ספר חדש שיצא בארה"ב מאת הסופר הפוליטי המפורסם ג'ו קליין, וכותרתו “Politics Lost”, מסביר את השינוי החד שהתרחש בפוליטיקה האמריקנית בעשורים האחרונים, עם התגברות ההשפעה של היועצים הפוליטיים, סוקרי דעת הקהל ומומחי השיווק.
"תעשיה" זו הלכה וצמחה עם התגברות השפעתה של הטלוויזיה בחיים הפוליטיים והתקרבותה לפוליטיקאי - עד שכל מילה או תנועה שלו עלולה היתה במחי יד לחסל את הקריירה שלו.
"היועצים ייבשו חלק נכבד של החיים מהדמוקרטיה שלנו... הם הפכו להיות מומחי הזהירות, הם חוששים מכל דבר שלא ניסו אותו... הם שדדו את החיים הציבוריים ממרבית הרומנטיקה והמרץ שאפיינו אותם", טוען קליין.
היועצים, לפי קליין, ניחנים בתכונות של מוזרות, פנאטיות, יצירתיות, אלימות מילולית וחוש הומור רב. "היועצים הם הכרחיים בתנאי התקשורת המסובכת של היום", אומר קליין. הם אלו שמשפיעים, הלכה למעשה על הפוליטיקאי והזירה הפוליטית.
גם לשרי הממשלה יש "יועצים" מסוגים שונים: יועץ אסטרטגי ותקשורתי - הפועל מחוץ למשרד, אינו ממומן מכספי הציבור ובעיקר "לוחש על אוזנו" של הפוליטיקאי; יועץ פוליטי, אשר הנו חלק אינטגראלי של לשכת השר, ממומן על-ידי המשרד ותפקידו "לקשר" בין המערכת הפוליטית לבין השר; יועצים "מקצועיים" היושבים בתוך לשכת השר ו"ממונים" על תחומים מקצועיים בתוך המשרד - הלכה למעשה תפקידם הוא לוודא שהנחיות השר וסדרי העדיפויות שלו יבוצעו כהלכה ולא יופרו על-ידי הפקידות המקצועית ויועץ תקשורת/דובר בתוך המשרד אשר מלווה את פעילות השר.
מאמר זה יתמקד ביועצים הפנימיים. אלו בדרך כלל מהווים את התשתית הפנימית בממשלה - מעין "מטה צללים", הדואג לכך שהאינטרסים של השרים כשחקנים פוליטיים אינדיבידואלים ושל המפלגה השלטת יתקדמו בהתאם לסדרי העדיפויות של אותם שרים הנמנים גם עם המפלגה השלטת.
הם מבצעים זאת על-ידי מערכת מתואמת להפליא של קשרים בתוך הממשלה, עם הכנסת ועם המערכת העסקית והחברה האזרחית. אך, באותה שעה, הם גם מפעילי מערכת המינויים הפוליטיים והעדפת המקורבים בתוך משרדי הממשלה, יחידות הסמך, חברות ממשלתיות וכל "מה שזז" במערכת הציבורית.
כפי שתיאר קליין, גם היועצים הישראלים הם אנשים נמרצים ביותר, חלקם ממולחים וחכמים, לחלקם אף תארים אקדמיים מרשימים, הם אלימים מילולית, קרי רוח ומזג ואינם אנשי פשרות. הם "משתלטים" על המשרד הממשלתי או כל גוף ציבורי אחר כמו רוח סערה ואין פינה שאינה מכוסה על-ידי עיניהם החדות. חלקם יודעים כיצד לעבוד עם הפקידות המקצועית וחלקם גורמים לקרע עמוק וליצירת אווירה עכורה במשרד.
באשר לאיכותם ויכולתם הפוטנציאלית של השרים במדינת ישראל (או, ליתר דיוק, בשיטה הפוליטית בישראל) כבר נאמר הכל - אולם חלקם של היועצים, העוזרים והדוברים לעיתים נותר ברקע, בערפל. אלו הם האנשים המשפיעים באמת. אם ברצונם - יקודם נושא חשוב לציבור ואם לא - לא יעזור אף פקיד מקצועי, גם אם יהיה המוכשר ביותר.
אולם, באותה מידה - אלו הם אשר ביכולתם הפוטנציאלית לגרום את הנזק החמור ביותר גם לתדמיתם של השרים שהם משרתים וגם לממשלה כולה. אם נושא השחיתות השלטונית עלה לאחרונה לכותרות, יש לקחת בחשבון שחלק נכבד משחיתות זו "מקודם" על-ידי אותם יועצים ועוזרים. הם עושים את "העבודה המלוכלכת".
קיימת הסכמה ששר לא יוכל לתפקד כראוי אם יהיה תלוי אך ורק בפקידות המקצועית - אשר גם לה אינטרסים משל עצמה ולא תמיד תשתף פעולה, אולם על השרים לברור היטב את עוזריהם ויועציהם הקרובים, אלו יכולים לעזור להם רבות אך גם לגרום להם נזקים בלתי הפיכים.
אני מקווה כי לפחות לשרים ללא תיק, או אלו שממונים על נושאים ייחודיים, לא תינתן האפשרות להעסיק צבא של יועצים ועוזרים, ונראה שבכלל על הממשלה לרסן באופן משמעותי את מספרם ואת סמכויותיהם.