X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה עובדות שכדאי לחברות, לספקים ולמשקיעים לדעת ולזכור, על סוף השנה מה עומד מאחורי מבצעי המכירות, תשלומי הספקים, המאזנים וכל השאר אפקט סנטה קלאוס במיטבו
▪  ▪  ▪

ניקיון וסידור המאזן לקראת הצגת תוצאות סוף השנה אמנם יכול להעניק לחברה זינוק מרשים בתזרים המזומנים, אולם שיפור זה מתגלה כדומה יותר ויותר לסנטה קלאוס דמיוני המבקרנו בקצרה אחת לשנה. עבור מחלקות כספים רבות מועד הסילבסטר המסמל את תחילתה של שנה קלנדרית חדשה, אינו מהווה עילה לחגיגה מרובה. נהפוך הוא, לא פעם מאלץ הוא את אנשי הכספים להיכנס למשטר עבודה אינטנסיבי במטרה לסגור את כל הפינות ולטאטא מתחת לשטיח את כל הנתונים הפחות מרשימים שיש למאזן החברה להציג. כך עסוקים במחלקה במרבית היום בנדנוד מתמיד ללקוחות מהותיים למען יפרעו את חובם, בניסיונות מכירה והיפטרות מעודפי מלאי בלתי הולמים ובכלל בשיפור מתמיד של יחס ההון החוזר אותו תציג החברה.
כאמור יחס ההון החוזר חשוב למדי לחברה ומורכב משלושה מרכיבים מרכזיים:
מרכיב ההון החוזר הנובע ממלאי
מרכיב המשקף את ההשקעה הנדרשת לאור העובדה כי חברות מייצרות או רוכשות מוצרים אשר טרם נמכרו ללקוחות, דהיינו מוצרים שנכון לשעת בחינת ההון החוזר נמצאים במחסני החברה.
במצבים מעין אלו החברה הוציאה כסף עבור הייצור או הרכש אולם טרם נתקבלה תמורת המכירה לידי החברה, לפיכך השקעה זו של החברה במלאי מהווה הוצאה שטרם יצרה הכנסה ומשפיעה על תזרים המזומנים בצורה שלילית, תוך הגדלת דרישת ההון החוזר. בעקבות זאת, בסוף השנה חברות המעונינות להציג מאזן נקי ומרשים יפעלו לצמצם ככל שניתן את המלאי היושב במחסני החברה עוד לפני יום ספירת המלאי המפורסם.
מרכיב ההון החוזר הנובע מלקוחות
משקף השקעה הנדרשת לאור העובדה כי חברות מוכרות באשראי ללקוחות. עסקות המכירה דוחות את מועד קבלת המזומנים מהלקוחות לנקודת זמן עתידית.
כאמור, לאור כניסת התקבולים מהלקוחות רק בתקופה עתידית, גם השקעה בלקוחות תשפיע על תזרים המזומנים בצורה שלילית ותגדיל את דרישת ההון החוזר. לפיכך נראה את חשבון הטלפון של מחלקת הכספים בחברה צומח פלאים כשכל היום עובדי המחלקה ינסו בכל כוחם לשכנע לקוחות לפרוע את חובם עוד לפני יום סגירת המאזן.
מרכיב ההון החוזר הנובע מספקים
השקעה הנדרשת מן העובדה שחברות נהנות מאשראי אל מול הספקים אשר איתם הן פועלות, דהיינו חברות דוחות את תקופת תשלום המזומנים בפועל. עקב כך תשלומי הספקים נדחים ומשולמים בעתיד. מצב זה משפיע על תזרים המזומנים באופן חיובי ויוביל להגדלת ההון החוזר בחברה.
למעשה ניתן לדמות זאת למצב בו ספקי החברה מממנים את פעילותה. במרכיב זה כוחה של מחלקת הכספים "חלש" יחסית בבואה לשפר את המצב לסוף שנה. אולם בכל זאת, תשאף היא להשפיע להערכת אשראי הספקים לזמן רב ככל שניתן.
כך במאמץ משולב בשלוש החזיתות השונות נאבקים אנשי הכספים בחברה להשגת יחס הון חוזר משופר, המוכיח את עבודתם היעילה והשתפרות ביצועי המחלקה.
אולם לא כל הנוצץ זהב. בבחינת יחס ההון החוזר לאורך הרבעונים השונים בשנה ניתן אכן להיווכח כי מרבית החברות משפרות פלאים את יחס ההון החוזר לקראת סוף השנה בידיעה כי זוהי התקופה בה בעלי החברה והמשקיעים השונים בשוק ההון בוחנים את ביצועי החברה לעומק. אולם להפתעתנו הרבה, כאשר נבחן את יחס ההון החוזר בראשיתה של השנה הבאה נגלה כי לפתע עולם כמנהגו נוהג ודי מהר יחס ההון החוזר מידרדר לו לרמות דומות בהם נוהג הוא לבלות, עד לשעת הכושר הבאה עליו לטובה לקראת דצמבר השנה הבאה.

הכותב הוא אנליסט כלכלי בחברת דלויט-ברייטמן-אלמגור
תאריך:  19/12/2005   |   עודכן:  19/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סילבן שלום
אני מאמין בכלכלה חופשית כי כך מעודדים צמיחה. אך אסור לשכוח את היסוד הבסיסי של כל כלכלה - מעמד הביניים
משה פייגלין
ברצוני להעלות לסדר היום הציבור ארבעה מסרים מרכזיים מתוך האג'נדה היהודית שלנו: חזרה לערכי המשפחה, חינוך יהודי-מסורתי לכל ילד, ביטחון ללא "אשליות אוסלו", בג"צ הנבחר על-ידי נציגי העם
ח"כ ישראל כץ
ח"כ בנימין נתניהו
אני מאמין בעם ישראל. אני מאמין במדינת ישראל. אני מאמין ברוח החופשית של האדם.
ד"ר פנחס שכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il