X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

התוצר הלאומי הגולמי הוא חיבור תוצאות הקשרים הנוצרים בין מוכרים לבין קונים, בין משווקים לבין צרכנים ובין ספקי שירותים ללקוחותיהם. גם בעידן של תקשורת זמינה ומשוכללת אין תחליף למפגשים בלתי אמצעיים והתחבורה היא המכשיר החשוב ביותר להנעה ויצירה של מפגשים אנושיים.
ענף הרכבות החל את דרכו בארצות הברית בשנות השלושים של המאה התשע-עשרה. תחילה היו אלו יוזמות מקומיות שחיברו ערים סמוכות על ידי מסילות ברזל ומומנו על-ידי בעלי עניין מקומיים. מכיוון שמדובר בהשקעות תשתית נכבדות שהחזרן היה צפוי לאורך זמן, הונפקו אגרות חוב למימון היוזמות, ואלו גלשו באופן טבעי לשווקים הפיננסיים. ב-1830, מרבית ניירות הערך הסחירים בשווקי ההון ברחבי ארצות הברית היו אגרות חוב ממשלתיות וניירות ערך של בנקים ומוסדות פיננסיים. באותה תקופה נסחרו בבורסה של ניו-יורק כ-30 מניות בלבד. ב-1850 המספר הוכפל עשרות מונים, כאשר שני שליש מהמניות ואגרות החוב שנסחרו בניו-יורק היו של חברות רכבות.
האופוריה שאפפה את התפתחות הרכבות במאה התשע-עשרה בארצות הברית, מגמדת את ימי בועת האינטרנט או את גאות הבורסה שקדמה למשבר מניות הבנקים בישראל. ההתלהבות הבלתי מרוסנת הגיעה לאירופה, ובעיקר לבריטניה, שאזרחיה השקיעו בתעשיית הרכבות החדשה ביבשת המתפתחת. השהייה של עשרה ימים בהשלמת התקשורת מעבר לאוקיאנוס האטלנטי אולי העצימה את המתח של המשקיעים.
כמו בכל בועה בורסאית, גם את בועת הרכבות של המאה התשע-עשרה ליוו התרגשות הנובעת מחמדנות ופחד מהפסדים, ומפגשים בין אמונות, תקוות, הימורים ותחזיות מנופצות. מאבקי השליטה בין טייקוני הרכבות החדשים כללו פרשיות מסעירות של מאבקי כוח יצריים, שחיתות, שוחד, תרמיות יצירתיות בניירות ערך ועימותים בין נוכלים, בעלי ממון ממולחים, איגודי עובדים וציבור תמים.
בשנות השמונים והתשעים של המאה התשע-עשרה, התנפצה הבועה הפיננסית שליוותה את עשן הקטרים. כשני שליש מחברות הרכבות עברו ארגון מחדש במסגרת כינוסי נכסים תחת פיקוחם של הבנקים הגדולים באותה עת שיסדו נוהלי פיקוח חשבונאי אובייקטיבי ותרמו לייצוב הענף. ב-1920 התערב המחוקק האמריקני בתעשיית הרכבות וקבע הוראות חוק שצמצמו את מרחב התמרון של השוק החופשי וירדו לפרטים כמו תעריפי נסיעה או שכר עובדי הרכבת. מכאן ועד להלאמה מוחלטת של הרכבות הדרך החוקית הייתה קצרה. תעשיית הרכב שיצרה תחרות יעילה נעצה את המסמרים האחרונים בארון הקבורה המפואר של מסילות הברזל הפרטיות.
מעניין לציין, כי המנדט הבריטי בישראל חוקק בשנת 1936 שתי פקודות: פקודת מסילות הברזל הממשלתיות ופקודת מסילות הברזל הפרטיות. שנים רבות אחר כך החלה בריטניה התאצ'ריסטית לחפש דרכים שונות להפרטת מסילות הברזל המולאמות או חלקים מהם, אך עד היום לא הסתיים תהליך הניסוי והטעייה של הפרטה זו.
לא רק תעשיית הרכבות היא דינוזאור נכחד משוקי ההון. גם תעשיית הרכב שידעה ימי זוהר לאחר מלחמת העולם השנייה נעלמה משוקי המניות וכיום חלקה בארה"ב נמוך מאחוז אחד משוק המניות. בבורסה לניירות ערך בתל אביב מספר זעום של מניות ענף התחבורה מוצנע בין חברות בנייה לתשתית.
במשך כמאתיים שנה ענף התחבורה התבגר ועבר גלגולים ושינויים. מחד התרחשה מגמה של הלאמת תשתיות דרכים ורכבות, ומאידך נבנה שוק תחרותי גלובלי של כלי רכב מסוגים שונים והתפתחו שווקים משניים של סחר במכוניות משומשות ושווקים נלווים של מוסכים, תחנות דלק או ביטוחי רכב. ענף התחבורה מהווה כ-11% מהתוצר המקומי הגולמי בארצות המערב וגם בישראל. חקר השאלה מדוע ענף התחבורה נכחד משוקי ההון עשוי להוליך לכיווני חשיבה חדשים הנוגעים להתפתחותו בעתיד.
__________________________
הכותב הוא מנהל אתר האינטרנט [קישור].

תאריך:  03/11/2004   |   עודכן:  04/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עו"ד אברהם פכטר
המסקנות מבג"צ הנגבי - רצוי שיקח תקופת צינון; המסקנות מבג"צ ניצב מזרחי - יש להדיחו מהתפקיד כהמלצת היועץ המשפטי לממשלה היוצא אליקים רובינשטיין; בג"צ: רובינשטיין צדק גם בביקורת על גיבוי הפרקליטות, למזרחי; הצוות ביניש וחשין נשאר במיעוט בפרשת השר הנגבי - פעמיים
יואב יצחק
מה שהתחיל ברעש גדול ומתוקשר, הסתיים בשקט בשקט. כל כך בשקט, עד כדי כך שאמצעי התקשורת טרם פרסמו את דבר סגירת התיק, בעוצמה הנדרשת. הם כבר איבדו עניין בפרשה שלא היתה, שהרי הוכח שהרב לא אנס... יוצא מן הכלל הוא עיתון שופר-ניוז ואתר האינטרנט המופעל על-ידי עיתון זה, שנתנו לכך ביטוי ראוי ומוצדק
ג'רלד פרמן
טל רבינוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il