X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
'שמפניה' מחה נגד היועץ המשפטי לממשלה שנכנע ללחצים פוליטיים. השב"כ נכשל בהבנת הנקרא ובהגנה על ראש הממשלה. ומה בקשר למרגלית הר-שפי?
▪  ▪  ▪

הפרקליטים שליוו את חקירת התיק והגישו חוות דעתם, המליצו על סגירת התיק מחוסר ראיות מספיקות - במיוחד בנקודה המרכזית והחשובה האם ידע אבישי רביב על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין ז"ל.
רבות נאמר ונכתב על התנהגותו התנהלותו והצהרותיו של יגאל עמיר - שמהם ניתן היה או אפשר היה להבין, כי הבחור הקיצוני והמתלהם מתכוון ברצינות לבצע מעשה קיצוני וחריג עד כדי רצח.
מעשיו הגלויים - שתועדו בעיתונות ובטלוויזיה לפני הרצח, כגון הנאומים, ההצהרות, ההתקלות עם המשטרה וכוחות צה"ל, בשעת עליה להתנחלויות ומאחזים בניגוד להוראות צה"ל ובמיוחד בשעות פירוק התנחלויות בלתי חוקיות - תועדו במצלמות הטלוויזיה. דמותו היתה בוודאי ידועה היטב לשב"כ למפעיל של אבישי רביב ולאלו בחטיבה היהודית של השב"כ, שהיו צריכים לנתח את העובדות ולצפות את העתיד.
יתירה מזאת, יגאל עמיר צולם ונעצר מספר פעמים על-ידי המשטרה, כולל מול ביתו של סגן השר דאז גולדפרב, באשקלון כאשר הוא מפגין ומאיים על סגן השר ליד ביתו וגם אז - לא נדלקה הנורה המתאימה בשב"כ.
אבישי רביב, כסוכן שב"כ, דיווח על מעשיו וידיעותיו והרצאותיו של יגאל עמיר, והיה זה תפקידו של השב"כ לנתח ולצפות את העתיד ולא של רביב.
אם היה מקום להעמיד לדין, מישהו בפרשה הזאת, היה זה המפעיל או ר' החטיבה היהודית בשב"כ שלא קראו את האמור על הקיר, לא עצרו, לא הזהירו ולא עקבו, והאזינו ליגאל עמיר - הם טעו בהבנת הנקרא ובעיקר נכשלו, כישלון חרוץ וכואב להגן על ראש הממשלה.
אבישי רביב, כסוכן שב"כ, היה "סוכן פרובוקטור". מושג הידוע בעולם המשפט בתחום הפעלת סוכנים - אדם שלא רק מדווח על אירועים אלא גם יוצר אותם, דוחף אחרים לבצע עבירות נגד החוק ואז מדווח עליהם - סוכן מעין זה הנקרא גם "סוכן מדיח ומסית".
מעשיו ועדותו אינם שווים הרבה בבית משפט, ומשניתן להוכיח זאת - יש סיכוי טוב שהנאשם ייצא זכאי. אבישי רביב - היה סוכן כזה גם בפרשת קבוצת "אייל" - וההשבעה הסודית והמבוימת מול מצלמות הטלוויזיה וגם בפרשת התצלום של רבין ז"ל במדי קצין ס.ס. - צילום, אותו דחף לתוך המצלמה בירושלים - וכך נוצר הרושם שכל המדינה ראתה זאת, בעוד המפגינים בירושלים לא הספיקו להתרשם ממנה.
גם העמדתה לדין של מרגלית הר-שפי היתה טעות, ונבעה מלחצים שהופעלו על הפרקליטות. ולמרות שהורשעה בכל הערכאות, היום מוכח שהיתה החלטה שגויה, שכן אם אבישי רביב יצא זכאי - גם למרגלית לא היה שמץ של ידיעה, שהוא, עמיר, יבצע רצח למרות כל ההצהרות "ודין רודף" שריחף באוויר בחברה של יגאל ומרגלית.
לאחר הרשעתה של מרגלית, כתבתי פרשנות לפיה לא היה מקום להעמידה לדין - והרשעתה באה בשל טיפשותה, יהירותה והניסיון להתחכם עם החוקרים. היום, לאחר זיכויו של רביב, ברור שבגלל שובבות ויהירות נעורים - ובגלל שחשבה שהיא חכמה יותר מהמשטרה - הורשעה ועברה את מסלול היסורים שאולי יחזק אותה.
היועץ המשפטי לממשלה קיבל סטירה נוספת מבית המשפט, בשל הססנותו וחוסר גילוי של אומץ לב משפטי להעמיד לדין את אנשי השב"כ ולא את רביב.
_____________
- הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה משך תקופה ארוכה סגן פרקליט מחוז, ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות לשעבר;

תאריך:  01/04/2003   |   עודכן:  01/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
מינוי דירקטור בעל כישורים, שעמד במבחן וועדת רביבי - כשר ללא הגבלה מפלגתית
רון בריימן
דליה זליקוביץ
חנה בית הלחמי
על מינוי גבר ערבי כיועץ לענייני נשים ערביות בועדה לקידום מעמד האשה, שליד משרד ראש הממשלה
אורי נטע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il