא רק על מעצר משפטי רגיל אלא גם על "מעצר מינהלי", שעד היום לא הוכר ולא אושר כבסיס למתן פיצוי בשל מעצר על סעיף זה.
אמנם, כפי שציינתי, יתכן שיוגש ערעור וחשוב שאכן ייעשה כך כדי למסד את הסוגייה החדשה והמעניינת על-ידי החלטה מחייבת של בית המשפט העליון.
יחד עם זאת, אין ספק שפסק הדין מהווה אות אזהרה, אות אזעקה לרשויות שבסמכותן לעצור אזרחים, ובראשן המשטרה, השב"כ והפרקליטות, שמגישה כתבי אישום, מאשרת מעצרים מינהליים ומופיעה בבית משפט עם החומרים שנאספו על-ידי רשויות החקירה למיניהן.
כפי שציינתי, פיצוי בשל מעצר מינהלי הוא נדיר וחריג בשל העובדה כי "מעצר מינהלי" בא לרוב באותם מקרים שאין אפשרות להגיש כתב אישום - לא כי אין חומר ראייתי מרשיע אלא כשאין כל אפשרות להביא את העדים או חלקם לבית משפט בשל נימוקים ביטחוניים, שיטות עבודה, הגנה על שלום העדים ומשפחותיהם, גילוי מקורות וטכניקות שהשתיקה יפה להם.
אבל אם נתברר כי מעצר מינהלי היה שגוי, לא מבוסס, נעשה בשרירות, או בשל טעות, יש כל הסיכויים כי אותו אזרח/חשוד יפוצה בצורה הולמת.
הביקורת על המעצר המינהלי נעשית על-ידי בית המשפט המחוזי וועדות ערר, כולל אפשרות של ביקורת בג"צ, כך שמבחינה משפטית קיימת אפשרות לפיצוי הולם גם על מעצר מינהלי.
פרשת המעצר המינהלי ועכשיו המשפט של טלי פחימה הוא דוגמה טובה לכך. לאחר שהיתה עצורה במעצר מינהלי, שאושר הן על-ידי בית המשפט המחוזי והן העליון, הוחלט להגיש נגדה כתב אישום על חלק מהאשמות אותן שניתן היה להביא לבית משפט בגיבוי עדים, כולל עצורים מג'נין פעילי ארגוני חבלה, ומשפטה נמצא בהליך מתקדם בבית המשפט המחוזי בתל אביב ורק עם סיומו ניתן יהיה לדעת איפה היא עומדת או יושבת.
סיכומו של דבר: מעצר ושלילת חופש מאזרח ישראלי חייב להיות מבוסס, מבוקר, מעוגן בראיות טובות. ואם לא, העונש למדינה הוא פיצוי כספי ופגיעה קשה במוניטין.

הערה: מאמר על מעצר מינהלי במדינה דמוקרטית ראה באתר זה, ברשימות הנוספות של הכותב
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות
תאריך:  17/10/2005   |   עודכן:  17/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי גולדשלגר
לא די בשירים על ירושלים    העיר נמצאת במצב בעייתי מאוד מבחינה בינלאומית, אין בה שגריריות, אין שדה תעופה בינלאומי, אבל יש בה הרבה עוני ופיגור בפיתוח    כמה דברים שיש לעשות בעיר הקדושה כדי שבאמת תוכל להיות ירושלים היהודית הנצחית
עו"ד חיים קליר
מעשה באדם שמכוניתו נפגעה מברד    אומנם הפוליסה מכסה נזק שכזה אבל חברת הביטוח אליהו דרשה ממנו שקודם יתקן את הנזקים ואחר כך היא תשלם    בעל הרכב ידע שלא יהיה בידו הכסף לתקן גם את הנזקים שאינם כלולים בפוליסה, אך הוא ייאלץ לתקנם אם רצונו בפיצוי על נזקי הברד, ולכן פנה לבית המשפט, שהעמיד את חברת הביטוח במקומה
נרי אבנרי
האם קיצוני הוא זה שמתריע מפני סכנה גדולה וקרובה כמו אביגדור ליברמן, וצודק בתחזיתו השחורה, או זה שמוכר אשליות כמו עמי איילון וטועה טעות שעולה בדם יקר?    התקשורת מעדיפה לכנות קיצונים את אלה שדעותיהם לא תואמות את שלה    זה הרבה יותר נעים ונוח
שושנה ויג
פעם קראו להם "עצלנים" - ילדים שהתקשו בלימודים אבל בהחלט לא היו חסרי כישורים. פעם המערכת פיספסה אותם, הטילה בהם חותם של כישלון    היום המציאות שונה, וילדים אלה יכולים להגיע רחוק, רק שייתנו להם את התנאים הנכונים    בתי ספר קטנים, כיתות קטנות ותשומת לב - זה כל מה שהם צריכים
בועז מושקוביץ
תולדות האדם הן בעצם תולדות הקונספירציה, המזימה והאינטריגה    ההכחשה הגורפת של קונספירציות כלשהן בשיח "תקין פוליטי" בישראל יוצרת אווירה ציבורית, שבה כל מעשה קונספירטיבי הופך להיות ישים בקלות, כמעט ללא סכנת חשיפה    מה קורה לדיני ראיות, כאשר השופט חושש שמא "קונספירציה" מוצגת בפניו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il