מאת: אלון רוזן, מנכ"ל
חברת אלמנטס
פיתוח עסקי מהווה מנוף צמיחה לארגון המאפשר הגדלת או מקסום רווחים, שליחת זרועות לשווקים חדשים ושמירה על רלוונטיות גם בשוק מטלטל שמשתנה ללא הרף. למרות החשיבות הרבה של הפיתוח העסקי, בעסקים קטנים ובינוניים רבים קיים בלבול בין פונקציה זו לפונקציות אחרות בחברה, כגון שיווק ומכירות.
הכירו את מחלקת הפיתוח העסקי
פיתוח עסקי נוגע בתכנון אסטרטגיות קצרות וארוכות טווח שמטרתן הגדלת ערך החברה. אנשי הפיתוח העסקי מעריכים את ביצועי החברה, מחפשים דרכים חדשות להגדיל את צמיחת החברה על-ידי זיהוי שווקים, ורטיקלים חדשים או צרכים רלוונטים בשווקים הקיימים, עוקבים אחר שינויים ומגמות בשווקים השונים של החברה, ומוודאים כי מוצרי החברה יישארו רלוונטים גם בשוק המשתנה ומתעדכן באופן תדיר.
מחלקת הפיתוח העסקי מתפתחת ומשתנה יחד עם העסק, וקשורה לגודל החברה, לבגרות שלה ולסדרי העדיפות שלה; התפקיד בחברה קטנה ובוטיקית יהיה שונה לחלוטין מאותו תפקיד בחברה גדולה ובינלאומית.
בעוד אנשי המכירות או מחלקת השיווק עובדים באופן ישיר בהעלאת הביקוש למוצר, אנשי הפיתוח העסקי מסתכלים על התמונה הגדולה ועוסקים בבניית טקטיקות לפיתוח העסק וצמיחתו בטווח הבינוני והארוך.
התפקידים המגוונים של מחלקת הפיתוח העסקי
מחלקת הפיתוח העסקי מתפקדת כמו מצפן המכוון את כל המחלקות והפונקציות של החברה לצמיחה ושיפור מדדים שונים כגון: מכירות, רווחים, מפרט והיצע של מוצרים, נתח שוק ואף מודעות למותג.
כמעט כל מחלקת פיתוח עסקי תעסוק בהיבטים הבאים:
- בנייה של מערכות יחסים חשובות ויצירת רשת קשרים ענפה, שיתופי פעולה וחיזוק קשרים קיימים במטרה לזהות ולממש הזדמנויות עסקיות.
- זיהוי הזדמנויות צמיחה - בין אם חדירה לשווקים חדשים, הגדלת היצע המוצרים והתאמתם לצרכים השונים של השוק, רכישה או מיזוג עם עסקים אחרים ועוד.
- חיבור לערוצי הפצה ולקוחות אסטרטגים.
- יצירת שת"פים פנים ארגוניים בין המחלקות השונות על-מנת ליצור פרויקטים או מוצרים שונים, שעשויים לעיתים תכופות גם להגביר את יעילות המחלקות השונות בעסק או לצמצם הוצאות ולהגדיל רווחים.
כפי שציינו, התפקידים ואופי פעילותם משתנים לפי גודל החברה והאפשרויות העומדות בפניה. כאשר חברות קטנות ובינוניות מעדיפות פעמים רבות להיעזר בשירותי פיתוח עסקי במיקור חוץ.
זה לא נגמר פה: לצאת מהגבולות עם פיתוח עסקי בינלאומי
עסק כיום לא נמצא בוואקום של המדינה בה הוא פועל - העולם הפך קטן, הגבולות היטשטשו, וכדי להישאר רלוונטיים, להתחדש ואף לצמוח מוכרחים לשחק את המשחק הבינלאומי ולהתמודד עם כל האתגרים שהוא מציב.
פיתוח עסקי בינלאומי
מאפשר לעסקים לזהות הזדמנויות עסקיות שמחכות מעבר לים, לפנות לשווקים חדשים ולהרחיב את פוטנציאל הצמיחה של העסק.
פיתוח עסקי בינלאומי דורש סט כלים אחר לחלוטין וכולל, בין היתר:
- זיהוי שווקים חדשים והזדמנויות עסקיות
- יצירת שיתופי פעולה עסקיים עם גורמים בינלאומיים
- ניתוח המתחרים הבינלאומיים
- הבנה של הרגולציות במדינה זרה
- התוויית אסטרטגיה ותוכנית פעולה לחדירה לשוק במטרה לממש את מלוא הפוטנציאל העסקי
לסיכום
פיתוח עסקי הינו מנוף הצמיחה של כל חברה, קטנה וגדולה כאחת. בעוד שבחברות הגדולות קיימת בדרך-כלל מחלקת פיתוח עסקי In-house, הרי שבחברות הקטנות והבינוניות קיים לעיתים בלבול לגבי הגדרות התפקיד, כמו גם קושי להחזיק באנשי פיתוח עסקי במשרה מלאה.
הפתרון המומלץ במקרים אלו הוא לא לוותר על הפונקציה המשמעותית הזאת, אלא להיעזר בשירותי פיתוח עסקי במיקור חוץ, שיסייעו לחברה לגדול, להתפתח, להישאר רלוונטית ואף להקדים את השוק.