X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הביטוי הידוע של הביורוקרטים למיניהם: "תמיד עשינו את זה כך", מקבל משמעות מיוחדת כאשר אנו מגלים שבארה"ב (במדינת ישראל ובמרבית מדינות העולם), המירווח הסטנדרטי שבין מסילת ברזל אחת לשניה הוא: 140 סנטימטר... מידה משונה ומוזרה - ונשאלת השאלה: למה דווקא 140 ס"מ?
נמסר לנו על-ידי מנהלי חברות הרכבות, כי כך קבעו האנגלים שייסדו את מסילות הברזל הראשונות ביבשת אמריקה הצפונית, הם שהביאו מידה זו, כי זוהי המידה באנגליה.
ולמה האנגלים קבעו את ה-140 ס"מ? מפני שאותם האנשים שבנו את הטראם בערי אנגליה, הם אלו שבנו שם אחר-כך מסילות ברזל, וזו היתה המידה בטראם. ומדוע אלו שבנו את הטראם השתמשו במידה זו? מפני שהם השתמשו באותם כלים ויציקות לבנות מערכות גלגלים לעגלות ולכרכרות וזו היתה המידה המקובלת!
עד עכשו הכל ברור. אנחנו משתמשים כיום במידה אשר נקבעה לפני כמה מאות שנים באנגליה... אבל גם כאן עולה שוב השאלה: למה דווקא 140 ס"מ. התשובה לכך נעוצה בעובדה שבדרכים הפרימיטיביות של אז, היו 2 חריצים בדרך שהרווח ביניהם היה 140 ס"מ, ואם גלגלי העגלה או הכירכרה לא היו נעים בתוך החריצים האלו, קרוב לוודאי שהיו נישברים.
ומי לדעתכם בנה וסלל דרכים פרימיטיביות אלו, עם חריצים במרווח של 140 ס"מ? ובכן, היתה זו האימפריה הרומית שסללה את הדרכים הראשונות באנגליה, ומכיוון שגלגלי מרכבות לגיונותיהם היו בסטנדרט - במרווח של 140 ס"מ, ויצרו חריצים אלו, הרי אוי למי שנסע בדרכים אלו במרווח סטנדרטי אחר ביו גלגליו, כי זה היה לא רק הורס את גלגליו, אלא גם את החריצים החשובים האלה שבדרך.
אנחנו כמובן מבינים, בשלב זה, עד כמה הביורוקרטים שולטים בנו כאשר הם הצליחו להשאיר בעולם מתקדם כשלנו, סטנדרטים שניקבעו לפני יותר מאלפיים שנה על-ידי האימפריה הרומית. אבל זה לא הכל. למה בכלל הרומאים קבעו את ה-140 ס"מ? פשוט מאד, זאת המידה של שני ישבנים של סוסים המושכים מרכבה... קצת חומר למחשבה לא כן?
לסיפור זה יש נספח רלבנטי מאד לזמננו - מי שמתבונן בשילוח מעבורות חלל הנשלחות מקייפ-קנוורל, בוודאי מבחין כי ישנם בצידי הרקטה המרכזית שני טילי-משנה (בוסטרים), אשר מיוצרים על-ידי חברת טיקול ביוטה.
מהנדסי החלל ומהנדסי טיקול היו מעדיפים שבוסטרים אלו יהיו פחות עגולים ויותר פחוסים, אבל זה בלתי אפשרי, כי לא ניתן לעבור עם טילים יותר פחוסים במנהרות מסילות הברזל מיוטה לפלורידה - כי מנהרות אלו רחבות אך במעט מה-140 ס"מ, המסמלים: ישבנים של 2 סוסים רומאים - אז איפה אנחנו ואיפה הקידמה במאה ה-21?
בקיצור, אם מישהו אומר לך בכעס שאתה שווה ל"תחת של סוס" - תחשוב שקיבלת קומפלימנט...

תאריך:  24/02/2003   |   עודכן:  24/02/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכון ממר"י
ד"ר מירה חניק
יהודה דרורי
חנה בית הלחמי
יוזמה ערבית-יהודית להכרת סבלו של העם היהודי בשואה; כנס 'מזכרון לשלום' נערך בשבת במלון השרון בהרצליה
שמעון שחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il