X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

השבוע שיחרר בית הדין הצבאי של פיקוד דרום, לזירה הציבורית, פצצה שבצה"ל משתדלים להסתיר במרבית ימות השנה. בפסיקת בית הדין בפרשת סרן ר' והילדה הפלשתינית כותב בית המשפט דברי ביקורת קשים על אופן ניהול החקירה במשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח).
בין היתר, כותב בית הדין: "בית הדין מצא כי נפלו ליקויים רבים בחקירת מצ"ח, בין היתר בתמלול שגוי של קלטת שתיעדה את מה שנאמר ברשת הקשר במהלך האירוע, וכן בחוסר תיעוד של כמה מפעולות החקירה שבוצעו בתיק". בית המשפט ציין בנוסף, כי לדעתו חקירת מצ"ח הייתה רשלנית, חובבנית ובלתי מקצועית.
מרבית חוקרי מצ"ח הם חיילים בשירות חובה, חיילים וחיילות צעירים שעברו קורס בין חודשיים עד חודשיים וחצי בו הוכשרו לבצע מגוון רחב של חקירות החל מגרעונות בשלמייה ועד התאבדויות, שימוש או סחר בסמים, גניבות כלי נשק ואמל"ח וכן חקירת תאונות כלי רכב.
יאמר לזכות הצבא: ההכשרה מקיפה מגוון גדול של תחומים, יש שבוע משפט, וסדנת תשאול, מעט פסיכולוגיה והחוקרים אף לומדים להכיר סמים, אך חודשיים וחצי לא נותנים לחוקר הצעיר ניסיון וידע.
במצ"ח מספר מצומצם של אנשי קבע שמקצועם חקירות. ישנם קצינים לא רבים בבסיסים שבסופו של יום עיקר תפקידם הוא לעסוק באדמינסטרציה ומיעוטו הוא חקירות ת'כלס.
גם היחידות המיוחדות של מצ"ח, הימל"ם [היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות] וצוותי החקירה המיוחדים [הצח"מים] בפיקודים ואף ימ"ר מרכז [היחידה המרכזית של פיקוד המרכז] שהוקמה לפני יותר משנה, מורכבות בעיקר מחיילים בשירות חובה או בקבע יחסית צעיר.
ביחידת מצ"ח יש מספר לא רב של נגדים הנחשבים כחוקרים בעלי הניסיון והוותק הרב ביותר. לעיתים אנשים אלו שחוקים מאוד וחלקם ותיקים מדי וחסרי מרץ או כוח לבצע את משימתם.
אחד הפתרונות אשר עשויים לסייע למצ"ח הוא הגדלת מספר משרתי הקבע. צורה אחת יכולה להיות מתן תקנים רבים ליחידה וגיוס חוקרים מהמשטרה או משירות הביטחון הכללי או השארת חוקרים אשר סיימו את שירות החובה בקבע נוסף.
אפשרות אחרת יכולה להתבסס על דגמים מהעולם. על-פי דגם זה, כל יחידת החקירה מורכבת מ"אזרחים עובדי צבא" או מיחידות שהן על טהרת אנשי קבע ותיקים ומנוסים.
ביחידת מצ"ח ניסו מספר פעמים לבחון את האפשרות להגדיל את מצבת כוח האדם בשירות קבע, ואף במשך תקופה לא ארוכה הציעו למשתחררים לחתום קבע ולזכות במימון צבאי לתואר אוניברסיטאי. עיקר הקושי היה במתן תקנים ומציאת תקציב למימון תוכנית רחבה של החתמה לקבע של משתחררים.
במידה וצה"ל מעוניין בגוף חקירות רציני, בעל יכולות רבות וכשירות מקצועית טובה, עליו לפתוח את הכיס ולמצוא דרך להשאיר בקבע אנשים רבים ככל האפשר ואולי אף להפוך את היחידה כך שמרבית אנשיה יהיו בקבע ארוך ומיעוט החוקרים יהיו אנשים בשירות חובה.
חקירות, כמו תחומים רבים הוא תחום שדורש בגרות, ניסיון חיים, התמקצעות והשתפשפות. רק מהפך רציני באופן התנהלות היחידה יביא לשיפור ביכולות החקירה בצה"ל.

תאריך:  17/11/2005   |   עודכן:  18/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
גם ישמעאל יודע מה הם התנאים הדרושים לירושת הארץ; הוא לא כל כך מצליח לראות אצלנו עמידה בתנאים הדרושים, לכן הוא מרשה לעצמו לערער על מעמדנו כאן, ולטעון לבעלות על הארץ    מנקודת הראות הזאת, יש לומר, הוא די צודק
נרי אבנרי
טבעו של גבר וטבעה של אשה, שהם רוצים גיוון. קוראים לזה בטעות "בגידה"    כשחשדה שבן זוגה מגוון אצל גברת אחרת, מעדה השופטת אסנת אלון-לאופר בפלילים, מה שהביא לכתב אישום נגדה ולפרישה מעיסוק יוקרתי    במקום להסתבך היה עליה לעשות מעשה הנסיכה דיאנה, שראתה את בן זוגה מגוון, וגיוונה אף היא
דני רשף
שוב ושוב ניכר שישראל לא חשבה על היום שאחרי, על סוגיות הביטחון והכלכלה בגבול עם עזה    ישראל העדיפה להתמקד בזוטות כמו מצלמות ברפיח תחת הבטחה לסכל אפשרויות לפעולות טרור שיש בהן פוטנציאל הרסני באמת
עו"ד אברהם פכטר
קצין צה"ל מפרשת "וידוא ההריגה" של הילדה ברצועת עזה, זוכה מכל האשמות על-ידי בית דין צבאי אבל התקשורת, שהסתערה על הקצין, בלי לבדוק בצורה יסודית את גרסתו ולמעשה הרשיעה אותו בטרם משפט, האם היא תתנצל? ספק רב    חזקת החפות שוב נשכחה
עו"ד ליאת בכר-סגל
אי בהירות במסמכי ערבות אינה בהכרח פוטרת ערב מחתימתו, מה גם שבמקרה דנן מדובר באדם מיומן, שמבין דבר וחצי דבר בבנקאות, משפט ומסחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il