X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צפויה לנו מערכת בחירות לוהטת ורוויית מניפולציות הסכם אוסלו עשוי להיות אחד הנושאים לתמיכה מחד ולהשמצות מאידך הבה נבחן בעצמנו את החיובי והשלילי באותו הסכם
▪  ▪  ▪

במערכת הבחירות יהפוך הסכם אוסלו לכלי ניגוח פוליטי אך אין הוא מקשה אחת. יש בו מרכיבים חיוביים ושליליים. אסור לנו לללכת שבי אחרי דמגוגיה ומניפולציות מכוונות כשנלך לקלפי.
במערכת הבחירות שכבר החלה יהפוך הסכם אוסלו לכלי ניגוח פוליטי בין הימין לשמאל. הימין מטביע אות קין במצחו של פרץ על שתמך בהסכם, בעוד שהשמאל משתבח כאילו ללא אוסלו אי-אפשר היה להינתק מרצועת עזה.
למעשה, ההסכם אינו מקשה אחת. יש בו מרכיבים חיוביים ושליליים. כדי לעשות זאת ללא הטייה פוליטית אבחן שתי סוגיות מרכזיות בהסכם.
סוגייה ראשונה היא פינוי האזורים המאוכלסים משליטת צה"ל. הסוגייה השניה היא האמונה כי ההנהגה הפלשתינית תקיים הסכמים כמקובל במערב.
אחד ההישגים החשובים של הסכם אוסלו ואולי החשוב שבהם היה פינוי הערים הגדולות מנוכחות של צה"ל ולמעשה משליטה ישראלית. ומדוע? פינוי הערים שיחרר למעשה כ-85% מהפלשתינים משליטה ישראלית. מנקודת מבט מעשית, שיחרור רוב העם הפלשתיני הקטין עד מאוד את החיכוך בין פלשתינים לישראלים, ביטל מחסומים, ביטל את התלות של האדם הפשוט במוסדות המימשל הצבאי - הוא מתאם הפעולות בשטחים, ומיתן עד מאוד את תחושות השינאה כלפינו, תחושות שהן אחד המניעים המרכזיים לטרור.
גם מבחינה מוסרית היה זה הישג חשוב: יש פער גדול בין שליטה באדמה לבין שליטה באדם ובעם. לאדמה אין שאיפות לעצמאות, רצון לחופש וכאב על דיכוי. לעומת זאת לבני אדם ולעם יש שאיפות, רצונות, כאבים, ומטרות. כאשר איננו יכולים לתת חופש לעם ולאדמה בצעד אחד אלא בכמה מהלכים, המהלך החשוב יותר הוא לתת חופש לבני אדם ולעמם. אם כן, פינוי הערים היה הישג חשוב מבחינה מעשית ומוסרית גם יחד.
במשך האינתיפאדה נאלץ צה"ל להיכנס לערים כדי לבער את קיני הטרור, אך לדאבוננו במקום להמשיך במבצעים קצרי זמן, טעתה מערכת הביטחון והשתכנה דרך קבע בערים. כך נמחק הישג חשוב ביותר של אוסלו.
לעומת זאת, לקו קברניטי אוסלו בליקוי מאורות כאשר הניחו כי ההנהגה הפלשתינית תמלא את חלקה בהסכם מתוך רצון טוב בלבד. היתה זו אמונת שווא אשר הנהגת השמאל בישראל לא סטתה ממנה אפילו לאחר מכת פיצוצי האוטובוסים לפני הבחירות ב-1996.
למעשה, לא השכילו ממשלות ישראל מימין ומשמאל להבין את התרבות המזרח-תיכונית באשר לקיום הסכמים. הן לא הסיקו את המסקנות המתבקשות עד אשר האינתיפאדה השנייה טפחה על פניהן. הרצון המובן, אם כי לא נבון, לנהל מדיניות לפי הסכם חתום, נאלץ לפנות מקום לעימות צבאי, למלחמה ממושכת ועקובה מדם.
אם כן, האמונה בקיום הסכמים ללא סנקציות נמצא שגוי והיה עלינו לעדכן את גישתנו ומדיניותנו לפני כתשע שנים, לאחר גל מעשי הטרור שעמד בניגוד מוחלט להסכם.
לסיום - צפויה לנו מערכת בחירות לוהטת ורוויית מניפולציות. הסכם אוסלו עשוי להיות אחד הנושאים לתמיכה מחד ולהשמצות מאידך. הבה נפריד את הבר מהמוץ ונבחן בעצמנו את החיובי והשלילי באותו הסכם. כדי שלא "יעבדו עלינו".

תאריך:  21/11/2005   |   עודכן:  21/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יראון פסטינגר
מכתב גלוי לחברי לשכת עורכי הדין (דוח פעילות חצי קדנציה)
עו"ד אמנון בן דרור
בפסק דין תקדימי שניתן בבית המשפט לענייני משפחה ניתן צו לעריכת בדיקת רקמות לבירור זהותו של אביו הביולוגי של קטין, למרות שבזמן הורתו, אמו היתה נשואה    זכותו הבסיסית של כל אדם לדעת מי הוא אביו ושל כל אב להיות בטוח שבנו - הוא בנו
טל רבינוביץ'
עו"ד עפר טויסטר
מה קורה כאשר תוכנית בניין ערים מתירה בניית מרפסת אבל הדבר יכער את הבניין?    ועדת הערר החליטה שההגיון קודם לתוכניות ואסרה על בניית המרפסת
אדוט מאיר
עמיר פרץ מתמודד על ראשות ממשלת ישראל ולא על נשיאות ארה"ב    הוא מנסה לתקן את מה שדובר אנגלית מצוינת המיט עלינו בשנים האחרונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il