X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם המרכז האוניברסיטאי אריאל
▪  ▪  ▪

לראשונה בישראל תחת קורת גג אחת, יילמדו כל מכלול ההכשרות בתחום הנגישות הנדרשים כיום על-פי חוק להנגשת רשות הרבים לאנשים עם מוגבלות - מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה (מתו"ס), מורשה לנגישות השירות ורכז לנגישות. מכלול הלימודים מופעל על-ידי המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון (ביחידה ללימודי חוץ והמשך), שעמד בקריטריונים הנדרשים על-ידי משרד התמ"ת, לקיום לימודים אלו במוסד אקדמי בעל תשתיות אקדמיות מתאימות ומחלקות לימוד אקדמיות רלוונטיות לתחום הנגישות: ארכיטקטורה, הנדסה אזרחית (בניין), מקצועות טיפוליים, הנדסת אנוש, ותעשיה וניהול.
בהמשך לחקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תשנ"ח - 1998, נקבעה בחוק התכנון והבנייה החובה להתנות כל היתר לבנייה חדשה של בניין המשמש את הציבור [או בניין מגורים בן 6 דירות ויותר, או לשימוש חדש בבניין קיים, לרבות חוות דעת לפני חיבור תשתיות ואכלוס], באישור של מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה (מתו"ס), לאחר שהתייעץ עם מורשה לנגישות השירות, כדי לוודא שיתקיים בו עיקרון הרצף (אדם עם מוגבלות יכול לצאת מביתו ולהשתתף בפעילות שמתקיימת ברשות הרבים ככל אדם אחר) ועיקרון ההכלה (אדם עם מוגבלות יקבל שירות, יעבוד, יתגורר, ילמד, וישתמש באמצעי תחבורה במקום במועד ובמחיר שעושה זאת כל אדם אחר). בעת רישוי עסק, נדרשת חוות דעת של שני בעלי המקצוע.
בנוסף, כל מעסיק שלו 25 עובדים ומעלה חייב למנות מבין עובדיו רכז לנגישות, שתפקידו להטמיע את החוק ולהיות איש הקשר לבקשות ולתלונות בין באי המקום - עובדים, מקבלי שירות ומבקרים, למעסיק.
בכוונת המרכז האוניברסיטאי לקיים גם קורס לאנשי בינוי, לוגסיטיקה, תעסוקה ורכש, כדי להכשיר את הגורמים הרלוונטיים ליישום החוק. בהמשך אף יישקל קיום קורס ליועצים משפטיים ולמבקרי פנים, ללימוד החקיקה בנושא.
על-פי החוק, על המועמדים למורשים לנגישות מתו"ס להיות רשומים בפנקס המהנדסים, האדריכלים וההנדסאים במדור התכנון והבנייה המתנהל במשרד התמ"ת. על המועמדים למורשים לנגישות השירות להיות בעלי הכשרה אקדמית במקצועות התכנון והבנייה (בהתאם לקריטריונים שנקבעו עבור מורשים לנגישות מתו"ס), וכן במקצועות השיקום והטיפול (עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, חינוך, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, וסיעוד), עיצוב פנים, הנדסת תעשיה וניהול, או לפחות בעלי תואר שני, בכל תחום אחר. לתפקיד רכז הנגישות אין דרישות סף, הוא נבחר על-ידי המעסיק, ורצוי כי יכיר היטב את הארגון שבו הוא עובד.
ככל הידוע, מדינת ישראל ייחודית בקביעת התפקיד ושני המקצועות הללו להחלת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וחקיקת הנגישות כפי שבאה לידי ביטוי בחוק התכנון והבנייה, חוק רישוי עסקים וחוק הרשויות המקומיות. מקצועות המורשים לנגישות השירות ולנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (מתו"ס) הם בפיקוח משרד התמ"ת.
בשנים 2002-2005 קיים המרכז האוניברסיטאי קורסים להכשרת יועצי נגישות. תוכנית הקורס היוותה את הבסיס לתוכנית המיושמת כיום, ובוגרי הקורסים השונים מהווים חלק מן הגרעין שצמח להיות מורשים ורכזים לנגישות.
המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון מפעיל עבור תלמידיו מרכז תמיכה רב-תחומי לקידום והעצמת הסטודנט, המטפל בסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים. במסגרת זו פועל פרויקט חלוץ (פיילוט) לקליטה באקדמיה של סטודנטים על הרצף האוטיסטי, ובשנת הלימודים תשע"א עומדים להשתלב 10 סטודנטים במסלולים שונים לתואר ראשון.

תאריך:  09/08/2010   |   עודכן:  09/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il