X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראיתי חייל ישראלי מכבה לילד ערבי סיגריה על המצח
▪  ▪  ▪

זה היה לפני הרבה שנים, שנת 1975, בשקם של אל-עריש שהייתה אז צומת ראשית של תנועת הרכבים והאוטובוסים של צה"ל למדבר סיני וממנו. זה היה שק"ם ענק, שתייה, חטיפים, טוסטים ועוד ועוד.
ילדים ערביים החל מגיל 6 או 7 היו מסתובבים בין החיילים, אוספים את בקבוקי השתייה הריקים, ואח"כ פודים אותם תמורת 5 אגורות בשקם.
הם גם היו מצחצחים את נעלי החיילים תמורת כמה אגורות, ("סחסח" "סחסח"). יש חיילים שראו בכך מעשה חסד. אני נמנעתי, העדפתי לתת לכמה ילדים כמה אגורות, מאשר לקבל שירות כזה מילדיו של עם אשר צבאי שולט בו, נגד רצונם.
פעם אחת, ירד חייל מאוטובוס עם בקבוק מיטלטל בין שתי אצבעותיו. ילד ערבי - אולי בן 7, התקרב כרגיל לקחת את הבקבוק. ואז הוציא החייל סיגריה בוערת שהחזיק בידו השנייה, וכיבה אותה על מצחו של הילד.
לא צילמתי, לא הקלטתי, לא רשמתי פרוטוקול, ואפילו לא הרמתי קולי.
בפעם הראשונה (ויחידה עד כה בחיי) ידי התרוממה אינסטינקטיבית, לגובה פניו של החייל הישראלי, והחטפתי לו, לעיני חבריו / מפקדיו עשרות / מאות חיילים וקצינים ישראלים וכל הילדים הערביים, סטירת לחי אדירה מכל הלב ומעומק הנשמה, סטירה אשר הפילה אותו אפיים ארצה, עם הפנים כלפי מטה, תוך שהוא נחבט קלות גם בקרקע.
הייתי אז קצין צעיר, סגן משנה או סגן.
הוא קם להשיב, אך חבריו עצרו בעדו. הוא איים להתלונן, אך לא העיז. הוא ידע ודאי מה יהיה סופו אם יתלונן.
הסיפור הנ"ל הפך למורשת אצלי, אצל חיילי שהיו על אותו אוטובוס, ועשרות ואולי מאות חיילים והקצינים שהיו במקום.
אני מספר סיפור אישי קטן זה, כאיזון לתמונות אשר צילמו חיילים, תמונות אשר מציגות אותם באור המטיל הרבה סימני שאלה על התנהגותם, וטוב שצולמו התמונות. אך לצערי, אופן הצגתן, והמסקנות המוסקות מהן, מעידים על מגמתיות שלילית, מגמתיות מונחית אינטרסים, מן הסוג הבזוי ביותר.
האם אותה סיגריה הייתה "סיבה למסיבה"? תערוכות? האם תפקידה היה לסייע בידי גורמים פוליטיים על-מנת להוציא את כוחות צה"ל מסיני טרם קיבלה הממשלה החלטות שקולות בקשר לאותה נסיגה? לא ולא, הסיגריה הרעה הזו הייתה סיבה לפעולה, בלתי חוקית לכאורה, הכאה די ברוטאלית ומאד מאד פומבית של חייל ישראלי על-ידי קצין ישראלי - הכאה אשר עשרות ואולי מאות חיילים וקצינים היו שלמים עמה, ואשר כולם למדו ממנה לקח פי 100 מכל המטרות התבוסתניות של יוצרי ואוצרי התערוכה.
אם היו החיילים/הצלמים לוקחים את התמונות, ובאישור הצבא, עוברים יחידה יחידה, לא על-מנת להוריד את המוראל והמוטיבציה, אלא על-מנת ללמד את החיילים הצעירים את הכאב שאחרי, ללמדם כי יש דרך אחרת, להסביר להם מהניסיון את ההבדל בין הטוב לרע, איך פעלו החיילים המצלמים לפני שהבינו את הרע שבפועלם, וכיצד הם פעלו לאחר שהבינו, איך טיפלו בחריגים, לפני ואחרי - אז היה מקום להעריך את מעשיהם.
אך פרסום של תמונות "יורים ובוכים" בתערוכה אריסטוקראטית, ממוזגת אויר, מעיד על מטרות זרות, מטרות פוליטיות של מלחמה על מרכזי כוח, מרכזי שלטון ומרכזי כסף, אין בפרסום הזה שום מסר למעט מסר אגואיסטי של המפרסמים, וכך ורק כך ניתן להתייחס אליו.
אינני בטוח שהחיילים מודעים למטרות של המפרסמים, אני בטוח שאת חלקם מובילים באף, תוך ניצולם על-ידי גורמים המתכסים באצטלה של כבוד האדם, על-מנת לעשות טוב הרבה לעצמם והרבה הרבה רע לסביבתם.

תאריך:  05/06/2004   |   עודכן:  05/06/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחום שחף
מהעיתונות: חקירת מצ"ח בעקבות תערוכת "שוברים שתיקה"; התערוכה נפתחה השבוע בתל אביב ביוזמת חיילי חטיבת הנח"ל בסימן "חיילים מספרים", וזכתה לסיקור תקשורתי נרחב
נסים ישעיהו
אקטואליה בפרשת השבוע
שי באטון, רו"ח
עו"ד אברהם פכטר
החלטת בית המשפט העליון לפרסם את חוות דעתה של פרקליטת המדינה דאז עדנה ארבל בפרשת נתניהו, לאחר שהיועץ המשפטי דאז אליקים רובינשטיין סגר את התיק, היא בעייתית, תמוהה ומסוכנת למרקם העדין בפרקליטות ולכל המבנה ההיררכי של מנגנוני המוסדות הממשלתיים; צוות ארבל מול צוות רובינשטיין ועכשיו צוות מזוז מול צוות ארבל, שוב קם לתחייה - בפרשת שרון
עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il