X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש דרכים רבות לצבור תמיכה ולגיטמציה לתהליך ההינתקות, אם אכן קיימת תמיכה כזו בציבור
▪  ▪  ▪

מהלך ההינתקות החד צדדית מעזה נקלע למשבר לגיטימיות קשה. בכל המבחנים הציבוריים כשל ראש הממשלה למרות שמשמעותם החוקית והציבורית של כישלונותיו מועטה. משאל הליכוד ותוצאותיו לגיטימיים בדיוק כמו משאל פנימי של שלום עכשיו המאשר ברוב קולות את חלוקת ירושלים. למרות זאת בחר ראש הממשלה בזירה הזו כזירת המבחן וכשל בה.
יש דרכים להעניק לגיטמציה לתהליך. ראשית על הממשלה להכריז על המטרה והחזון ולהסביר אותם ולא להסתפק בהחלטות טכניות כגון גובה הפיצויים, מי יפנה, כמה כוח משטרה דרוש וכו'... אלא שהממשלה לא עושה בתחום הזה את חובתה, למרות שעדיין לא מאוחר.
שנית, להתגייס לפעולות תמיכה המוניות ולבטא בכל צורה אפשרית: מכתבים, מאמרים, הפגנות, כנסים והתפקדות, את תמיכת הציבור הרחב בהינתקות. אלא שהשמאל הישראלי נחשף בחדלונו המוחלט ובאין אונים משתק למרות שעוד אפשר להתעשת.
שלישית, חובה על כל אזרח מאתנו להעמיק את ההידברות דווקא עם ברי הפלוגתא הפוליטיים שלו בשאלה איזו מדינה היינו רוצים בעוד 20 שנה. כל צפון תל אביבי יכול ביוזמתו הוא לבקר במעוזי המתנחלים והם במעוזי השמאל. אבל הציבור יגע, אדיש וחשדן מליטול אחריות אישית לגורל המדינה, למרות שזה בהחלט אפשרי.
יש כמובן, בהעדר כל חלופה אחרת, את ההכרעה בקלפי. אבל משאל עם הוא החלופה הגרועה מכולן. אמנם ניתן טכנית להגיע להכרעה תוך 6 שבועות אבל סביר שיש כוחות פוליטיים אדירים שרואים במשאל את הפתרון המושלם להרוג את ההינתקות בלגיטימיות דמוקרטית מלאה.
זמנו הפוליטי של ראש הממשלה לביצוע ההינתקות הוא כשנה וחצי במקרה הטוב. אז ישתקו פעמי הבחירות, בהנחה שיתקיימו במועדן, את כל היוזמות ושיח ריק של בחירות ימלא את חיינו.
בציבוריות הישראלית הפך הבג"ץ, בצד יתרונותיו הרבים מאד, לאמצעי מרכזי לעכב כל ביצוע, לעצור כל תהליך, להתיש כל יוזם. גם לו תוואי הגדר היה כליל האיזון הפוליטי שבין ביטחון, אנושיות ויחסים בינ"ל, מה שהוא במפורש ובכוונה לא ! חזקה עלינו שעורכי דין, ממומנים גם בכספי הרשות הפלשתינית, היו מעכבים בשפע עתירות את הגדר, משתמשים בבג"ץ ככל יכולתם להפכנו למדינה דו לאומית שסופה פלשתין השלמה.
גם אם ההתנחלויות היו כולן בלתי חוקיות למהדרין חזקה עלינו שמתנחלי ישראל היו משתמשים בבג"ץ ככל יכולתם כדי לעכב את הפינוי ולהפכנו למדינת אפרטהייד מוקצית על הרבה מאזרחיה ושאר העולם.
על יוזמת המשאל לעבור הרבה שלבים. ראשית שלב חקיקת היסוד. כבר כאן אנחנו דנים את עצמנו למשברים ממשלתיים, למבול עתירות לבג"ץ, לסכנת התפרקות הממשלה יום יום ושעה שעה. לאחר מכן, בהנחה שנצלח את השלב בשלום, שוב יחזור התהליך על עצמו בקביעת מועד המשאל ואם עדיין תהיה לנו ממשלה אחרי כל זאת אזי צפוי הוויכוח הקשה מכולם על ניסוח השאלה.
משברים, שפע עתירות לבג"ץ והופ... חלפה שנה וחצי בלי הינתקות ובצל בחירות. גם אם כוונת חלק מהמציעים הגונה הרי כבר נאמר שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות.
אם כבר נגזר עלינו להכריע בלגיטימיות של ההינתקות החד צדדית בקלפי אזי, למרות הנזק הכלכלי הכרוך בכך, עדיף ללכת לבחירות. בחירות שלא רק יכריעו בלגיטימיות ההינתקות אלא גם יעצבו, באותו המעשה, את המפה הפוליטית כדי שאכן תהיה לנו ממשלת הינתקות יציבה, נהנית מגיבוי ציבורי, פרלמנטרי ובין לאומי. ואם לא כך יהיה, סימן שהציבור לא רוצה מדינה יהודית דמוקרטית אלא חזון אחר.
יש דרכים רבות לצבור תמיכה ולגיטמציה לתהליך ההינתקות, אם אכן קיימת תמיכה כזו בציבור. המשאל אינו תהליך של צבירת לגיטמציה אלא של קבירת החזון של מדינה יהודית דמוקרטית להרבה שנים. של קבורת חמור חוקית למהדרין לרעיון ותהליך ההינתקות החד צדדית.

תאריך:  17/09/2004   |   עודכן:  17/09/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי ריבלין
המאמר אינו על העוני אלא על "כלי העבודה של דובריו ודבריו"
חנה בית הלחמי
ממשלה, חברה, רשויות מוניציפליות: השיטה של מציאות מבויימת המאפשרת לנו לחיות בגן עדן של שוטות ושוטים ומאפשרת לאבירי ההון-שלטון להמשיך ללא הפרעה במעשיהם, נמשכה לאורך שנת תשס"ד. איך עובדת השיטה ואיך חוסר אמון שלנו יהפוך אותה לשקופה יותר...
מיכאל שרון
אכן, עניי ישראל הינם תכופות שמנמנים. סיבת הדבר היא כי תפריט העוני בישראל מורכב בעיקרו מלחם, הרבה לחם, ולעיתים מורחים עליו, בפרט האם המאכילה פיות צאצאים רעבים וחפצה לגוון מעט את מזון הדלות המרודה, ממרח שוקולד "שחר", שמחירו זול
אלונה קורן
כל האמת על "המים הרוחניים" שהביאה איתה מדונה לישראל
אביתר בן-צדף
על ספרו של שלומי ציפורי, צדק מסוערב (הוצאת אגם, 2004)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il