X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על השרים לברור היטב את עוזריהם ויועציהם הקרובים, אלו יכולים לעזור להם רבות אך גם לגרום להם נזקים בלתי הפיכים. שרים בממשלה החדשה - היזהרו מיועציכם ומעצבי דעת הקהל שלכם!
▪  ▪  ▪

ספר חדש שיצא בארה"ב מאת הסופר הפוליטי המפורסם ג'ו קליין, וכותרתו “Politics Lost”, מסביר את השינוי החד שהתרחש בפוליטיקה האמריקנית בעשורים האחרונים, עם התגברות ההשפעה של היועצים הפוליטיים, סוקרי דעת הקהל ומומחי השיווק.
"תעשיה" זו הלכה וצמחה עם התגברות השפעתה של הטלוויזיה בחיים הפוליטיים והתקרבותה לפוליטיקאי - עד שכל מילה או תנועה שלו עלולה היתה במחי יד לחסל את הקריירה שלו.
"היועצים ייבשו חלק נכבד של החיים מהדמוקרטיה שלנו... הם הפכו להיות מומחי הזהירות, הם חוששים מכל דבר שלא ניסו אותו... הם שדדו את החיים הציבוריים ממרבית הרומנטיקה והמרץ שאפיינו אותם", טוען קליין.
היועצים, לפי קליין, ניחנים בתכונות של מוזרות, פנאטיות, יצירתיות, אלימות מילולית וחוש הומור רב. "היועצים הם הכרחיים בתנאי התקשורת המסובכת של היום", אומר קליין. הם אלו שמשפיעים, הלכה למעשה על הפוליטיקאי והזירה הפוליטית.
גם לשרי הממשלה יש "יועצים" מסוגים שונים: יועץ אסטרטגי ותקשורתי - הפועל מחוץ למשרד, אינו ממומן מכספי הציבור ובעיקר "לוחש על אוזנו" של הפוליטיקאי; יועץ פוליטי, אשר הנו חלק אינטגראלי של לשכת השר, ממומן על-ידי המשרד ותפקידו "לקשר" בין המערכת הפוליטית לבין השר; יועצים "מקצועיים" היושבים בתוך לשכת השר ו"ממונים" על תחומים מקצועיים בתוך המשרד - הלכה למעשה תפקידם הוא לוודא שהנחיות השר וסדרי העדיפויות שלו יבוצעו כהלכה ולא יופרו על-ידי הפקידות המקצועית ויועץ תקשורת/דובר בתוך המשרד אשר מלווה את פעילות השר.
מאמר זה יתמקד ביועצים הפנימיים. אלו בדרך כלל מהווים את התשתית הפנימית בממשלה - מעין "מטה צללים", הדואג לכך שהאינטרסים של השרים כשחקנים פוליטיים אינדיבידואלים ושל המפלגה השלטת יתקדמו בהתאם לסדרי העדיפויות של אותם שרים הנמנים גם עם המפלגה השלטת.
הם מבצעים זאת על-ידי מערכת מתואמת להפליא של קשרים בתוך הממשלה, עם הכנסת ועם המערכת העסקית והחברה האזרחית. אך, באותה שעה, הם גם מפעילי מערכת המינויים הפוליטיים והעדפת המקורבים בתוך משרדי הממשלה, יחידות הסמך, חברות ממשלתיות וכל "מה שזז" במערכת הציבורית.
כפי שתיאר קליין, גם היועצים הישראלים הם אנשים נמרצים ביותר, חלקם ממולחים וחכמים, לחלקם אף תארים אקדמיים מרשימים, הם אלימים מילולית, קרי רוח ומזג ואינם אנשי פשרות. הם "משתלטים" על המשרד הממשלתי או כל גוף ציבורי אחר כמו רוח סערה ואין פינה שאינה מכוסה על-ידי עיניהם החדות. חלקם יודעים כיצד לעבוד עם הפקידות המקצועית וחלקם גורמים לקרע עמוק וליצירת אווירה עכורה במשרד.
באשר לאיכותם ויכולתם הפוטנציאלית של השרים במדינת ישראל (או, ליתר דיוק, בשיטה הפוליטית בישראל) כבר נאמר הכל - אולם חלקם של היועצים, העוזרים והדוברים לעיתים נותר ברקע, בערפל. אלו הם האנשים המשפיעים באמת. אם ברצונם - יקודם נושא חשוב לציבור ואם לא - לא יעזור אף פקיד מקצועי, גם אם יהיה המוכשר ביותר.
אולם, באותה מידה - אלו הם אשר ביכולתם הפוטנציאלית לגרום את הנזק החמור ביותר גם לתדמיתם של השרים שהם משרתים וגם לממשלה כולה. אם נושא השחיתות השלטונית עלה לאחרונה לכותרות, יש לקחת בחשבון שחלק נכבד משחיתות זו "מקודם" על-ידי אותם יועצים ועוזרים. הם עושים את "העבודה המלוכלכת".
קיימת הסכמה ששר לא יוכל לתפקד כראוי אם יהיה תלוי אך ורק בפקידות המקצועית - אשר גם לה אינטרסים משל עצמה ולא תמיד תשתף פעולה, אולם על השרים לברור היטב את עוזריהם ויועציהם הקרובים, אלו יכולים לעזור להם רבות אך גם לגרום להם נזקים בלתי הפיכים.
אני מקווה כי לפחות לשרים ללא תיק, או אלו שממונים על נושאים ייחודיים, לא תינתן האפשרות להעסיק צבא של יועצים ועוזרים, ונראה שבכלל על הממשלה לרסן באופן משמעותי את מספרם ואת סמכויותיהם.

תאריך:  07/05/2006   |   עודכן:  07/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
היכן היית, מר שריד, כאשר אריאל שרון הונה רבבות בוחרים, מעל באמונם, וגרף את קולותיהם ברמייה כשהבטיח להם: 'דין נצרים כדין תל אביב'?
אלכס לוין
מזנון בית המשפט בכפר סבא הוא אסון קולינרי, אסתטי ותברואתי. על הרשויות הממונות לפעול מיד כדי לתקן את המצב - מכתב פתוח לנשיא בית המשפט השלום ולראש עיריית כפר סבא
מאיר גז
אירועי עמונה הדגישו והבליטו את הבריונות הממשלתית וחוסר הסובלנות והסבלנות לחלקים בעם היהודי. אם הנחישות הזו תופנה לאפיקים אחרים, כנגד אויבינו ובעד אחדותינו, אין ספק שלעם היהודי יהיה טוב יותר
דודו אלהרר
אזרחי המדינה הולכים לקראת עימות נורא ואיום, שיפיל קרבנות ויוציא את השליטה מן השלטון. העימות יתפשט ככל הנראה לכל חלקי הארץ ויטלו בו חלק גם אלה שהיה נדמה להם שהם מחוץ לזירה
בועז מושקוביץ
ביחס לפסיקה התקדימית של כב' השופטת דורית ביניש כותב נרי אבנרי: " עם כל הכבוד לפרוצדורה, תשובה חיובית לשאלה, תפגע קשה באינטרס הציבורי, שמחייב הרשעה וכליאה". יש לי התנגדות לתפיסה כזאת של האינטרס הציבורי המחייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il