X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לכוחות המיוחדים יש הילה, אך צריך להימנע מסנוור
▪  ▪  ▪

ההילה של איש הכוחות המיוחדים - בעברית, "הוא מהיחידה" - מטשטשת את הראייה, ומכבידה על השיפוט.
כפי שאומר ידידי הטוב, "כולם ביחידות מיוחדות. כבר לא נותרו בצה"ל יחידות רגילות". לאדם הפשוט לא ברור כלל מה ההבדל בין צנחנים ופלוגת סיור ובין כוחות מיוחדים. כדי להרבות בלבול - בשנות השישים קראו למחלקות מסוימות בפלוגות המסייעות ב"גולני", "מחלקת קומנדו"; וכידוע, גדוד 89 (כלומר הגדוד הממוכן בחטיבה 8 של יצחק שדה) נקרא במלחמת הקוממיות, "גדוד הקומנדו".
צבא הינו סוגיה אחת וכוחות מיוחדים הינם סוגיה אחרת לחלוטין, עד כדי שבצבאות רבים המעבר בין הכוחות המיוחדים לבין יחידות של הצבא הרגיל אינו פשוט; ודומה למעבר מזרוע לזרוע (למשל, מפיקוד על יחידת טנקים להובלת מבנה מטוסים), ואולי אף חמור מזה.
למעשה, ניתן לציין רק בכיר אחד, שעשה בהצלחה את הדרך בין שני התחומים: גנרל פיטר דה לה בילייה, שפיקד על הכוחות הבריטיים במלחמת המפרץ (1990-1991). דה לה בילייה היה מפקד יחידת העלית Special Air Service, ובתום שירותו בתפקיד, בהיותו לויטננט-קולונל (סגן-אלוף), עשה הסבה לצבא "רגיל" - מקורס קצינים ואילך - עד שהגיע לדרגת גנרל, ופיקד על צבא בריטניה.
זה מצב די טבעי בכוחות מזוינים כיוון שהכוחות המיוחדים הנם סוג אחר של פעילות צבאית, שהדמיון בינו לבין פעילות צבאית רגילה קלוש ביותר.
ביחידה מיוחדת יש משאבי-אנוש מרמה אחרת - אפילו לעומת יחידות התנדבות. המיון הקפדני והדרישות מותירים בה רק את הסלתא-והשמנא במתגייסים. זו לא ההוויה של צבא. גם כמות החיילים ביחידות מיוחדות גדולה, יחסית, לעומת יחידות צבא רגילות.
ליחידה מיוחדת יש כל הזמן בעולם להתאמן למשימותיה. לכן, יחידות מיוחדות אינן מתבטאות, בדרך כלל, בלחימה, אלא במשימות, שתוכננו מראש. אלו משימות בעלות אופי של דקירת סיכה, המעניקות למשלח יתרון אסטרטגי - ללא השוואה לתשומות בזמן ובמשאבי-אנוש, שהושקעו בהן.
לרוב, ליחידה המיוחדת יש כל הציוד, כל אמצעי הלחימה וכל התקציבים לבצע את משימתה. זו, כמובן, מה שמכירים מפקדי צבא. הם לחוצים בסד של תקנים ושל תקציבים, הממררים את חייהם ואת לילותיהם.
לכן, ניתן לומר בבטחה, כי מי שהצליח בפיקוד על יחידה בכוחות המיוחדים לא יתאים לפקד על יחידה צבאית "רגילה", ולהיפך. מפקדי צבא אינם נהנים ממותרות. הם צריכים להתמודד עם משימות ועם אתגרי לחימה מול האויב כאשר ברשותם תקנים חסרים של ציוד, של אמצעי לחימה ושל אנשים. הם נדרשים לבצע משימות בלי הרבה הכנות ולחיות בתנאים קשים של מחסור, שמגיע עד כדי מצוקה.

תאריך:  18/10/2004   |   עודכן:  18/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
דוד משה
יואב יצחק
מבקר המדינה מותח ביקורת על השופטת ארבל - שאישרה פעילות ועדת למ"ד ללא מסגרת חוקית; המבקר קובע כי הוועדה מעניקה טובת הנאה בהיקף כספי גדול, ובכלל זאת ל"יחסנים", ללא שניתן לכך היתר בחוק; המבקר מאמץ את עמדת היועמ"ש מני מזוז, שאמר (בעת שטיפל בנושא בתפקידו כמשנה ליעמ"ש) על ועדת למ"ד: "עצם הלגיטימיות מפוקפקת, על כל פנים - חסרת תקדים..."
אודיה קגן, עו"ד
כך קובע ביהמ"ש הפדרלי לערעורים בארה"ב; בהחלטה בלתי שגרתית קיבל בית המשפט בקשת ארגוני זכויות אדם לדון מחדש בהחלטתו מלפני חודשים ספורים באשר לאפשרות לבצע "האזנת סתר" בהודעות דואר אלקטרוני
אברהם שרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il