X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אל נא תאוץ לך הדרך, כבוד השופט בעז אוקון. בית המשפט העליון ימתין, ואתה תתקבל בו בברכה, ובוודאי תטביע גם בו את חותמך. בינתיים, שפץ ותקן את מערכת בתי המשפט. כולנו זקוקים לכך פרויקט של המגזין הפרקליטים במסגרת "אנשי השנה" לשנת 2005
▪  ▪  ▪

משב רוח רענן - כך ניתן להגדיר את כניסתו לתפקיד מנהל בתי המשפט, ופעילותו מאז, של כבוד השופט בעז אוקון.
נכון, ניתן למצוא בכל מקום אנשים העובדים שעות רבות כמו בעז אוקון, נמרצים וחיוניים, בעלי מזג נוח, חוש צדק ואוצרות ידע; מהירי תגובה כמותו (שופטים מספרים כי אי-מייל לבעז אוקון לא נשאר ללא תגובה יותר ממספר דקות); אנשים אשר ניחנו בתכונה לומר את אשר על ליבם מיד וללא מורא; אנשים שלא גבה ליבם עם כניסתם לתפקיד רם; כאלו המשרים תמיד אווירה נינוחה וחמה;
המסוגלים לכבוש את לב הנוכחים בישיבה איתם ולהתחבב בקלות גם על מי שפוגשים אותם בפעם הראשונה; כאלה המשכנעים בצדקת דרכם בנועם הליכות; המתפקדים כצוק איתן במצבים הלחוצים ביותר. ניתן למצוא כמותם בכל מקום אך לא ניתן למצוא מישהו שכל התכונות האלה ממוזגות בו כאחד. ובכל זאת נדמה כי התברכנו באדם כזה, ולא בכדי בחרו בו עורכי הדין כאיש השנה שלהם במסגרת פרויקט מגזין "הפרקליטים".
אומרים שהשופט אוקון יגיע לבית המשפט העליון, אומרים עליו המון דברים טובים, אך טוב יהיה אם יישאר עוד זמן מה בתפקידו כמנהל בתי המשפט, וימשיך לעשות לשיפור המערכת. הנהלת בתי המשפט צריכה לנהל את בתי המשפט, את המזכירויות, את המנהלות, אך גם את השופטים. ריכוז סטטיסטיקה אין בו די, ואין די גם בבקרה המופעלת על-ידי הנציבה על התלונות על השופטים, כבוד השופטת (בדימוס) טובה שטרסברג-כהן.
יש לבדוק, כעבודה סיזיפית משהו, יום-יומית, את תפקודי השופטים במערכת המשפט, ואת זאת חייב השופט אוקון לגבש כתפקיד החשוב ביותר של הנהלת בתי המשפט. לא בכדי תורמת דווקא הנהלת בתי המשפט נתח גדול מהתלונות המופנות לנציבת התלונות על השופטים. תנו לו זמן ואוקון ימסד נהלים שישמשו אותנו לדורות הבאים.
דרכו סלולה הצטיינות ובולטות שקטה. למן ההצטיינות בלימודים באוניברסיטת תל אביב, התמחות בפרקליטות ובמשרד ש.הורוביץ אצל ד"ר אמנון גולדנברג המנוח, עבודה מבריקה כעו"ד ב-ש.הורוביץ, ומעבר קל וטבעי למערכת המשפט, שבה המשיך להצטיין.
היו שניסו לבקר את העובדה שהוא ממשיך לכהן כשופט פעיל בבית המשפט המחוזי בירושלים, במשך יומיים בשבוע. טענו כי אל לו למנהל בתי המשפט לעסוק בשפיטה ובכתיבת פסקי דין הגוזלים את זמנו היקר כמנהל, וכי רצונו לשפוט הוא בעוכרי המערכת. אז ניסו. כל מי שמכיר את השופט אוקון יודע כי לא רק שכושרו להפיק הרבה ואת המרב מזמנו, עומד לו כשהוא עסוק גם בשפיטה; הרי דווקא העיסוק בשפיטה במקביל לניהולו את המערכת שבראשה הוא עומד, מקנה למערכת את אותן האיכויות להן היא זקוקה. עצם המשך המגע עם "השטח" יוצר את התשתית והמצע לכל בדיקה ונוהל שיצאו מבית היוצר שלו.
כשופט, הצליח אוקון לגעת בתחומים רבים, ופסק באופן ברור - ללא עמימות בהחלטותיו - בנושאים רבים ומגוונים, עניינים מהותיים וענייני סדרי דין (טעם מיוחד והארכת מועדים, דיונים המותרים בסמכות שבגררא), ועוד ועוד. בעז אוקון אינו חושש להביע דעתו, וגוף הראוי לביקורת, יספוג אותה ממנו מניה וביה. חוש הצדק הניע אותו להביע לא פעם דעתו על בנקים וגופים גדולים אחרים, אך תמיד, איכשהו בכשרונו כי רב, אף אחד, כמעט אף פעם, לא נעלב. בעז אוקון פועל כשופט על-פי ההלכה הפסוקה, אך יודע גם לשים לבו לדברי אלה שלא נפסקה הלכה כמותם. כל מי שקרא את פסיקותיו, חש בכך היטב.
צריך לפתור בעיות כה רבות במערכת המשפט, אשר ברור כי אוקון לא יוכל לפתור את כולן, ודאי לא בכוחות עצמו. אך הוא יוכל לטפל בעומס הרב ולווסתו - גם בתיקי ערעורים - לטפל בשינוי גישת חלק מהשופטים הלוחצים על עורכי הדין להתפשר ויהי מה, לטפל בנוהלי בקשות דחייה למועדי דיונים (ואצלנו במחוז תל אביב והמרכז, זהו נושא רב חשיבות בעת האחרונה), והכל, כמובן, מבלי להתערב בהחלטות שיפוטיות, ולהשאיר לשופטים את שיקול הדעת הבלעדי בהחלטותיהם.
גם לנו עורכי הדין נכון תפקיד. עלינו לשמור על מערכת המשפט מצדנו, לדאוג לכללי ההתנהגות שהתרופפו קמעה (הן כלפי בית המשפט והן כלפי עמיתים למקצוע), לצחות הלשון, לכבוד שיש ליתן לבית המשפט ולעוד הרבה מאד דברים. לחלקה של המערכת בהשתפרות ידאג השופט אוקון. עורכי הדין כמהים לשיתוף פעולה עם המערכת המשפטית. שיתוף פעולה כזה קיים עם מנהל בתי המשפט, המוכן לשמוע כל אחד וכל עניין, ולייחס לו את מירב החשיבות.
במרץ האופייני לו יטפל בעז אוקון בהנהלת בתי המשפט בכל נושא המצריך טיפול. כפי שהוא עושה ללא לאות עם "התיק האלקטרוני" וחזונו לבית משפט נטול נייר, כך יפעל לקידום נושאים חשובים אחרים.
אל נא תאוץ לך הדרך כבוד השופט בעז אוקון. בית המשפט העליון ימתין, ואתה תתקבל בו בברכה, ובוודאי תטביע גם בו את חותמך. בינתיים, שפץ ותקן את מערכת בתי המשפט. כולנו זקוקים לכך, ואתה כנראה עושה זאת הכי טוב.
הכותב הוא יו"ר ועדת בתי משפט במחוז תל אביב והמרכז
וחבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין
המאמר פורסם לראשונה במגזין הפרקליטים: www.praklitim.com; עורך: עו"ד מוטי דנוס
תאריך:  12/01/2006   |   עודכן:  13/01/2006
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עמית גורביץ'
כתב העת "הפרקליטים" דירג את אנשי השנה במשפט (2005); השופט גרוניס - במקום השני
עו"ד מיטל יצחקי-טולדנו
אנשי השב"ס היקרים, איננו מורשעים ואיננו חשודים בדבר. אנחנו באים לבית הסוהר לעבוד, בדיוק כמוכם
אליקים העצני
הסכנה ליישובי יש"ע, וממילא הסכנה לשרידתה של המדינה ובירתה ירושלים, לא פחתה. להיפך, לא מן הנמנע שאולמרט יתפתה להחריב את המאחזים עכשיו, כתרגיל מנהיגות, מעשה ששרון נמנע עד עתה מלעשותו
יעל לוטן
מנהל טוב שולט ביחסי הציבור שלו; מנהל גרוע קם בבוקר ומגלה שהיחצ"ן שלו סידר לו ריאיון בתוכנית בידור
פרופ' יפה זילברשץ
שילוב בין גישה רחבה של הוראה על-ידי חוקרי משפט לצד בניית קליניקות לעבודה מעשית, היא זו שתוליד בוגר משפטים אידיאלי    דיקאנית הפקולטה למשפטים בבר-אילן מתייחסת לראיון עם דיקאני המכללות שפורסם במגזין "הפרקליטים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il