X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הוסיפה: התוכנית קובעת תוספת של 2.5 מיליארד ש"ח ל-5 השנים הבאות; רקטור אוני' חיפה: כמה טוב שאתם לוקחים על עצמכם משימה שאנחנו נכשלנו בה; ראשי אגודות הסטודנטים שוחררו מהמעצר
▪  ▪  ▪
[צילום: ניב קלדרון]

ההפגנה יוצאת מכלל שליטה [צילום: ניב קלדרון]

השר וילנאי בהפגנה [צילום: ניב קלדרון]

פרופ' בן-ארצי, הקיצוץ יצור פער שלא נוכל להתמודד איתו

הדר פרבר
הסטודנטים בירושלים צועדים מגבעת רם לכנסת

שרת החינוך, לימור לבנת הגיבה על הפגנות הסטודנטים בתום הישיבה של המועצה להשכלה הגבוהה: "המועצה להשכלה גבוהה חתמה על הסכם חומש עם האוצר לתוספת של 2.5 מיליארד ש"ח לחמש השנים הבאות, ושלוש מאות וחמישים מיליון ש"ח ייכנסו כבר השנה לתקציב 2005". לדברי השרה, הסטודנטים שכחו מקיומו של ההסכם או שלא היו מודעים אליו, למרות שיו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית הינו חבר במל"ג. "הסטודנטים איבדו שליטה על הפגנות שהתחילו כמחאה על תוכנית התייעלות לגיטימית באוניברסיטת תל אביב", אמרה השר לבנת.
יצוין כי אתמול במהלך כל שעות הערב דיווחה מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה, שוש ברלינסקי לראשי אגודות הסטודנטים על הסיכום עם האוצר לפיו תינתן תוספת של 2.5 מיליארד ש"ח. במהלך הלילה נוהל הסכם עם יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, כדי להביא להפסקת העיצומים וההפגנות בבוקר. אולם, ההסכם לא יצא בסופו של דבר אל הפועל בעקבות סירוב ראשי הסטודנטים לאשרו.
הות"ת תבחן תהליכי הניהול במוסדות האקדמים;
תפנה לממשלה לחדש את פעילות ועדת ינאי
בישיבת המועצה להשכלה הגבוהה הוחלט לבקש מהות"ת לבדוק את תהליכי ההתייעלות והניהול במוסדות האקדמים ככל שנדרש, ובכלל זה לבדוק את ההוצאות על השכר המהוות 75% מסך תקציב ההשכלה הגבוהה בישראל. בנוסף, החליטה המועצה להשכלה הגבוהה לפנות לממשלה בהמלצה לחדש את המהלך פעילות ועדת ינאי, ליישום שכר לימוד דיפרנציאלי, וזאת תוך שימת דגש על הצרכים של האוכלוסיות החלשות.
ההפגנה באוניברסיטת חיפה יצאה מכלל שליטה:
הסטודנטים המפגינים באוניברסיטת חיפה ניסו בצהרים לחסום את כביש הגישה לאוניברסיטה ואת צומת עוספייה. בתגובה הגיעו למקום שוטרים והחל עימות בינם לבין הסטודנטים במקום. השוטרים ניסו להשתלט על המפגינים, ואלה החלו לידות לעברם אבנים.
אל המקום הוזעקו כוחות מג"ב שנאלצו להפעיל זרנוקי מים לעבר הסטודנטים. עד כה נעצרו 20 סטודנטים. המשטרה מייחסת להם עבירות של ניסיון לחסימת ציר תנועה, תקיפת שוטרים והסתה לתקיפה. בין העצורים: יו"ר ועד הסטודנטים הערבים, מוסעב דוחאן, יו"ר אגודת הסטודנטים בחיפה, שי אבו-חצירה, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אסף שגב ויו"ר ארגון הסטודנטים, גל דאי. בשעות אחר הצהרים שיחררה המשטרה את ראשי אגודות הסטודנטים.
מפקד משטרת חיפה, סגן ניצב ניר מריאש אמר: "הסטודנטים עשו את דרכם לחסום את הכביש הראשי ולא יכלנו לאפשר זאת. ביצענו מעצרים עקב תקיפת שוטרים. לגבי ראשי האגודות הם אלה שהתסיסו את המפגינים ולכן הם נחקרים כעת על הסתה".
במקביל החלה תגרה בין סטודנטים השייכים לחד"ש וסטודנטים השייכים לתאי המשאל לבין מאבטחי האוניברסיטה. על-פי הטענה של המאבטחים הסטודנטים ניסו לנאום במהלך הופעה. המאבטחים ניסו להוריד אותם בכוח והחלה קטטה בינם לבין הסטודנטים.
המשטרה מעריכה כי בהפגנה נטלו חלק כ-2,500 מפגינים ברחבי הארץ, וכ-400 מהם ניסו לחסום את כביש הגישה לאוניברסיטה.
פרופ' יוסי בן ארצי, רקטור אוניברסיטת חיפה, פנה היום אל הסטודנטים בהפגנה ואמר, בין השאר: כמה טוב שהתעוררתם – וכמה טוב שאתם לוקחים על עצמכם משימה שאנחנו נכשלנו בה. לזעוק את זעקת ההשכלה הגבוהה בישראל.
מזה עשר שנים פוגעים בכל חלקה טובה במערכת הזו – שהיא העוגן המבטיח את חוסנה ועתידה של מדינת ישראל. פגעו בעצמאות האקדמית ע"י ועדות מלץ וגרוסמן; נתנו לשלוחות חו"ל ולמכללות פרטיות לפגוע ברמה האקדמית; והעיקר פגעו באופן אנוש באוניברסיטאות על-ידי קיצוץ של מיליארד שקל המהווים 20% מהתקציב; עם קיצוץ של 20% במכבי אש, צבא, בתי חולים – לא מתפקדים.
אבל כאן החולה לא מת מיד – הוא מת לאט ובייסורים, וכשימות - אין יותר תקומה.
במה זה פוגע? קודם כל בכם: בהוראה, במעבדות, במלגות, בשירותים המינהליים, בחיי התרבות; זה פוגע בספריות ובמעבדות – ושם יווצר פיגור שלעולם לא יתמלא; וזה פוגע בדור הבא – אי אפשר לקלוט תלמידי ד"ר, כוכבים במחקר – והם הולכים לנו לאיבוד; במדע אין סגירת פערים – ה'בור' שנוצר כבר עכשיו מסכן את ישראל, לא את האוניברסיטאות.
האוניברסיטאות הן הקטר האמיתי של המדינה. מהטיל של רפא"ל ותע"ש דרך הרפואה, הרווחה והבריאות, המורים, החינוך והתרבות ואפילו דרך פקידי האוצר.
מנהיג מאבק הסטודנטים: זהו מאבק על נגישות ההשכלה הגבוהה
מנהיג מאבק הסטודנטים של תל-אביב, יפתח עצמון אמר בתגובה להפגנה האלימה: "ההפגנה בחיפה פוצצה בידי גורמים אינטרסנטים, שיש להם אינטרס להגן על הממשלה ועל מחדלי התקציב שלה". עצמון הוסיף: המאבק הזה הוא הרבה מעבר לשיקולים מפלגתיים, זהו מאבק על נגישות ההשכלה הגבוהה, ועל זכותו של כל אזרח להשכלה. מי שפוגע במאבק הזה מאינטרסים מפלגתיים צרים, למעשה סוגר את האוניברסיטאות בפני הציבור הרחב, ומסייע להפיכתן למכללות פרטיות לעשירים בלבד".
יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ מוחמד ברכה אמר בתגובה: "הפגנת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה היא צודקת ולגיטימית". בדיון שהתקיים במליאת הכנסת פנה ח"כ ברכה לשר לביטחון פנים בדרישה לשחרר לאלתר את הסטודנטים שנעצרו.
לדבריו, "תמוהה שלמשטרה יש את הכוחות הדרושים להיכנס למוסדות החינוך ולהתעמת עם הסטודנטים שנאבקים על עתיד ההשכלה הגבוהה, בו בזמן שהמשטרה עוצמת עין ומתנהגת בכפפות משי עם כנופיות הימין שחוסמות כבישים ומשבשות את החיים במדינה".
חיפה: הסטודנטים הגיעו ל"אם כל ההפגנות"
אלפי סטודנטים מכל רחבי הארץ הפגינו משעות הצהרים באוניברסיטת חיפה תחת הכותרת "אם כל ההפגנות". אל המקום זרמו משעות הבוקר אוטובוסים ובהם סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, ירושלים, בר-אילן, והאוניברסיטה הפתוחה. הסטודנטים הסתובבו בקמפוס כשהם לובשים מסיכות בדמות שרת החינוך, לימור לבנת ושר האוצר, בנימין נתניהו.
בהפגנה השתתף רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' יוסי בן-ארצי וחתן פרס נובל לכימיה, פרופ' אברהם הרשקו. האמנים מוקי וירמי קפלן הופיעו בפני הסטודנטים.
ראשון הנואמים היה פרופ' הרשקו. בנאומו אמר פרופ' הרשקו: "בזמני שהיינו סטודנטים לא היינו צריכים לצאת להפגנות... אני לא נוהג לצאת מהמעבדה אבל הפעם מדובר בנושא חשוב וקיימת סכנה אמיתית ולכן הטרתח את עצמי ובאתי להפגנה.
עוד הוסיף פרופ' הרשקו: "גם במוסד שלי, הטכניון, שהיה תמיד מוסד מסודר נכנס לגירעון בגלל קיצוץ של קרוב ל-30% בהקצבה של הממשלה. הדבר הזה גרם לקיצוצים חמורים במשרות ובמלגות ותלמידי מחקר וכל הקיצוצים האלה חותכים בבשר החי". הוא קרא לעמותת הפרופסרים להצטרף להפגנת הסטודנטים.
רקטור אוניברסיטת חיפה: הסטודנטים
הצליחו במקום שאנחנו נכשלנו
רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' יוסי בן-ארצי אמר ל-Nfc: "באתי להגיד לסטודנטים שאנחנו מעריצים אותם על זה שהם הביאו לסדר היום הציבור את מה שאנחנו נאבקנו עליו בחמש השנים האחרונות. הם הצליחו להביא את המשבר שאנו נמצאים בו למודעות הציבורית ולתשומת לב הפוליטיקאים בישראל.
הקיצוץ בהשכלה הגבוהה גורם לכך שאנו נאלצים לפגוע בסטודנטים בצורה קשה. אנחנו לא יכולים ללמוד אותם בכיתות קטנות, לא יכולים לספק להם מעבדות מתקדמות. שנית אנו לא יכולים לתת להם שירותים, ספרים או מלגות. הפגיעה בסטודנטים ובהשכלה הגבוה פוגעת בכל החלקים במדינה, דרך הרווחה, הבריאות, הכל קשור בסופו של דבר לאוניברסיטאות, וזאת המשמעות האמיתית של הפגיעה במדינת ישראל. בישראל אין לנו כולם, מלבד ההון האנושי. הדבר יצור פער גדול לעומת אוניברסיטאות אחרות בעולם, פער שאנו לא נוכל להתמודד איתו. קראתי לסטודנטים שלא ירפו ממאבקם, ולא יסכמו להקים שום ועדות בשיתוף עם שרת החינוך. צריך להיאבק על כך שהמשאבים יחזרו להשכלה הגבוהה".
השר וילנאי: לא ניתן שימרחו את המאבק
השר מתן וילנאי הבטיח לסטודנטים להיות נציגם בממשלה. "אתם צריכים להתחיל את המהפיכה בארץ הזו כדי שלכל אחד מהצעירים תהיה סיבה להיות פה. קיצוץ של 20% לא הוטל על שום מגזר ב-3 שנים... עדיף שיושקע בהשכלה אפילו מעט ממה שמוקדש לאיום האירני שכן התמוטטות ההשכלה מאיימת על החברה הישראלית יותר. זהו מאבק צודק מען כמותו. לא ניתן שימרחו אותו", הוסיף.
הטכניון והמכללות מתגייסים למאבק
מחר יוקם בקמפוס בטכניון מאהל מחאה שבו יחתימו הסטודנטים את הסגל על עצומה לביצוע שינויים בתקציב המדינה. אל המחאה המתעצמת הצטרפו השבוע גם מכללת דוד ילין ומכללת ספיר שבנגב, אשר הודיעה על השבתה חלקית של הלימודים בין השעות 11:30-13:00. אל המאבק הצטרף גם נשיא המכללה עצמו, פרופ' זאב צחור אשר הצהיר כי יגיע לנאום בכיכר המרכזית בראש הדוברים בעד המאבק.
תחילה תוכננה ההפגנה המרכזית להתקיים באוניברסיטת בר-אילן, אולם הנהלת האוניברסיטה לא אהבה את הרעיון לשמש במה למחאה, ובעקבות זאת העבירה התאחדות הסטודנטים את ההפגנה לחיפה.
אתמול, הפגינו סטודנטים מהאוניברסיטה העברית וממועצת התלמידים הארצית מול משכן הכנסת.
אמני ישראל קוראים לשרה לבנת להתפטר
אמנים רבים מחזקים את ידי הסטודנטים, ושלחו הבוקר מכתב לשרת החינוך בו הם מביעים את דאגתם מ"מהתדרדרות ההשכלה הגבוהה בישראל".
במכתב מוסיפים האמנים, כי "מדינת ישראל לא התברכה באוצרות טבע, עתודות נפט או קרקע - אלא רק במוחות יצירתיים וחריפים שהקנו לה בעולם תדמית חיובית ויצרנית.
בימים הרי גורל אלה, אנו קוראים לשרת החינוך לפעול למען ההשכלה הגבוהה ולתמוך בסטודנטים, ואם אינה מסוגלת או רוצה בכך, להכיר בכך שהיא מועלת בתפקידה ולהתפטר".
על המכתב חתומים בין היתר: א.ב יהושוע, נורית גלרון, חנה גולדברג, עירית לינור, מרגלית צנעני, דוד זיגמן, דודו ברק, דורון מזר, דן תורן, מאיר עוזיאל, קורין אלאל, יענק'לה רוטבליט, חמוטל בן-זאב, ורדה רזיאל ז'קונט, יוסי בנאי, דנה ברגר ומנכ"ל תיאטרון חיפה, סיני פטר.
בתגובה למכתב, אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים, אסף שגב: "נפל דבר בישראל. ארגוני המורים, ארגוני התלמידים, כל אגודות הסטודנטים בישראל - קוראים לעצירת היסחפות ההשכלה הגבוהה אל פי תהום. אנו מברכים על הצטרפות האומנים ואנשי הרוח, ומתחייבים לעמוד לצידם במאבקיהם הבאים לעתיד פני המדינה.
אין ספק ששרת החינוך והתרבות צריכה לשבת ולהחליט לאן מועדות פניה, כאשר כל זרועות החינוך: תלמידים, מורים וסטודנטים - ואיתם אנשי התרבות הישראלית - כולם מתריעים על ליקוי המאורות החמור בו אנו נתונים.
הסטודנטים בישראל שואבים עידוד עצום מתמיכת כל הארגונים במאבקם, ומבטיחים לא לאכזב ולא לתת לתקציב המדינה הקרוב לפגוע בהשכלה הגבוהה בישראל".

תאריך:  23/03/2005   |   עודכן:  23/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי סירקין
סגן רשם הפטנטים נעתר לבקשתה של חברת פלא-פון תקשורת בע"מ, והורה על ביטול פטנט המתייחס לשיטת ביצוע שיחות טלפון משולמות מראש
עומר כרמון
המלך עבדאללה בפגישה עם מנהיגים יהודיים: "סוריה והחיזבאללה מעוניינים להסיט את תשומת מהלב מההתרחשויות בלבנון"; "הצלחנו לסכל הסתננויות טרוריסטים לישראל"; לפחות שני בני אדם נרצחו הלילה בפיצוץ שאירע מחוץ לקניון מסחרי בעיירה נוצרית; חברי פרלמנט לבנוניים: "ברור שמישהו מנסה להעביר מסר לאופוזיציה"
עומר כרמון
עיתוני הודו ציטטו אמש בהרחבה, דוח חדש אותו הפיקו פקידי נמל התעופה בן-גוריון, אשר מזהיר כי אנשים המגיעים מהודו בלבוש מרופט עלולים להיחשד כסוחרי סמים; כזכור, לפני שמונה חודשים התעוררה סערה בישראל כאשר פקידי מנהלת ההגירה בניו-זילנד אמרו: "הישראלים - עם של מרגלים וסוחרי סמים"
עומר שיקלר
מדובר בביקור הסטורי של מנהיג רוסי בארץ; פוטין נענה להזמנתו של נשיא המדינה; ייפגש בארץ עם הצמרת המדינית וידון בתהליך השלום
רנית נחום-הלוי
בפגישה שקיים היום עם רה"מ הצליח ח"כ אפללו לבטל חלק מהשינויים שנעשו בחוק על-ידי האוצר; שינויים אלה פגעו בעיקר במפעלים בפריפריה ועקרו את החוק מתוכנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il