X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי מסייע לנסראללה להפיץ את תעמולתו גם בישראל? עיתונאים "אמיצים" ו"אובייקטיביים", המציגים בערוצי הטלוויזיה השונים, שוב ושוב, עוד ועוד, ללא הרף, את דברי הרהב של הטרוריסט הקם עלינו לכלותנו
▪  ▪  ▪

בעת מלחמת העולם השנייה, כאשר טילי יו-2 הנאציים נחתו בחוצות לונדון וזרעו הרס והרג - עשה בית השידור הבריטי, בי.בי.סי., מעשה עיתונאי אמיץ ויוצא דופן. באותה שעה שראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל ניסה בכל דרך אפשרית לחזק את המוראל הלאומי ואת כושר העמידה של העם הבריטי, החלה מערכת הבי.בי.סי לשדר מדי יום ביומו את הנאומים היהירים של הצורר אדולף היטלר ועושה דברו התקשורתי, יוזף גבלס, כאשר אליהם נלווית פרשנות אובייקטיבית, המסבירה לציבור הבריטי, עד כמה היטלר חכם יותר מצ'רצ'יל, נחוש יותר ונבון יותר מצ'רצ'יל - ועד כמה צ'רצ'יל הינו חסר מעוף, בינוני בנתיבי חשיבתו האסטרטגית, ועד כמה כדאי לו לצ'רצ'יל ללמוד משיטותיו המתוחכמות של גבלס.
כעובדה היסטורית יש להדגיש כי אירוע בלתי מתקבל על הדעת מן הסוג הזה לא התרחש בבריטניה של אותם ימים. אבל, למרבה הפלא, הוא קרה וקורה אצלנו, במדינת ישראל, כיום, במלחמה נגד ארגון הטרור השיעי חיזבאללה והעומד בראשו חסן נסראללה, הצורר של ימינו.
כמו היטלר גם נסראללה, שליחו הנאמן של נשיא אירן אחמדינג'אד, מבקש להכחיד מעל פני האדמה את העם היהודי; כמו גבלס בשעתו כך גם נסראללה בימינו, מפעיל שיטות של לוחמה פסיכולוגית רווית סילופים ושקרים ומתובלת בלגלוג על מנהיגי ישראל. ומי מסייע בידיו להפיץ את תעמולתו? עיתונאים "אמיצים" ו"אובייקטיביים", המציגים בערוצי הטלוויזיה השונים, שוב ושוב, עוד ועוד, ללא הרף, את דברי הרהב של הטרוריסט הקם עלינו לכלותנו. ובהליך מחשבתי כאילו שקול ואובייקטיבי הם מסבירים לציבור הישראלי המרותק, עד כמה אמין האיש הזה, עד כמה אפשר ללמוד ממנו איך לנהל מלחמה בתחבולות, עד כמה נועזים ונחושים לוחמיו המוכנים להקריב את חייהם למען "שחרור המולדת הכבושה בידי הציונים". וכל זאת כאילו הם עוסקים בסיקור התחום של המאבק הפוליטי בישראל וכמצוות עיתונאים מלומדה הם חייבים להביא לידיעת הציבור הרחב את עמדות כל הצדדים בשם "האיזון המקודש".
כל מי שינסה לטעון כי עיתונאות חייבת להיות אובייקטיבית ולהציג באורח מאוזן את המציאות, אין לו מושג על מה הוא שח. עיתונאות איננה באמת אובייקטיבית ועיתונאים אינם אובייקטיבים. הם משרתים אינטרסים - כלכליים, פוליטיים, חברתיים ואחרים - של בעלי המדיה או החוג החברתי של העיתונאים, או מעדיפים לערב בדיווח את דעותיהם האישיות. דוגמה קלאסית לדרך שבה עובדות שאינן שנויות במחלוקת מוצגות באופן הפוך לחלוטין על-ידי עיתונאים שונים, ממדינות שונות, בעלי גישה "אובייקטיבית לכאורה" ניתן לראות בסיפור הבא, המהווה חומר לימוד בבתי ספר לעיתונאות.
בימי המלחמה הקרה, בעת היריבות הקשה בין בריה"מ וארה"ב, נערכה תחרות ספורטיבית של מירוץ למרחק של 100 מטרים בין שני רצים נציגי שתי המעצמות. העובדות לגבי תוצאות התחרות שהתקיימה במוסקבה לא היו שנויות במחלוקת. הרץ האמריקני עבר את המרחק ב-12 שניות, והרץ מברית המעצות - ב-14 שניות. לכאורה הכל ברור, חד וחלק. אלא שהעיתונאות "האובייקטיבית" מצאה לה פתרון הולם שהציג בפני הציבור את התוצאות האמיתיות בדרך שהלמה את האינטרסים של כל צד. בארה"ב דיווחה התקשורת כך: בתחרות ריצה בינלאומית שנערכה במוסקבה הגיע האמריקני ראשון ואילו הרץ מבריה"מ הגיע אחרון. במוסקבה דיווחה התקשורת כך: בתחרות ריצה בינלאומית שנערכה במוסקבה הגיע הרץ מבריה"מ שני ואילו הרץ האמריקני הגיע במקום הלפני אחרון.
גם במקרה של "המלחמה ללא שם" המתנהלת מזה כשלושה שבועות בין ישראל לבין ארגון הטרור חיזבאללה, לא יכולה להיות עיתונאות אובייקטיבית. מנקודת הראות הישראלית - המדובר במלחמת עולם שלישית בין האיסלאם המבקש להשתלט על העולם לבין העולם החופשי-דמוקרטי, שבה ישראל מצויה בחזית הלחימה.
בלחימה הזו איננו יכולים להפסיד וגם לא לצאת מן המערכה בתיקו. פירושו של תיקו יהיה שישראל תאבד את יכולת ההרתעה שלה ועולם האיסלאם הפונדמנטליסטי ימשיך לנסות, עוד ועוד, שוב ושוב, להכחיד אותה מעל פני האדמה. אולי היום המלחמה מול מטר טילי הקטיושה עדיין אינה איום קיומי על ישראל, אבל מצב שבו המערכה לא תוכרע לטובת ישראל פירושו אחד בלבד - האיום הקיומי בוא יבוא, אולי מצד אירן, אולי מכיוון אחר, אולי בעוד שנים אחדות, ואולי מוקדם בהרבה.
תקשורת המסייעת להפיץ, באדיקות ובדבקות, השכם והערב, את דבר האויב המבקש את נפשה של האומה - חוטאת לתפקידה, למהותה, למטרות קיומה. אין חולק על כך שתפקידה של התקשורת לדווח, אבל בוודאי שאין תפקידה לתרום לערעור המוראל הלאומי, לפגוע בלכידות העם בעת המלחמה, ולהאדיר את כוחו ואיומו של האויב. ביקורת תקשורתית על רמתו ואורח תפקודו של המימשל בעת מלחמה, כמו בעת שלום, הינה יסוד חיוני וחשוב בכל דמוקרטיה, גם בישראל. אבל כמאמר חז"ל: עת לכל חפץ. ב"מלחמה ללא שם" שתחת איומה אנו חיים כיום - התקשורת, בעיקר האלקטרונית, חוטאת חטא בל יכופר לחוסן הלאומי.

תאריך:  29/07/2006   |   עודכן:  29/07/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
במערכת חשובה מאין זו - לא ניתן לנצח באלתורים, גם אם ננסה    המלחמה בלבנון - שונה במהותה מקודמותיה. בעיקר עכשיו    היא דורשת חטיבה משוריינת, גדודים מקצועיים ו"אוגדות הסברה", שיפעלו בכל רחבי תבל    היא דורשת היערכות תקשורתית מיוחדת, "היערכות חירום"
אפרי הלפרין
עשיתי לעצמי משחק כזה: על-מנת להתחקות אחרי דרכי מחשבתו המדינית/ביטחונית של אולמרט, בדקתי בכל המקורות המודיעניים הגלויים, הגלויים, והעליתי חרס, ואז בא לי רעיון
אינג' יוסף דוריאל
ד"ר אברהם בן-עזרא
אין שום היגיון צבאי או מדיני להקל ראש בטיל או בקטיושה או בכל אמצעי מקביל אחר, המשוגר אל שטח מדינת ישראל, אך אינו גורם לנזק ולפגיעה בנפש. אין שום שחר להמתין עד שישוגרו טילים קטלניים בפועל - די בהיותם קטלניים בכוח
מוטי פלד
"סייג לחוכמה שתיקה" אמרו חכמים, והמחמירים כתבו: "החיים והמוות ביד הלשון". אבל במדינת ישראל יש תקשורת, תקשורת שלא מכירה אפילו את אחד מהמושגים החכמים האלה, הלשון הארוכה והשנונה של המעונבים המביטים בנו ממרקעי הטלוויזיה בעיקר, גורמת למדינת ישראל ולתושביה נזקים עצומים ובלתי הפיכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il