X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הטחורים הם מחלה עתיקת-יומין. כבר ביוון הקדומה תיארו תופעות הנגרמות בגינה, ואפילו אומרים שהישיבה של נפוליאון על צדו נגרמה על-ידי טחורים.
התופעה מאוד שכיחה, כ-70% ואולי יותר מהאוכלוסיה הבוגרת חווים את תסמיני המחלה בצורה זו או אחרת, ובכ-25% מהאוכלוסיה יש הפרעה קשה בחיי היום-יום ואפילו סכנה רפואית. יחד עם זאת, ובשל מיקומה האנטומי, מלווה המחלה במבוכה רבה, מתביישים לדבר עליה בחברה, עם בני הזוג ואפילו עם הרופא.
ובכן מה הם טחורים? כיצד הם קורים? איך מאבחנים? שיטות טיפול
פי הטבעת, ככל איבר בגוף האדם, מקבל אספקת דם עורקי בשפע. העורקים מתפצלים לעורקיות ומשם לנימים בעלי דופן דקיקה וקיבולת גדולה ומכאן מתחיל הדם להתנקז לורידיות וורידים המחזירים אותו לכיוון הלב.
מחקרים מראים זרימת דם גבוהה מהרגיל בעורקים של אנשים עם טחורים. יתר על כן, הודגמו אצל אנשים אלו מספר עורקים בעלי קוטר רחב יותר מהנורמלי. עודף הדם המגיע באופן קבוע גורם לגודש ונפיחות המתקדמת הדרגתית בעורקיות הקטנות ובנימים - התפיחות דוחפת את הרירית המצפה לכיוון חלל הרקטום ויוצרת את הטחורים הפנימיים. אצל אנשים עם הפגם הזה בעורקים התפתחות הטחורים מתחילה בגיל מוקדם. קצב גדילת הטחורים והופעת הסימנים תלוי גם בעורך החיים, הריונות, תזונה ושתייה ובעיקר - הרגלי היציאות.
הטחורים הפנימיים גורמים להיצרות משמעותית במעבר היציאות ועל כן, בעיקר אם היציאות קשות, נוצר לחץ על הורידים שסביב פי הטבעת והפרעה בניקוזם. ורידים אלה מתנפחים ויוצרים בליטות בצבע סגול מסביב לפי הטבעת - טחורים חיצוניים. טחורים אלה, שהם כאמור תוצאה של הטחורים הפנימיים, כשהם נפוחים, גורמים לכאבים קשים במגע, בישיבה ואפילו בשכיבה וניתן לראותם בקלות סביב פי הטבעת בזמן התקף.
תופעה נוספת שמקורה בטחורים הפנימיים יחד עם יציאות קשות היא היווצרות פצע באזור פי הטבעת או מה שמכונה פיסורה. היציאה הקשה העוברת במעבר המוצר על-ידי הטחורים, קורעת את פתח הצר - לעיתים סדק עמוק, שגורם כאב קשה, צריבה, דימום קל לרוב על נייר הטואלט והפרשות. בשל הכאב המלווה את היציאה, אנשים הסובלים מפיסורה נמנעים מלצאת באופן סדיר ובכך מחמירים מאוד את מצב הטחורים הפנימיים והחיצוניים עד כדי התקף שלהם.
התסמין החשוב והמסוכן ביותר של הטחורים הפנימיים הוא דימום. צואה מוצקה פוצעת את הרירית העדינה המצפה את הטחור ורקמת הטחור - אלו כלי דם - מדממת. הדימום יכול להיות זעיר - מספר טיפות באסלה או מאוד משמעותי ומצריך עירוי מנות דם. בעיקר מסוכן המצב אצל מטופלים בתרופות לדילול הדם - או אז הדימום יכול ממש לסכן חיים.
אבחנה
בכל מקרה של דימום ביציאה חשוב לפנות לרופא. דימום עלול להיות תסמין של מחלות רבות במערכת העיכול, כולל סרטן המעי הגס. בדיקת אבחון לטחורים חיצוניים כוללת הסתכלות חיצונית לאזור פי הטבעת.
בדיקת אבחון לטחורים פנימיים נעשית על-ידי מכשיר "אנוסקופ" - צינור חלול ומואר, המאפשר הסתכלות פנימה לעומק כ-7 ס"מ בתוך החלחולת. בדיקה זו קובעת קיום הטחורים ודרגתם.
טחורים חיצוניים ופיסורה אפשר לראות בהסתכלות ישירה באזור פי הטבעת. את הטחורים הפנימיים מאבחנים בבדיקה הקרויה אנוסקופיה. מחדירים מכשיר חלול עם מקור אור ודרכו רואים את החלק הפנימי של הרקטום והטחורים הפנימיים. בבדיקה זו אפשר להגדיר את חומרתם - כאשר ישנן 4 דרגות חומרה לפי גודלם ורמת הצניחה שלהם.
טיפול
הטיפול בטחורים כולל שפע רב:
1. מתרופות "סבתא" ועד תרופות סיסטמיות קשות.
2. פעולות פולשניות כמו קשירות, הקרשה, לייזר, הקפאה וקרני אינפראדום.
3. לבסוף מספר סוגי ניתוחים באישפוז והרדמה.
1. הטיפול המקומי במשחות, נרות והרטבות מקל על התסמינים בזמן התקף - מיועד להפחית כאבים ובצקת היות ואין אפשרות לבצע אף אחד משאר הטיפולים בזמן ההתקף.
2. בפעולת הקשירה למעשה מקטינים את הטחור על-ידי השמדה של חלק מרקמתו באחת השיטות דלעיל. פעולה זו גורמת להקלה בחסימת פי הטבעת וגם הפסקת הדימום אך רק לפרק זמן מסוים היות ולא נפתרה הבעיה העיקרית של זרימה מוגברת על-ידי העורקים החולים, וישנה חזרה של המחלה כמעט תמיד.
3. כריתה ניתוחית של הטחורים מאופיינת על-ידי אשפוז, הרדמה, החלמה קשה וממושכת, סיבוכים (כמו איבוד שליטה על סוגרים) וחזרה של כ-30% משך 5 שנים.
לאחר שנים של מחקר הופיע מכשיר חדשני לטיפול בטחורים. השיטה המהפכנית מבוססת על שימוש באולטראסאונד לאיתור ומיקום מדויק של העורקים החולים באזור הרקטום - עורקים שאחראיים במישרין לבעית הטחורים. המכשיר החדשני מאפשר טיפול נקודתי (זעיר פולשני) בגורם האמיתי לבעיה.
עם איתור ומיקום העורקים מתבצעת דרך המכשיר תפירה שחוסמת את הזרימה בעורק - כאשר המכשיר מאפשר לוודא שאומנם הופסקה זרימת הדם בפעולה. הפסקת הזרימה העודפת מביאה להעלמות הטחורים תוך זמן קצר. עם היעלמות גורם הלחץ המקומי חל שיפור ניכר בניקוז הורידי באזור וגם הטחורים החיצוניים מתרוקנים מדם ומפסיקים להציק.
כל זאת מבלי לפצוע את אזור פי הטבעת ולגרום לכאבים הקשים שלאחר ניתח רגיל. יתר על כן, בעזרת המכשיר ניתן לזהות עורקים חולים שלא נצפים על-ידי המנתח במהלך הניתוח ולהסיג תוצאות טובות יותר לאורך הזמן.
יתרונות השיטה מרובים:
- הטיפול נעשה ללא אשפוז, ללא הרדמה וללא הכנה מיוחדת - טיפול מרפאתי
- בטיפול אחד מאתרים ומפסיקים את כל העורקים הפתולוגיים
- הטיפול אפשרי בזמן הריון - אפילו בחודשים מתקדמים וגם בזמן התקף חריף של טחורים
- תקופת ההחלמה קצרה ולמעשה אפשר לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת
- אין סיבוכים משמעותיים לטיפול
- אחוזי ההצלחה גבוהים במיוחד - מעל 93% בספרות העולמית ובכ-100 מטופלים בפרוקטוטק.
www.proctotech.co.il

מרפאת פרוקטוטק הינה בניהולו של כותב המאמר, ד"ר פנחס שכטר, כירורג בכיר. לפרטים: 09-7699999
תאריך:  18/12/2005   |   עודכן:  18/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
שר החוץ התלהב יתר על המידה מהאיום ששיגר הקונגרס האמריקני אל הרשות הפלשתינית כי יפגע בסיוע אליה אם החמאס ישתתף בבחירות    להחלטה הזו אין שיניים והיא גם לא תתממש
עו"ד אברהם פכטר
בימים טרופים אלה של נדידת הפוליטיקאים לאזורים החמים של הכנסת, איפה מוצאים אנשים עם אידיאולוגיה, אינטגריטי כמו בני בגין?    המעבר של מופז לשרון היה פחות דרמטי ומרגש מלידת "הפילון" בהזרעה מלאכותית    איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא
מוטי שפירא
האם ניתן להפריט את תהליכי השלום והפיתוח של יחסי ישראל והרשות הפלשתינית?    תהליכים דומים מתרחשים בעולם הרחב: ועידה בלונדון מצביעה על הזדמנות מעניינת
‏ד"ר שמואל גורדון
האם יש לארה"ב אופציה צבאית מול פרויקט הגרעין האירני? כיצד תפעל ארה"ב אם תיאלץ לכך?
ד"ר רון בריימן
ממשלת שרון הולכת ומדרדרת את המדינה מדחי אל דחי: כך ההינתקות שלא ניתקה אבל חיזקה את האויב, ההתבזות של מערכת החוק בעניין ברגותי, והרכש הכושל שאול מופז, שייענש במשרד התחבורה במקום הביטחון משום שאיחר לבוא אל אדוניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il