X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בעת האחרונה, אנו עדים ליותר ויותר מקרים בהם נעשה שימוש במכשיר התביעה לשלום בית, כהליך שמטרתו למנוע מבן הזוג מלתבוע פירוק שיתוף בדירת המגורים. ההליך שנולד מתוך כוונה לסייע בשימור התא המשפחתי, הולך והופך לכלי בשירות המאבק בין בני הזוג ולדרך לסכל באמצעות בית הדין הרבני הליך של פירוק שיתוף המתנהל בבית משפט אזרחי.
רבים מאלו המגישים בבתי הדין הרבניים תביעה לשלום בית, ומבקשים הוצאת צוו למדור ספציפי, לא עושים זאת בכדי להציל את זוגיותם, אלא עושים בתביעה לשלום בית שימוש ציני בכדי למנוע מבן/ת זוגם להמשיך בהליכי פירוק השיתוף בדירת המגורים, ולמוכרה בשוק החופשי.
למרבה הצער, השימוש בתביעות לשלום הבית כמכשיר במאבק בין בני הזוג, במקום ככלי המיועד להביא לפיוס ביניהם הפכה לפרקטיקה נוהגת, כאשר בתי הדין הרבניים כמעט ולא פועלים בכדי למנוע זאת, ולעיתים קרובות אף ממהרים להוציא צווים למדור ספציפי בעקבות תביעות לשלום בית, זאת מבלי שיבדקו לעומקן את התביעות ואת מידת הכנות של מגישיהן.
המעמד הבלתי מעורער שנותנים בתי הדין הרבניים לתביעות שלום הבית, אולי נובע מכוונות טובות ומראייה הרוצה לשמר את קדושת מוסד הנישואין, אך לעיתים מביא להתעלמות מהפער הבלתי ניתן לגישור, בין זוגות רבים שגם דיין עמוס כוונות טובות, לא יצליח עוד לפייס ביניהם.
זאת ועוד, גם ריב "מרוץ הסמכויות" בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה, נותן אותותיו בסוגיה, אשר מאפשרת לשים בידיהם של בתי הדין כלי, שלעיתים מנוצל למטרות זרות מאלו שלשמן נוצר. גם בתי המשפט המחוזיים הדנים בנושאים אלה כערכאות ערעור, לא מספקים תמיד לבני הזוג הנפגעים את ההגנה להם הם ראויים.
מקרה מעניין המייצג את התופעה, נידון לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב (עמ 1045/03). באותו מקרה, הגיש הבעל (אשר יוצג על ידי - ל.ג.) בקשה לפירוק שיתוף בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן, זאת לאחר מספר שנים בהן חיו בני הזוג בפירוד זו מזה. הבעל אשר הקדים והגיש את התביעה לפירוק שיתוף לבית המשפט לענייני משפחה, קנה בזאת סמכות בבית משפט זה, אך אז פנתה אשתו לבית הדין הרבני בתביעה לשלום בית ולמדור ספציפי ועתרה להוצאת צו מניעה, שימנע מבעלה בנפרד עשיית כל פעולה בדירת המגורים שתפגע בזכותה למדור. תביעתה לשלום בית ולמדור ספציפי הוגשה ובית הדין הרבני נעתר לה, למרות העובדה שבני הזוג חיו כבר מספר שנים בנפרד איש מרעהו ולמרות טענתו של הבעל לחוסר סמכות של בית הדין בסוגיה.
בית הדין הרבני דחה את טענות הבעל לפיהן הצו הוצא ללא סמכות, אך למרות זאת קיבל בית המשפט לענייני משפחה את טענת חוסר הסמכות של הבעל, ואישר את בקשתו לפירוק השיתוף בדירת המגורים.
בית המשפט המחוזי, אשר ישב כערכאת ערעור על פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה, קיבל את טענת האישה לכיבוד ערכאות, והשאיר על כנו את הצו למדור ספציפי, תוך שהוא מקעקע את זכותו של הבעל ליהנות מקניינו, בעוד שאין ספק כי במקרה הזה הצדדים לא יחזרו לחיות יחדיו לעולם.
כך נוצר מצב אבסורדי, בו אדם שהינו בעל מקרקעין אינו יכול ליהנות מרכושו ולממשו הלכה למעשה, שכן צו מניעה שהוצא תוך שימוש ציני וחסר תום-לב של בת הזוג בעקרון שלום הבית, מונע ממנו לעשות זאת.
סוגיית הפיכת השימוש בתביעות לשלום בית לפרקטיקה מקובלת במאבק בין בני זוג, שאין ולו סיכוי קטן להשכין ביניהם שלום בית, הגיעה לאחרונה גם לבית הדין הרבני הגדול בירושלים שנתן פסק דין מפיו של הרב דיכובסקי, אב בית הדין, שקבע (ביה"ד הרבני הגדול 000816934-51-1) כי השימוש בצו למדור ספציפי אינו מקובל כאשר בתי הדין עושים שימוש בנשק זה כחלק מריב "מרוץ הסמכויות" שבינם לבין בתי המשפט. זאת ועוד, כב' הרב דיכובסקי ציין כי עד אשר המחוקק לא ייתן דעתו למצב בלתי נסבל זה, "ימשיכו עורכי הדין לחגוג וימשיכו הצדדים לסבול".
אני מצטרפת לאמירתו של הרב דיכובסקי, כי על המחוקק לתת דעתו לעניין זה, ולשים סוף לפעולות הציניות הנעשות תחת המסווה של תביעות לשלום בית. על המחוקק ליצור מנגנון באמצעותו ניתן יהיה לחסום הגשת תביעות לשלום בית ולקבלת צווי מניעה, אלא אם כן הדבר יעשה בכפוף לעמידה בתנאי סף ברורים. אותם תנאי סף צריכים, מצד אחד, לאפשר הגשת תביעות לשלום בית במקרים בהם ניתן עדיין להציל את התא המשפחתי, ומצד שני למנוע את תופעת עקיפת הערכאות השיפוטיות, באמצעות הגשתן בחוסר תום-לב של תביעות, ובאמצעות ניצול לרעה של ריב "מרוץ הסמכויות" בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה.
_________________
הכותבת מתמחה בדיני משפחה ושותפה במשרד עורכי הדין מ. גרון.

תאריך:  07/11/2004   |   עודכן:  07/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
מה ניתן ללמוד מהבחירות בארצות-הברית על המערכת הפוליטית שלנו - למרות ההבדל התהומי בין המערכות
עו"ד אברהם פכטר
תא"ל שמואל זכאי, מפקד אוגדת עזה, נכשל בבדיקת פוליגרף בנושא הדלפה לעיתונות במחלוקת בין צה"ל לראש הממשלה לגבי המבצע בעזה - והגיש את התפטרותו; מי שלא מבין מה זה פוליגרף ואת השלכותיו - אסור לו להסכים לבדיקה
אורי אבנרי
ד"ר רון בריימן
פרופסור ג'רלד פרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il