X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האומנם ניצחון החמאס בא עלינו כהפתעה? צה"ל, השב"כ וגורמי מודיעין בודקים את עצמם. שוב אנו שומעים את המושג "סבירות נמוכה", שהדביקו המומחים שלנו והסוקרים הפלשתינים לאפשרות של ניצחון החמאס. כפי שכתבתי כאן, לפני הבחירות, לא להיבהל מניצחון החמאס. "מזרח תיכון חדש" כבר כאן
▪  ▪  ▪

נצחון החמאס בבחירות ברשות הפלשתינית הכניס את ממשלת ישראל, אזרחיה, ומנגנוני הביטחון שלה ללחץ לא מבוטל. כבר נשמעים קולות מכיוון מומחי ביטחון למיניהם, על הצורך בבדק בית במודיעין ובהוצאת מסקנות אופרטיביות, בשל כישלון החיזוי.
בדרך שומעים את האמרות משנת 73 על "סבירות נמוכה" של המומחים הערביסטים שלנו, שגם הסתמכו ובצדק, על פרשנים פלשתינים וסוקרים מקצועיים ברמאללה, שגם הם ניבאו ניצחון דחוק לפת"ח והתחזקות משמעותית לחמאס - במיוחד לאחר הבחירות והניצחון ברשויות המקומיות.
ושוב נראה שישראל לא הפעילה את "האמצעים המיוחדים", כמו במלחמת יום הכיפורים ולא הצליחה לנבא את התוצאות.
מבחינה קונסטיטוציונית נוצר מצב מעניין ברשות כאשר אבו-מאזן, נבחר כנשיא וכיו"ר הרשות ברוב של 60%, ואילו החמאס זכה ברוב מעל 60% למוסדות השלטון והרשות המחוקקת הוא הפרלמנט.
כלומר, אבו-מאזן, יכול תיאורטית ומעשית, להמשיך לכהן נשיא מטעם העם ואחראי על כוחות הביטחון, עם רוב של פרלמנט חמאסי - שלמעשה מתנגד לו ולא סובל אותו ואת מפלגתו.
נכון אומנם, שראש השב"כ, דיסקין, העריך שיש סיכוי שחמאס ינצח, אבל דעת הרוב היתה שהם יפסידו בקטן. להערכתי, מי שהופתע ביותר, מהניצחון הסוחף והברור, היתה הנהגת החמאס דווקא.
כל מה שהם רצו וקיוו זה להיות מס' 2, חזק משפיע, אבל להשאיר את ניהול ענייני המדינה היום יומיים לרשות ולאבו-מאזן. זה היה משאיר להם, חופש פעולה מדיני, צבאי, טרוריסטי, מבלי לקחת אחריות על העם הפלשתיני, ומבלי להיות נתון ללחץ בינלאומי.
הניצחון הכניס אותם ללחץ, שהרי עכשיו הם הכתובת גם כלפי ישראל וגם כלפי "הקוורטט" האירופי וארה"ב. במיוחד לאור ההצהרות, הלוחמניות החמאסיות המקובלות כמו: לא ויתרנו על השמדת ישראל, או מדינת איסלאם מהירדן לים, כולל ההצעה הנדיבה לעבור לאלסקה כמו שהציע נשיא אירן האנטישמי.
יש גם קולות שקולים ונבונים. ומנהיגי החמאס בארץ ובחו"ל מבינים שהצהרות קיצוניות יובילו אותם להתנגשות מהירה עם ישראל והעולם - ובמיוחד לחרם עולמי, כלכלי, חברתי, ביטחוני, שיגרום להם לקריסת מערכות.
ברור גם שמדינה איסלאמית פונדמנטליסטית על סף ביתנו, אינו דבר מעודד ומלהיב, והוא די מפחיד ומלחיץ מכל היבט שנסתכל וננתח אותו. היתרון החיובי במצב השלילי שנוצר הוא חשיפת האמת, הורדת מסכות מזויפות, והעמדת ממשלת ישראל בפני עובדות חדשות ומוגמרות, שדורשות החלטות אמיצות עם ראייה ארוכת טווח.
עדיף, מכל בחינה שהיא, להתמודד מול יריב שאתה יודע את מטרותיו, את יכולתו ושאיפותיו, מאשר עם מתחזה, עם איש עם מסיכה שמדבר בשתי שפות - בערבית לעמו ובאנגלית לעולם, ויש לו מדיניות כפולה, כמו זו שערפאת ניהל בהצלחה משך שנים.
אבו-מאזן ירש ממנו חלק מן הטקטיקה הנ"ל, אך הביצועים שלו היו די שלומיאליים ואימפוטנטיים, למרות שממשלת ישראל, השלתה את עצמה בסיסמאות נבובות בנוסח, יש עם מי לדבר צריך לתת לו הזדמנות, הוא רוצה אך עדיין לא יכול וכו'.
כל זאת בעידוד קולני של מפלגות השמאל והעבודה, כדי לקדם מהלכים מדיניים. עכשיו טוענים השמאל, מרץ-עבודה, "אמרנו לכם", לא עזרתם לאבו-מאזן, הרסתם את תשתיות הרשות, החלשתם אותו וחיזקתם את חמאס.
טענות אלה מגוחכות ושטחיות, שהרי אי אפשר לעזור למנהיג שלא רוצה להיות נעזר, שלא רוצה לפעול ברוח "מפת הדרכים", דהיינו נגד טרור נגד תשתיות, לאסוף נשק ולהסתכן במלחמת אזרחים, כדי להגיע לשליטה וליציבות שלטונית.
אבו-מאזן הצטייר כאדם שסובל ממחלה כרונית, אבל מסרב לקבל תרופות מתאימות למחלה, ומסתפק באקמול וברפואה אלטרנטיבית. האיסלמיזציה של עזה ויש"ע, מפחידים ללא ספק. לקבל את חומייני ויורשיו על הגבול זה מלחיץ במיוחד כאשר נשיא אירן, מצא לנכון, ביום שהוכרז ע"י האו"ם כיום זיכרון בינלאומי לשואה, להכחיש אותה ולדרוש ועדת חקירה, אם בכלל התרחשה שואה.
אבל כפי שאמרתי וכתבתי כאן לפני הבחירות, לא להיבהל מהניצחון, אלא לראות מה ניתן להוציא לטובתנו מהעובדות שנוצרו על גבולנו.
למרות שכרגע לא ניתן לראות מה בדיוק קורה ומתהווה "בצד האפל של הירח". הצפי צריך להיות חיובי דווקא מתוך השלילה. כמו שבחושך יש יתרונות אם יודעים לנצלם, גם במצב שנוצר יש יתרונות.
העולם בשלב זה מתארגן ותומך בישראל, למרות שלא צריך לתלות בכך תקוות גדולות. העולם יירגע, ילחץ על ישראל להתפשר, להתגמש, לשוחח עם החמאס - אם וכאשר חמאס ישנה גם הוא את דרכו ויגמיש מטרותיו.
מבחינה ביטחונית לא חל כל שינוי ממשי, לא טקטי ולא אסטרטגי. המשך הטרור יביא לתגובות הולמות, לרבות במנהיגות החדשה, שאין לה חסינות - גם הם מתייחסים לכך כמו למשחק שח ומחכים עכשיו למהלך הבא של היריב - והתגובות יהיו בהתאם. המצב אומנם קשה, אך לא נורא!

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביש"ע וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  30/01/2006   |   עודכן:  30/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' שאול קרקובר
מול האידיאולוגיה החמאסית הבלתי מתפשרת, הגיע הזמן לחזור ולבנות לעצמנו עמוד שדרה אידיאולוגי, שיציב חסמים ברורים נגד סחטנות ואיומים
רוני אלוני-סדובניק
על סמך בדיקותינו השוטפות בתחום אנו יכולים להעיד, כי אין שינוי במחירון. המחירים נותרו כשהיו, הביקוש נותר כשהיה ומישהו פה מספק את הסחורה. שוק שמגלגל למעלה ממיליארד שקל בשנה לא מתנדף כל כך בקלות
בעז העצני
נתניהו לא ניצל את ההזדמנות לעצור את ההינתקות, למרות שהבין היטב את מלוא חומרת משמעויותיה הביטחוניות והכלכליות. היתה נקודת זמן שבה אם היה מתפטר, היתה ההינתקות נבלמת ללא פגיעה משמעותית בכלכלה
אברהם שרון
האם גופת ההרוג אינה ראיה מספיקה לעובדת הירצחו? האם לא ברור קשר סיבתי ישיר, ברור ונחרץ למעלה מכל ספק סביר, כי פגיעת חוד הסכין שאותו נעץ ה"קטין" היא שגרמה את מותו? אם זה אינו רצח - רצח מהו?
מיכל גולן
אולמרט מרבה לצטט ציטוטים מטעים מתורת ז'בוטינסקי, במטרה לשעבדה לעקרונות מדיניותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il