X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאלה הנוספת איך יחקרו? זאת הזדמנות בלתי חוזרת פוליטית והיסטורית לטפל בתופעה הפסולה של מינויים פוליטיים חריגים ופיקטיביים, בתנאי שתהיה בכל המשרדים ותתייחס גם לעבר ולממשלות הקודמות, תוך קביעת נורמות וקודים להתנהגות ומינויים עם חילוף השלטון; ניצב מזרחי, המחכה לשימוע אצל הנגבי, ממונה על החקירה - פגום ופסול
▪  ▪  ▪

ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להורות על פתיחת חקירה נגד השר צחי הנגבי, על תקופת כהונתו ומינויו הפוליטיים הרבים בהיותו השר לאיכות הסביבה - נגועה בשני כשלים ומספר פגמים
ראשית, היה על היועץ לקבוע בהתייעצות עם המשטרה והמפכ"ל את צוות החקירה ומי יעמוד בראשו.
שנית, היה צריך לנטרל מיידית את ניצב משה מזרחי, ראש אגף החקירות, מהחקירה וצוות החקירה שהרי הוא מחכה לשימוע ולמסקנות מהשר לביטחון פנים, ויהיה זה פגום ופסול שהוא יקבע את צוות החקירה או יהיה קשור בדרך כלשהי לחקירה. עד עכשיו לא הצהיר מזרחי בקולו, כי הוא משעה עצמו מכל קשר לחקירה. גם היועץ המשפטי ולא פרקליט המדינה השמיעו קולם בנושא - וגם זאת דרך פגומה ובלתי ראויה להשאיר את העננה המיותרת הזאת מעל צוות החקירה - גם אם בשלב כלשהוא תבוא הצהרה מעין זו.
הצוות שנקבע, שלושה קצינים בכירים משלוש יחידות שונות - הוא צוות מעניין, אך אינו פותר את הסוגיה של חשש מהשפעה, של לחצים עקיפים ושל חשבונות אישיים של החוקרים, מה יגידו, איך הדבר ישפיע על עתידם וקידומם.
יש גם אנשי ציבור וביניהם יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, שטוענים שהחקירה מיותרת ולא במקומה - שהרי כולם עושים כמוהו בהווה ועשו זאת בכל הממשלות בעבר - ולכן יש להילחם בתופעה ולא באיש.
אין לבטל את הטענות האלה במחי יד, כאשר גם מדוח מבקר המדינה וגם ממשרדי ממשלה אחרים, צצים כל יום פקידים בכירים, ומספרים על מינויים פוליטיים ולחצים פוליטיים למינויים. אי לכך, מן הראוי היה לנצל את ההזדמנות ההיסטורית, פוליטית לחקירה וטיפול שורש בתופעה ולא רק באיש הספציפי, על-ידי צוות מיוחד בראשות שופט עליון או מחוזי בדימוס בסיוע, פרקליט מחוז בדימוס, עם צוות החוקרים המשטרתיים - כאשר יו"ר הצוות יהיה השופט, על-מנת לתת לוועדה ולמסקנותיה מעמד בכיר יעיל ומחייב יותר.
כאן המקום להזכיר, שמייד עם תום הפריימיריס בליכוד - כאשר ראו ונוכחו כי 300-400 חברי מרכז יכולים למנות ח"כ/ח"כית, על-ידי הזמנתם לכינוסים במסעדות, בתי מלון ואירועים פיקטיביים תחת מסווה של פעילים - כאשר "מאכערים" למיניהם וקבלני קולות - עשו במרכז כבשלהם, עד ימינו אלו.
מייד לאחר הבחירות ולמרות גשם המנדטים, מינה שרון את שטרית שיעמוד בראש וועדה שתמליץ על שינויים בשיטת הבחירות בליכוד - ואכן ההמלצות הוגשו, אך הושמו במגירה ומעלים אבק בחירות. היועץ ופרקליט המדינה יכולים עדיין, כדי להבטיח טיפול יעיל לעומק של סוגיות המינויים הפוליטיים - למנות צוות מיוחד המוצע לעיל ולטפל בכל התופעה.
כלומר: לבדוק את כל המשרדים הממשלתיים בהווה, עם מבט לעבר - ובעיקר לנסח קודים של התנהגות ומינויים עם חילופי השלטון שיהפכו להנחיות מחייבות - הן על-ידי הממשלה והן על-ידי היועץ המשפטי לממשלה - כלפי המפלגות בשלטון ובאופוזיציה.
כבר כתבתי כאן בעבר, מינויים פוליטיים כשלעצמם אינם פסולים, כל עוד הם עומדים בקריטריונים של כשרות, כישורים, התאמה לתפקיד ומעבר ומיון של וועדות ממשלתיות, כמו "ועדת רביבי" - ובאישור נציבות המדינה.
זה לא הגיוני ולא דמוקרטי ונוגד את עקרונות היסוד הטבעיים ואת חוקי היסוד - שאדם בשל דעתו הפוליטית יהיה פסול לתפקידים בכירים רק בשל שיכותו הפוליטית. זה אומר שמפלגת שלטון - שבמאגרה אנשים מוכשרים, פרופסורים, מהנדסים, עורכי דין, מטמתיקאים, אנשי אקדמיה, מנהלי חברות וכד' - יהיו פסולים למשרות ממשלתיות. מאידך אנשי אופוזיציה - לפי אותו עקרון יהיו כשרים - שזה אבסורד לא הגיוני ולא נורמלי מבחינת ניהול שלטוני.
ובאשר לשר צחי הנגבי - מבחינה משפטית חוקתית הוא לא יכול להשעות את עצמו - אלא הממשלה צריכה להעביר אותו מתפקידו והוא גם לא צריך, אם הוא רוצה להתפטר או לעבור תפקיד - אבל מבחינה ציבורית - עשה מהלך נבון וחכם.
יחד עם זאת, המשך הקשר החם עם המשרד והמשטרה הוא פסול ופגום ורצוי שיתרחק ממנו עד גמר החקירה וההחלטה.
_________________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  10/09/2004   |   עודכן:  10/09/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מני מזוז / Meni Mazuz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אז אם מנסים למצוא פיתרון לבעיה הכי בוערת של העולם, כדאי להתבונן בדברים אלו של חז"ל ובהם למצוא את הפיתרון לבעיה
מכון ויצמן למדע
התגלית עשויה להוביל לפיתוח דרכים חדשות למלחמה במחלות גנטיות ובמחלות רבות אחרות
אביתר בן-צדף
"רשת" החליטה לתת במוצאי יום הכיפורים לאיציק מרדכי אפשרות להפיץ שוב את סיפוריו על הקרב בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים; כך החליטה זכיינית הטלוויזיה "לאזן" את כתב האשמה, שהכין ניר טויב בסרטו, "החווה הסינית - ראשומון", שיוקרן בערוץ 2 לאחר עיכוב של כחצי שנה; נחשו מי לא יהיה בשידור? - דווקא זה שהפר פקודה מפורשת של מרדכי, ונכנס עם אנשיו לחלץ את הפצועים, שגדוד 890 של הצנחנים הפקיר לדמם למוות
משה פייגלין
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il