X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

דונלד שופ הוא פרופסור במחלקה לתכנון עירוני באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, בעל רקע כלכלי והנדסי. פרופסור שופ ערך מחקר ממוקד בנושאי מימון ציבורי, תחבורה ושוק הנדל"ן, שהתמקד בחקירת ערך החניות העירוניות כנושא מפתח המקשר בין תחבורה לבין קרקעות. את מחקריו פרסם פרופסור שופ במאמרים שונים ובספר שיצא לאור בתחילת 2005 בשם: The High Cost of Free Parking.
פרופסור שופ מבקר בשנינות ובאופן מנומק את מדיניות תקני החניה, המופרזים לדעתו, שנקבעו על-ידי מתכנני ערים. את הרגישות הגבוהה של מר שופ לנושא החניה ניתן ליחס למקום בו הוא פועל – לוס אנג'לס. לוס אנג'לס היא העיר בעלת מספר מקומות החניה הגבוה בעולם ביחס לשטח הבנוי. פריסת מקומות החניה הנתונים במרכז העסקים של לוס אנג'לס על פני מרחב אופקי תכסה כ- 81% משטח הקרקע של המרכז. יחס זה, המכונה "יחס כיסוי חניה", הוא גבוה ביותר. לשם השוואה יצוין כי יחס כיסוי החניה בסן פרנציסקו הוא 31% ובניו-יורק 18% בלבד.
תושבי תל אביב עשויים לגלות עניין בסיפור הלקוח מאחורי הקלעים של הקמת החניון של היכל הקונצרטים המונומנטלי שנבנה בלוס אנג'לס ע"ש וולט דיסני. סיפורו של היכל דיסני מופיע במאמר שפרסם פרופ' שופ בשיתוף עם מיכאל מנויל במגאזין "ACCESS" בנובמבר 2004. היכל התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס תוכנן כשהוא כולל חניון תת-קרקעי בן שש קומות ובו 2,188 מקומות חניה. בניית החניון הושלמה בשנת 1996 בעלות של 110 מיליון דולר, כלומר, כ- 50,000 דולר עבור כל מקום חניה. עלות הבנייה גרמה לגירעון תקציבי שעיכב את השלמת ההיכל במשך 7 שנים עד שנת 2003. בתקופה זו ההכנסות מהחניון היו נמוכות משום שהוא לא שרת את הבניין שמעליו והמיזם היה על סף פשיטת רגל. לאחר הקמת ההיכל הוגדר מספר ההופעות המינימלי בהיכל דיסני באופן שיכסה את הגירעון, וכך במקום שהחניון ישרת את שוחרי התרבות, התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס עובדת לכיסוי הגירעון שיצר החניון.
מדוע תושבי תל אביב אמורים להתעניין בסיפורו של היכל דיסני? משום שעיריית תל אביב מתכננת בנייתם של שני חניוני רכב תת-קרקעיים במטרה להקל על מצוקת החנייה בעיר – חניון תת-קרקעי מתחת לחניון היכל התרבות ובו כ– 1,200 מקומות חניה, וחניון תת-קרקעי נוסף תחת כיכר רבין ובו כ– 1,500 מקומות חניה.
תקני החניה בישראל קבועים בתקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), התשמ"ג–1983. תקנים אלו הם ברירת מחדל המותירה אפשרות למוסדות התכנון לקבוע הסדרים אחרים, אך הם בדרך כלל משמשים עוגן מנחה. תקני החניה קובעים כי ועדה מקומית רשאית להקל מהדרישות הקבועות בתקן ולחייב מי שמבקש היתר בנייה להשתתף במימון הקמת חניון ציבורי שיהיה במרחק אווירי שלא יעלה על 350 מטר מהנכס הנבנה. חניון כזה צריך להבנות תוך עשר שנים ממועד מתן ההיתר והכספים המיועדים להקמתו מופקדים בקרן מיוחדת – אפשרות זו מכונה "כופר חנייה". לגבי תיאטרון או אודיטוריום, התקן הישראלי קובע הקצאת מקום חניה אחד לרכב פרטי עבור כל 5 מושבים או 5 מ"ר של האולם, ומקום חניה לאוטובוס אחד לכל 200 מושבים או 200 מ"ר משטח האולם. כמו כן יצוין כי התקן הישראלי עורך אבחנה בין חלקי היממה השונים ודורש לגבי אולמות כי התקן המלא יקוים בשעות הערב והלילה בלבד, אך חלקים מהתקן המלא בשעות שלפני הצהרים ואחר הצהריים. כך חניון אחד יכול לשרת שימושים צולבים בשעות שונות של היממה.
מה שחסר בתקן החניה הישראלי הוא זיקה בין התחבורה הציבורית לבין שימושי הקרקע, שהרי נגישות באמצעות תחבורה ציבורית, החונה לזמן קצר, עשויה לשמש תחליף לבניית מקום חניה על קרקע יקרה במרכז העיר. ברוח הצעותיו של פרופסור שופ, ניתן ליצור את הזיקה בין תקן החניה לבין התחבורה הציבורית בדרכים שונות. למשל, על-ידי מנגנון הנותן אפשרות להשתמש בכספי "כופר החניה" לעידוד השימוש של מבקרי הקונצרט או התיאטרון בתחבורה ציבורית. אחת הדרכים המעשיות האפשריות ליצירת הזיקה היא רכישת כרטיסי אוטובוס או שוברי נסיעה במוניות על-ידי התיאטרון או אולם הקונצרטים והענקתם בחינם לרוכשי הכרטיסים כ-"כופר לתקן חניה".
יצירת זיקה כלכלית בין החיסכון בשימושי קרקע שיוצרת התחבורה הציבורית לבין עלות מקומות החניה, עשויה לחסוך לבעלי הקרקע את המימון היקר של מקומות חניה, ולעודד את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית. שיפור איכותה ותדירותה של התחבורה הציבורית בעיר עשוי להביא לשיפור מיצובה של התחבורה הציבורית, לתרום לחיוניותה של העיר ולהחלפת חלק מנוף האספלט השחור בנוף ירוק וצבעוני.

המחבר הוא מנהל אתר האינטרנט [קישור] ומחבר הספר "פרשת דרכים, משפט, תנועה ותחבורה".
תאריך:  15/09/2005   |   עודכן:  16/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל קופר
סקירת מלאי לאומי
ד"ר דני גימשי
משטרת ישראל אינה מושחתת והיא נקייה יחסית למשטרות אחרות בעולם, אולם המקרים האחרונים של מעורבות בשחיתות צריכים לשמש כנורות התראה בוהקות ומזהירות שאסור לפיקוד המשטרה ולציבור להתעלם מהן
עו"ד יוסי דר
לאחרונה הפיץ נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק בקרב השופטים טיוטת הצעה לכללי אתיקה לשופטים    זהו צעד מבורך, שטוב היה אילו נעשה הרבה קודם, וגם בו יש מקום לשיפורים
ד"ר חיים משגב
דורון אלמוג ודן חלוץ ובוגי יעלון בוודאי אינם 'פושעי מלחמה'. הם נלחמו היכן שהם נלחמו בשמנו-כולנו, ומי שמגיש נגדם תלונות-שווא, בין בארץ ובין מחוצה לה, צריך לדעת שבכך הוא מאבד את זכותו להיות אזרח במדינת ישראל
יעקב אסתרליס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il