X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הסרבנית הסלקטיבית לַאוּרָה מילוא נשלחה בפעם השנhיה לכלא, למשך 14 יום, לאחר שבית המשפט לא קיבל את טענותיה בדבר היותה סרבנית גיוס מטעמי מצפון. העיתונאי ירון לונדון כתב על זה מאמר מלומד בידיעות אחרונות, שאינו מוסיף ואינו גורע. אלא שבתכנית "החבּוּבּים" בערוץ 10, זימן הנ"ל את אביה של הסרבנית לראיון, וקל היה להבחין בנטיית ליבו של ירון לונדון כלפי התופעה בכלל וכלפי המקרה הספציפי של הסרבנית לַאוּרָה מילוא בפרט.
המרואיין והמראיין הסכימו פה אחד כי החוק עומד לצידה של הסרבנית, אדון מילוא ציטט מן הכתב את החוק וירון לונדון ענה לו בדרמטיות של מוצא שלל רב: החלטתי שלא לסמו עלי ולכן בדקנו ו...אתה צודק! כלומר, בית המשפט טעה, אתה צודק ולמה? כי "בדקנו"! שניהם הגיעו לאותה מסקנה כי הסרבנית לַאוּרָה מילוא זכאית לפטור מטעמי מצפון. האב הוסיף וּפירט את עומק מצפונה של בִּתוֹ - על התנדבויותיה ותרומותיה לחברה, לנוער במצוקה וכו' וכו'.
ובכן, סעיף 30(ג) לחוק שירות הבטחון [נוסח משולב] אומר: "יוצא צבא, אשה, שהוכיחה באופן שנקבע בתקנות ולשרות שנקבע על-פיהן, כי טעמים שבמצפון, או טעמים שבהווי משפחתי דתי מונעים אותה מלשרת בשירות בטחון, פטורה מחובת אותו שירות".
מהם איפוא אותם "טעמים שבמצפון"? עיון קל בהחלטה של בית הדין הגבוה לצדק - בג"צ 734/83 - יעקב שיין נגד שר הביטחון, במיוחד בסעיף 12 שבו, מגלה הקבלה ברורה וּמפורשת בין "טעמים שבמצפון" לבין "השקפה פציפיסטית". בשני המקרים מדובר ב"התנגדות מצפונית לשירות צבאי בתור שכזה, מתוך שהמתנגד דוגל באי-אלימות בתור שכזו, ובאופן כללי." (שם)
על-פי עדותה של הסרבנית לַאוּרָה מילוא בפני ועדת הפטור מטעמי מצפון, כי "אם הצבא ייצא מהשטחים, אין לי בעיה להתגייס" - נתבעת המסקנה כי סרבנותה אינה סרבנות מטעמי מצפון, כלומר פציפיזם לשמו, אלא זוהי סרבנות סלקטיבית מובהקת. זוהי סרבנות גיוס שיסודה בנימוקים אידאולוגים-פוליטיים, ויש בה משום סכנה ממשית לאפליה בתחום הגיוס. זהו החוק בישראל, אבל גם במדינות נחשלות כמו ארצות הברית ואנגליה. בית המשפט שלנו לא טעה ואם בודקים, בודקים עד הסוף!

תאריך:  12/08/2004   |   עודכן:  12/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש מיימון
ב'אשה, בעל, בית' - הקונפליקט של הספרי בא לידי מיצוי: חשוב לו גם להצליח מסחרית וגם להיות מקובל [צילומים: שוש מיימון]
תומר ח. הנריק ריטרסקי
משה לרר
לפני שנתיים היו אלה ניגרים שהפיצו ברחבי העולם הצעות כספיות מפתות למי שיסייע בידיהם להוציא כספים בניגריה. בעקבות האירועים האחרונים באזור, נכנסו לתמונה חברים חדשים, הפעם מעירק
אביתר בן-צדף
גניבת רכב בישראל הפכה מזמן למכת מדינה. יותר משלוש מכוניות נגנבות פה מדי שעה; הנזק הכלכלי שמושת על אזרחי ישראל הוא של מיליוני ₪ מדי שנה; זו תוצאה של מחדלי משטרת ישראל, וגם של הזנחה פושעת של היבט חשוב ביחסים עם ממלכת הגנבים, הנקראת הרשות הפלשתינית; למרות הסכנה שאאבד את זכויות היוצרים על הרעיון - אני מציע לתבוע אותם בתביעה ייצוגית
ד"ר אסתר הרצוג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il