X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשישים היום, אינם כקשישים של פעם: הם יוצאים לגמלאות במלוא כוחותיהם הפיזיים והמנטאליים, ומושארים מאחור. כי העולם שייך לצעירים. כולם מפסידים כאן - הקשישים את היכולת לחיים יצרניים וקיום בכבוד, והמעסיקים - כוח עבודה יוצא דופן באיכויותיו
▪  ▪  ▪

בתחילת המאה ה- 19, עמד גיל התמותה הממוצע על פחות מחמישים. במאה העשרים, עלתה תוחלת החיים שלנו לקצת פחות משישים שנים, בהמשך המאה - לשבעים, והיום היא זוחלת מעלה מעלה, לכיוון ה- 80. רפואה מתקדמת, סניטציה, שירותים טובים יותר וסביבת חיים מגוננת יותר, מסייעים לקשישים לא רק להאריך ימים, אלא אף לעשות זאת במלוא כוחותיהם וביכולת יצרנית מרשימה.
מה שלא התפתח, הוא תפיסת הזקנה בתודעה החברתית והתרבותית שלו. הזקנים והזקנות נחשבים – גם בעידן בו מעמידים קשישים מפוארים כמו שמעון פרס או אריק שרון מודל מרשים לחיקוי – לבלתי נחוצים כמעט, לא רלוונטיים. העולם שייך לצעירים, ועשרות שנות ניסיון בצירוף מוטיבציה גבוהה, אינם מטבע עובר לסוחר בשוק העבודה.
בעידן שבו מדיניות כלכלית עוינת ואנטי-חברתית הורידה כל-כך הרבה קשישים אל מתחת לקו העוני, יכולה תעסוקה הולמת לסייע לאילו מביניהם שמסוגלים לעבוד. רק שהמעסיקים אינם רואים בהם כוח עבודה, וחמור מכך – תעסוקה חלקית, שתמשוך אותם אל מעל לקו העוני ואל הסיכוי להתקיים בכבוד, תשלול מהם את קצבת השלמת ההכנסה ותחזיר אותם מהר מאוד אל המקום שבאו ממנו – חידלון בעידוד המדינה.
אמנם, המדינה אינה יכולה - אתית ומעשית - להתייחס לקשישים כאל מי ש"צריך לתת להם חכה במקום דגים". לא ניתן להתעלם מכך שגיל הזקנה רגיש יותר למחלות ולבעיות תפקודיות שונות, מה שמחייב מערך סיוע כלכלי מטעם המדינה, ללא תנאים מוקדמים. אלא שהגיל הזה התארך בעשרות השנים האחרונות וכולל בתוכו אוכלוסיה מגוונת – מבני 60+ ועד כאלו המתקרבים ל- 90 ולמאה.
מי שיוצאים היום לגמלאות, יוצאים לעתים בגיל בו עדיין כוחם במותניהם ויש לפניהם עוד 10-20 שנים של יכולת תפקודית – פיזית וקוגניטיבית – שיכולה להתחרות בקלות בזו של בני 30 ו- 40. אלו, נתקלים במציאות עגומה של אפלייה על בסיס גיל, של סטריאוטיפים על זיקנה, של הצעות תעסוקה משפילות בתנאים בעייתיים (אם בכלל) ושל הדרה מעולם העבודה.
המאמר הזה, בא בעצם לקרוא למעסיקים, להעדיף את הקשישים והקשישות, שהם כבר מזמן לא קשישים וקשישות אלא גברים ונשים בעלי ניסיון עשיר, יכולת גבוהה, חריצות גבוהה בהרבה משל זו של צעירים מהם, נאמנות יוצאת דופן לעבודתם ולמעסיקיהם, אין להם ילדים קטנים בבית, הם מאופיינים באחריות אישית גבוהה ומי שאינו מעסיק אותם – יוצא שכרו בהפסדו.
אם יש משהו אופטימי וחיובי עבורו אשמח להמשיך ולהאבק, הרי שהוא קליטתם מחדש של גמלאים בשוק העבודה, במשרות ובתנאים הולמים, על-מנת לקיים את יכולתם להתקיים בכבוד, תרתי משמע.

הכותבת הינה יו"ר אגף החברות במפלגת העבודה, חברה בכל מוסדות המפלגה, גמלאית ומתמודדת על משבצת הגמלאים בפריימריז.
תאריך:  01/01/2006   |   עודכן:  01/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
נובמבר 2004: מערכת המודיעין הישראלית מספידה את ארגון החמאס על-רקע חיסולם של יאסין ורנטיסי    נובמבר 2005: ארגון החמאס בדרך לכיבוש שלטון הרשות הפלשתינית, וממשיך להתחזק לאחר שהצליח להשתלט על הרשויות המקומיות    הכירו: נפילתה של קונספציית המודיעין    ומי לוקח אחריות, כבר שאלנו?
עו"ד אברהם פכטר
תגובות מגומגמות ולא רציניות של צה"ל, על ירי הקסאמים בעזה והקטיושות בגבול לבנון, מזמינות ירי נוסף ופיגועים. שלב הבומים העל-קוליים, והירי העקר על שדות בור - נגמר. וכפי שאמר שרון בימי ההינתקות: תתחילו לעבוד
יואב יצחק
הסקרים מצביעים על 40-39 מנדטים לקדימה, אך זה מצב זמני    בהעדר תשתיות של פעילים היא תאבד גובה בקרוב    מפלגת הליכוד מתאוששת    עכשיו זה נראה קצת תמהוני, אבל לפי מה שעתיד לקרות בקרוב, נתניהו עשוי/עלול להרכיב את הממשלה הבאה    תרחיש אפשרי
בועז אופיר
אני אף פעם לא מבין את אותם יהודים שחוגגים את 31/12/05
טל רבינוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il